Essai

Rijtest: Kia Sportage GT-Line (2016)

Belofte maakt schuld, en dus trokken we na een eerdere impressie van de Kia Sportage in dieseluitvoering de weg op met de benzineversie. Slaat generatie vier dezelfde weg in als generatie drie?

Het Koreaanse designteam heeft haar best gedaan om onder leiding van chief designer Peter Schreyer een geheel nieuwe koets te ontwerpen. Toch verdient het een pluim dat de grote lijnen van de vorige generatie behouden blijven. Vooral zijdelings en in mindere mate de achterzijde doen je nog denken aan die vorige generatie, die voor Kia toch een mooi deel van de verkoop op zijn conto nam.

Vergelijkingen met de Porsche Cayenne daar gelaten, straalt de voorzijde een heel nieuwe look uit voor Kia. Prominent aanwezig is het radiatorrooster, en ook de vier LED-lampen aan elke zijde vallen direct op bij de eerste aanblik. Krachtig en stoer zijn dan ook de woorden die we mogen gebruiken om de frontpartij te benoemen. Tik je de GT-Line versie aan in de catalogus, dan krijg je nog wat extra opsmuk voor je Sportage. Die GT-line is er overigens enkel op de topversies.

rustige rakker

Zoals je kan lezen, waren wij dus met een topversie in GT-Line trim onderweg. De aandrijving van dienst was de 1.6 T-GDi, die je ook in de Cee'd terugvindt. Ook in de Sportage is deze motorisatie 177 pk sterk en wordt hij gekoppeld aan een automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, bij Kia en Hyundai kortweg 'DCT' genoemd. Die versnellingsbak doet rustig en aangenaam zijn werk, alleen de overgang tussen 1e en 2e versnelling bij lage snelheid loopt wat stroef, in die zin dat de software de bak al heel snel laat schakelen. Vanaf het moment dat je in beweging bent schakelt de automaat naar tweede, zodat je in de file al eens flinker op het gaspedaal moet duwen om de auto iet of wat toeren te laten maken.

Maar behalve die kleine ergernis stelt de Sportage T-GDi helemaal niet teleur. De motor reageert gewillig op de eisen van je rechtervoet, en je kan zelf kiezen of je de besturing wat meer op 'comfort' of 'sport' gericht wil. De Sportage voelt wat meer sport aan, en een druk op de knop lijkt daar weinig aan te veranderen. Nog een druk op de knop en je schakelt de 4x4 permanent in. Geen item dat je hier in België vaak gaat gebruiken, maar je voelt dadelijk het verschil in de bocht en op oneffen wegdek. Wie op skireis wil met de Sportage zal dan weer wel tevreden zijn met die 4WD-mogelijkheid.

Natuurlijk rijden we hier vooral tweewielaangedreven, want dat beperkt het verbruik. Al laat de 1.6 benzinemotor ondanks de stevige kas zich niet betrappen op een exuberant verbruik. 9 liter is wat wij reden per 100 km - al heeft het boekje het over 7,5 l/100 km.

Kia komt naar je toe

Ook binnenin laat de GT-Line zich opmerken. Je krijgt een met leder bekleed - afgeplat - stuurwiel, een glanzende middenconsole en alu pedalen. Sowieso is er al weinig aan te merken op het interieur van de Sportage. De middenconsole staat lichtjes naar de bestuurder gedraaid en krijgt een duidelijk opgedeeld toetsenpaneel met daarboven het GPS- en infotainmentsysteem opgesteld. Kia voorziet een plekje waar je je smartphone kunt inpluggen en er is een USB-aansluiting voor de nodige extra muziekaansluitingen. Wel misten we wat opbergvakken om spullen in weg te moffelen, daar hadden de Koreanen blijkbaar geen nood aan.

Dat we met een topversie onderweg zijn, is te zien aan de prijs van deze GT-Line. De 177 pk sterke 1.6 T-GDi krijg je pas mee als je minimaal 38.590 euro op tafel legt, terwijl een basis-Sportage al voor 23.090 euro op je oprit staat. Uiteraard krijg je bij die laatste geen DCT-versnellingsbak, heb je geen vierwielaandrijving en krijg je dan de niet-turbogeblazen 1.6 GDi met 132 pk. Tja, je legt wat geld neer, maar je krijgt met de GT-Line dan ook een quasi full option Sportage mee. Enkel voor een panoramisch dak en metaalkleur betaal je nog altijd bij.

conclusie

De neus van de nieuwe Kia maakt de tongen los. Al is dat een goed moment om het over zijn kwaliteiten te hebben. Want wie instapt ziet dat Kia niet bespaard heeft om een kwalitatief interieur in productie te brengen. Start de motor en... je wil 'm nog eens starten, want hij draait erg stil en doet vervolgens gewillig wat je van hem vraagt. Tegenover het dieselgekletter dat je gewoon bent, is deze stille benzine een verademing. Al moet je er wel het iets hogere verbruik bijnemen.

Spécifications

Puissance177 pk
Transmissionautomaat dubbele koppeling, 7 versnellingen
Entraînementvierwiel
Poids1 508 kg
Vitesse maximale201 km/h
0 à 100 km/h9.10 sec
Consommation moyenne en essai9.00L/100km
Capacité minimale du coffre491 L
Capacité maximale du coffre1 480 L
Émissions de CO2175 g/km
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter