Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI (2019)

2019 Audi A1 30 TFSI

De kleinste van de Audi line-up krijgt een verdiende tweede generatie. Met een heftig nieuwe vormgeving, technotastisch interieur en absurde naamgeving op motorenvlak. Nee, in deze A1 30 TFSI ligt geen 3.0 benzine, wel een duizendje.

In 2009 toonde Audi ons de eerste stappen naar de A1 in conceptvorm. Een auto die BMW's succeskleintje van weerwerk moest voorzien. Nee, dan hebben we het niet over de 1 Reeks, wel over de Mini! In 2012 stond de eerste generatie A1 bij de dealer en waar het guitige bolletje met vier ringen op de snoet destijds vooral op sympathie klanten van Mini poogde weg te halen wil de nieuwe generatie vooral dat retro-karretje doen schrikken. Het braaf varkentje wordt een boze wolf.

Smurf-blauw

Jawel, het begint al goed! Liefde op het eerste gezicht, of toch eerder blind getrouwd? Met het blauw op deze A1 scoort Audi alvast heel sterk. De naam van deze optie -kleurcombinatie- is Turboblauw met Mythoszwart. Waar dat zwart? Waar niet! Zelfs het Audi-logo in de grille is zwart uitgevoerd. Waardoor het ondertussen echt wel duidelijk is: Audi heeft een sterk grillesignatuur met de gapende muil. Je hebt zelfs geen logo meer nodig om te herkennen dat dit een Audi is. Toyota zou hier een moord voor doen...

2019 Audi A1 30 TFSI

De Duitsers maken het alvast heel duidelijk; verwarring met de vorige generatie zal niet gebeuren! Vooraan laat de Audi A1 zijn schattig uiterlijk voor wat het is en je krijgt een veel stoerdere snoet in de plaats. Het gespierde en geblokte uiterlijk draagt hij met trots, van zijn S-line-exterieur tot zijn getinte ledkoplampen. Alles klopt aan dit plaatje en de 3 koelsleuven boven de grille als hommage aan de oer-quattro... zijn we wel zeker dat designers bij Audi deze A1 op papier hebben gezet? Revolutie in de designstudio's!

Lekkerrrrr

Door het nieuwe platform onder de schulp groeit de A1 trouwens met 6 centimeters. Dat komt ook de flank ten goede op designvlak. Geven we meteen mee; de 3-deursversie is out of the picture. Sportback is the way to go. Afgewerkt met zwarte details op de sideskirts, witte Audi-logo’s op de achterste deuren en al even heerlijk witte 18-duimsvelgen met daarachter rode remklauwen... wederom; zeker dat dit van Audi komt?

2019 Audi A1 30 TFSI

Achteraan heeft de A1 een grijns in z'n bumper en ook hier getinte achterlichten. De shadow look wordt hier aan de ringen en type-aanduiding bevestigt wat geweldig afsteekt op dat Smurf-blauw. De kleur, velgen, shadow look op de logo’s en nog wat andere geinigheden vallen allemaal onder de “Edition One” uitvoering. De A1 "voor het werkvolk" zal het dus met een stuk bravere uitspattingen moeten doen. Kijk, nu voelen we ons terug bij Audi!

Revolutie

Binnenin kent de Audi A1 een heuse revolutie. Iedereen weet dat de VAG-groep sterk in zet op digitalisering van de instrumentenpanelen en de A1 is daar geen uitzondering op. Technieken die we kennen vanuit de grotere Audi’s maar ook uit de Volkswagens, Skoda's en Seats. De bediening voelt daarom heel gemoedelijk en vertrouwd aan. Digitale snelheidsmeters die je kan wijzigen naar eigen smaak. Groot, klein met of zonder navigatie. Alles kan.

2019 Audi A1 30 TFSI

In de middenconsole herbergt Audi optioneel een 10-duims infotainmentsysteem met de vertrouwde "applicaties". Daaronder een zilveren strip en nog zelf te bedienen airco-unit. Verder nog wat knoppen voor het selecteren van de “drive-modi”, het afzetten van het ESP en die dingen. Tussen de stoelen staat dan een stevige versnellingspook. De afwerking rond deze pook is evenwel in harde plastiek, wat een gemiste kans is, Audi. Nog een kleine opmerking over die binnenkant moet wel de beperkte opslag onder de armsteun in het midden zijn. De muziek, die klinkt dan weer geweldig door het Bang & Olufsen audiosysteem.

Soldenslag

Audi heeft deze A1 ook uitgerust met het S Line-interieurpakket. Sportzetels -volledig uit leder opgetrokken- waar je echt in weg zakt en je volledig omsluiten, een lederen 3-spaaks multifunctioneel sportstuur met schakelpedals, sportpedalen en een hele hoop S-badges mogen natuurlijk niet ontbreken. Verder is het interieur afgewerkt in een “tof uitziende maar niet kwalitatief aanvoelende” aluminiumsierlijst.

2019 Audi A1 30 TFSI

Ruimte achterin bestaat trouwens ook … net. Deze wagen is natuurlijk niet ontwikkeld met het oog op passagierscomfort achterin. Dan moet je maar een Golf Sportsvan kopen. Al valt het al bij al nog mee met vier in de A1. De koffer, die is beperkt tot 335 liter. Goed voor een soldenslag in het shopping center, meer ook niet.

Duizendje

Het is duidelijk dat de nieuwe motornaamgeving bij het grote publiek nog niet is ingeburgerd. In onze Audi A1 30 TFSI ligt er een motor met de volle 999 cc en geen heuse 3-liter. Verder is de grote wijziging met vorige generatie het feit dat er geen dieselmotoren meer beschikbaar zijn in de kleinste Audi. De driecilinder turbobenzine in ons testexemplaar produceert 116 pk en 200 Nm, die een versnelling van stilstand naar 100 km/u mogelijk maakt in 9,4 seconden dankzij de S-tronic. De manuele versnellingsbak doet er een honderdste langer over. Terwijl het plezier stopt bij 203 km/u.

2019 Audi A1 30 TFSI

De motor voelt veel pittiger aan dan de cijfers doen vermoeden en daar zal de jeugd blij om zijn. Het verbruik met die pit uit zijn duizendje valt nog best goed mee. Laat de wagen in zijn meest ecologische stand dan komt hij rond met een litertje of 5. Autostrade is voor de 999cc een wat zwaardere opdracht. We wisten na een week een gemiddeld verbruik van 7,3l/100km te noteren.

Dynamisch > Eco

Zet je de wagen in z’n “plezierstand” -lees: Dynamic- dan fleurt de A1 helemaal op. Vlotte versnelling, soepele schakelsnelheid en scherpte in het stuur, waardoor je steeds voldoende feedback van de weg krijgt en de wagen steeds tegen een hogere snelheid in steeds dezelfde bocht durft te gooien. Efficiency zorgt ervoor dat de wagen het gevoel in zijn gaspedaal jammer genoeg volledig verliest, de reactiesnelheid is ergerlijk traag maar zorgt voor mooie verbruikcijfers zoals je hierboven kan lezen. Daarnaast heb je nog de “auto”-stand voor het dagelijkse werk en de “Individual” om alles naar eigen smaak in te richten, waaronder de reactie snelheid van het gaspedaal en versnellingsbak.

2019 Audi A1 30 TFSI

Wacht, wat?!?!

Audi bevindt zich in de sferen van de premiummerken en daardoor kan je al maar best een premiumprijs verwachten. Met een vanafprijs van 20.320 euro is de Audi A1 niet extreem duur, maar toch niet echt goedkoop te noemen. De startprijs geeft je ook maar een startwagentje en zodra je de optielijst begint te bekijken, komen er zonder moeite duizenden achter duizenden euro's bij. We hopen dat je zit want de blauwe A1 die wij reden met 116 pk tikte af op... 43.078 euro. Alsjeblieft! Al terug adem gepakt? Dan ben je klaar voor je volgende pandoering; je kan zonder problemen nog een stukje duurder gaan.

2019 Audi A1 30 TFSI

Nu zeuren we wel vaker - terecht of onterecht - over de hoge prijskaartjes van sommige Duitse auto's maar deze A1 tilt dat idee naar een geheel nieuw niveau. Om je een idee te geven; voor dit geld heb je een rijkelijk uitgeruste Mini Cooper S, full-option Hyundai i30 en zelfs een Mazda6 Wagon met alle toeters en bellen! Zelfs al ga je ietwat terughoudender aan het configureren, dan stijg de prijs snel naar de 26.000 euro. Voor een auto die het dan makkelijk nog steeds met 95 pk, wieldoppen en vijf versnellingen moet doen. Nee, deze A1 is echt knijterduur...

Conclusie

We laten ons normaal gezien niet te hard leiden door de prijs van voertuigen. In dit geval kan je de prijs echter niet met de mantel der liefde bedekken. Ja, de nieuwe A1 ziet er ontiegelijk knap uit en ja, hij rijdt ook nog eens echt leuk en ja, je voelt zelfs de bouwkwaliteit in het interieur en de ophanging. Maar we huilen bijna tranen met tuiten als we richting de prijslijst turen. Zelfs de meest betaalbare Audi... is eigenlijk niet betaalbaar meer.

Specificaties

Motor

1.0 turbo benzine, in-lijn

Puissance

116pk

Couple

200 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Transmission

voorwiel

Poids

1 125 kg

Vitesse de pointe

203 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 43 078.00

Prix de base

€ 20 320.00

0 à 100 km/h

9.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.30 L/100km

Coffre min.

335 L

Rejet de CO2

110 g/km

TMC

€ 184.00

TC

€ 120.00

Derniers articles publiés

Commentaires (9)

Laisser un commentaire
Techno Patat 21:53
Portrait de Techno Patat

Uiteindelijk is dat hetzelfde als zeggen dat je een mustang met de V8 moet kopen ipv de 2.3 :). Zolang je het niet moet betalen ben ik zeker dat de ‘premium’ dingen beter zijn. Maar als het uit je eigen zak komt vraag je je toch wel af of je de meerwaarde wil er aan geven :D! Ik moet toegeven dat ik niet alles lees op autofans, zeker het laatste jaar niet. Maar over het algemeen vind ik de realiteits zin op autofans beter meevallen dan van veel concullega’s. Maar zoals ik zeg, ik lees niet alles en sta gerust open voor een andere mening ;).

En deze is zeker gigantisch te duur! 43k? Ik weet daar in Duitsland leuke C43 AMG’s voor te vinden (ik ben misschien wat bevoor-oordeeld maar ik vind dat 100x meer auto voor z’n geld sie :D!)

Dat gezegd zijnde vind ik nu niet dat ze de auto zo aanraden... de laatste 2 alinea’s gaan over de ontiegelijk hoge prijs en de conclusie laat zich zelfs leiden door de te hoge prijs. Dat ze het een goed autotje vinden kan zijn, en dat mogen(moeten) ze ook zeggen. Net zoals ze zelf ook de prijs te hoog vinden (zie de aller laatste zin.).
Bij de ‘goedkope’ merken ga je dan weer een tekst lezen met opmerkingen over schoonheidsfoutjes (die hier ook aangeduid worden) maar wel een eind conclusie die zegt dat hij wel echt waar voor z’n geld geeft op zich. Hier is het net omgekeerd :p...

andre123 08:49
Portrait de andre123

hierin moet ik waxweazel bijtreden in zijn realiteitszin.
ik stoor me ook vaak aan de degoutante bedragen die soms genoemd worden.
de meeste werkende mensen hebben daar totaal geen oren naar,vermits onbetaalbaar.
ja beetje dromen mag,maar als je dan in een artikel leest over(nee ik ge geen merken noemen).....'maar daar wil je dan weer niet in gezien worden'dan stel ik me toch vragen bij de realiteitszin van diegene die zulke onzin durft te schrijven.
wat mij betreft,de dure premium merken spreken mij totaal niet aan ,ik heb meer respect voor iemand die met zijn eigen centen iets koopt van 10000e dan voor iemand die zijn 100000e dure premium niet zelf betaald.
autofan kan je heus ook zijn zonder dat het over extravagante bedragen gaat.
90% van de klanten vraagt geen perfectie

Techno Patat 22:19
Portrait de Techno Patat

Ik ga zelf zeker ook niet beweren dat je dure bakken moet rijden om autofan te zijn! Iemand die liefhebber is van z’n Clio 1.2 kan er bakken meer respect voor hebben dan iemand met een M3 die hem koopt om gezien te worden.

Het zijn soms serieuze bedragen maar er rijden toch veel van die auto’s rond, ze worden dus wel effectief gekocht (al dan niet op lening/leasing/wat dan ook. Betalen moet je ze toch doen). Ik snap dan wel de voorkeuren omdat journo’s ook wel verwend worden met altijd goed uitgeruste auto’s (waarvan ze dan de catalogus prijs meekrijgen ipv de échte prijzen), maar zoals ik zei vind ik dat het hier meevalt. Ze rijden ze tenminste! Bij autoblog zie je amper auto’s onder de 100k of 300pk langskomen bijvoorbeeld... die vinden het de moeite niet om over te spreken.

Dat vind ik dan persoonlijk erger dan er mee rijden en aanhalen wat er niet perfect aan is en wat beter is bij auto’s die veel duurder zijn. Dan kan ik voor mezelf uitmaken of ik het extra geld dat ze kosten wel waard zijn en of het verschil te vinden is in iets dat ik belangrijk vind of niet.

Al kan ik zeker je mening snappen en ik deel ze zelfs, ik heb het ook al aangehaald (bij die Mustang dus bijvoorbeeld) dat de realiteitszin soms wat ver te zoeken is en dat je soms 90% van de auto hebt voor 60% van de kosten en dat velen al tevreden zijn met die 90% en de rest van het geld op zak houden. Maar ik vind het hier eerder de uitzondering dan de regel, mede daarom is dit 1 van de enige blogs die ik blijf bezoeken terwijl de rest afvalt

ben ruh 12:05
Portrait de ben ruh

Veeeels te agressief gerestyled. De eerste generatie toverde een glimlach op mijn gezicht: een lieve, schattige prestige-stadsmini. Deze versie gaat ongemerkt aan mij voorbij. Idem dito voor de gefacelifte A7 voor het hogere niveau.

jensd 15:17
Portrait de jensd

In deze uitvoering veel te "Johnny" voor mij.
En de prijs, Tjah, zolang er zotten zijn die het willen betalen zullen ze deze prijzenpolitiek niet veranderen.
Ik kan mij ook wel vinden in de opmerkingen van Waxweasel hierboven.

Fab 00:24
Portrait de Fab

Voor dat geld koop je ook een a4 met automaat 150 pk en een s line exterieur pakketje. Beetje vreemd geprijst dus.

Techno Patat 22:27
Portrait de Techno Patat

En daar heb je zeker gelijk in! En een mooi uitgelegd betoog ook, in deze tijden van internethelden is dat een compliment waard ;-).
Maar ik heb er een iets andere visie op vooral Premium: ja het zit tussen de oren maar dat is ook deels de beleving. En die beleving van je auto heb je wel elke dag als je er in zit. Aan de Guiletta van m’n vriendin kan ik me wel storen aan bepaalde plastieken onderdelen die iets netter zouden kunnen. Voor mij persoonlijk is ‘Premium’ dus wel een beperkte meerwaarde. Maar niet de meerwaarde die de prijs suggereert :p! Ik verdien m’n centjes per 2.20€ en dan is 43k voor een A1 belachelijk veel brood om te verkopen :D.

Maar je hebt zeker gelijk dat een auto omwille van z’n prijs keihard mag neergesabeld worden ook! Maar in dat bedje is elke review journalistiek wat ziek. Gamereviews zijn bijvoorbeeld amper te vinden met slechte scores, hotel reviews van journalisten stroken ook zelden met mijn beleving,... Ik vrees dat het een wereldje is waar wij niet in thuishoren en het dus ook niet kunnen snappen :(

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités