Eerste test: Jeep Avenger (2023)

Rijtest Jeep Avenger 2023

De Jeep Avenger luidt de elektrische revolutie van het Amerikaanse merk in. Deze kleine elektrische crossover leent zijn technische basis bij moederbedrijf Stellantis en kan daarmee een actieradius van 400 km claimen. Genoeg om zijn titel 'Auto van het Jaar' waar te maken?

De Jeep Avenger zit vol verrassingen en primeurs. Ten eerste is hij het eerste product dat 100% onder de vleugels van de wereldwijde Stellantis-groep is ontwikkeld, en ten tweede is hij de eerste Jeep die de befaamde titel 'Auto van het Jaar 2023' kreeg op het afgelopen Autosalon van Brussel. Maar last but not least is hij ook de eerste elektrische Jeep… Het volstaat dus te zeggen dat de kleine crossover al flink wat verwachtingen heeft om in te lossen.

Nieuwe bazen…

Om hem alle kans van slagen te geven, is de Jeep Avenger gebaseerd op het e-CMP2-platform van de Stellantis Group. We horen je al zeggen: "Wat zijn de kansen met dit platform?” Natuurlijk zijn de modellen die erop zijn gebaseerd geen koningen op het gebied van autonomie of efficiëntie, denk maar aan de Peugeot e-2008, Opel Mokka Electric of DS 3 E-Tense. De Avenger heeft echter nog een trucje achter de hand: hij houdt het niet gewoon bij de oude elektromotor met 136 pk, noch bij de gewoonlijke accu van 50 kWh.

Rijtest Jeep Avenger 2023

Nee: de elektrische auto van Jeep werd meteen uitgerust met de nieuwste aandrijflijn van de groep, die pas later verkrijgbaar werd op de andere modellen. Deze combineert een 156 pk sterke motor met 260 Nm koppel op de vooras en een 54 kWh-batterij met een hogere energiedichtheid. Het resultaat is een actieradius van 400 km (WLTP)… En of je daarbij in de buurt geraakt, bevestigen we zo dadelijk.

Herkenbaar

Elektrisch of niet, de Jeep Avenger is meteen herkenbaar als een product van het avontuurlijke merk. Om te beginnen heeft hij dezelfde grille met 7 inkepingen. Verder zijn er, naast de vierkante vormen en het loodrechte design, ruwe beschermers uit kunststof op de bumpers, op de zijkanten en rond de wielkasten. Jeep beweert zelfs dat deze kunststoffen de carrosserie zullen beschermen tegen kleine krassen. Dat gezegd hebbende zullen deze krassen niet zozeer ontstaat bij het passeren tussen twee doornstruiken in het midden van de woestijn van Utah... maar eerder van een winkelwagentje op de parking van de supermarkt.

Rijtest Jeep Avenger 2023

Want inderdaad: de Jeep Avenger is niet alleen de eerste elektrische Jeep, hij is ook de kleinste Jeep van het moment! Hoewel hij er op foto’s namelijk stevig uitziet, is deze nieuwkomer in werkelijkheid slechts 4,08 m lang en 1,53 m hoog. Om dat in perspectief te plaatsen: hij is 16 cm korter en 13 cm lager dan een Renegade.

Klein maar handig

Zorgen deze compacte buitenafmetingen voor een kleine cabine? Ja...en nee! Volg even mee. Dankzij het elektrische platform biedt de Avenger een redelijk goede verhouding tussen formaat en binnenruimte. Er passen misschien niet makkelijk vijf volwassenen in, maar geen van zijn rivalen doet het beter. Praktisch gezien is de bagageruimte van 355 liter ook niet de grootste, maar dankzij de vierkante vorm is hij wel makkelijk vol te stouwen. Bovendien biedt Jeep tot 34 liter aan opbergruimte in de portieren en de middenconsole, onder de armsteun, in het dashboardkastje en zelfs in het dashboard zelf.

Rijtest Jeep Avenger 2023

Qua design kiest het interieur voor dezelfde mix van robuustheid en levendigheid als het exterieur. Op de topversies is het dashboard versierd met felgele accenten, inclusief de modelnaam voor het geval je vergeten bent in welke auto je zit. Net daarboven prijkt het 10,25-inch infotainmentscherm, dat is gebaseerd op het systeem dat al in Peugeot en Opel te vinden is – met zijn goede en slechte kanten. En nu we het toch over schermen hebben, het 10,25-inch bestuurdersdisplay is standaard. Allemaal knap dus, tot je besluit het interieur aan te raken met iets anders dan je ogen. Dan ontdek je dat al het meubilair is gemaakt van hard en goedkoop plastic.

Goed opgestaan

Vanaf de eerste stuurbewegingen is het duidelijk dat de nieuwe Avenger een Jeep-product is dat door en voor Europa is ontwikkeld. Net als zijn broers Renegade en Compass heeft hij hetzelfde ruwe, iets te stevige rijgedrag dat snel verstoord wordt door kleine oneffenheden. Zonde, zeker als je bedenkt hoeveel comfort Citroën weet te bieden met dezelfde basis...

Rijtest Jeep Avenger 2023

Wat het merk met de chevrons echter nooit echt voor elkaar heeft gekregen, is dat comfort combineren met efficiëntie. In dat laatste is Jeep wel geslaagd. Dankzij de hypermoderne motor en standaard aanwezige warmtepomp slaagt de kleine Amerikaan erin om een goede actieradius te bieden… Op papier én in het echt. Tijdens onze testrit over de bochtige wegen van Wallonië haalde hij een gemiddelde van 15,2 kWh/100 km. Dat is minder dan het homologatiecijfer (15,4 kWh/100 km) en zou de Avenger in staat moeten stellen om de beloofde 400 kilometer af te leggen op één lading stroom.

Conclusie

De nieuwe Jeep Avenger lijkt zijn label 'Auto van het Jaar 2023' waar te maken. Toegegeven: hij blijft vrij klein en het interieur zou opfleuren van kwalitatievere materialen maar toch scoort hij punten op het gebied van efficiëntie, met een comfortabele actieradius tot gevolg. En de kers op de taart is dat hij met een vanafprijs van 38.500 euro één van de meest betaalbare elektrische SUV's op de markt is.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

156pk

Couple

260 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Transmission

voorwiel

Poids

1 536 kg

Vitesse de pointe

150 km/u

Prix de base

€ 38 500.00

0 à 100 km/h

9.00 sec

Coffre min.

355 L

Coffre max.

1 067 L

Rejet de CO2

0 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités