DS trakteert zijn kleinste op een facelift, en dat merk je meteen aan zijn naam. Zo valt het ‘Crossback’-gedeelte weg, want waarom zou je tegenwoordig nog moeten zeggen dat het om een crossover gaat. Dat is echter niet de enige wijziging, want ook de aandrijflijn van de elektrische versie wordt verbeterd.
DS is pas sinds 2015 een zelfstandig merk, want in dat jaar scheurde het zich af van moederkloek Citroën. Toch staan er tegenwoordig al vier modellen in de Franse premiumcatalogus, van een stel crossovers tot een heuse luxesedan. Die eersten kon je daarin gemakkelijk onderscheiden door hun ‘Crossback’-naam, maar naarmate de grenzen tussen crossovers en lagere modellen vervagen — we kijken naar jou, DS 4 — schrapt DS dat suffix uit zijn gamma. Dat gebeurde voor het eerst bij de facelift van de DS 7, en nu is ook de DS 3 aan de beurt.
Minder Crossback, meer E-Tense
Verder herken je slechts aan een paar details dat het hier om een DS 3 en niet meer om een DS 3 Crossback gaat. Zo wordt de grille subtiel hertekend, krijgen de koplampen een andere indeling en wordt de compacte SUV ook voorzien van nieuwe dagrijverlichting die bestaat uit twee slanke LED-strips, zoals we eerder al op de vernieuwde DS 7 zagen. Ook achteraan volgt de DS 3 het voorbeeld van zijn grote broer, met de merknaam ‘DS Automobiles’ voluit geschreven op een sierstrip tussen de achterlichten.
De belangrijkste wijziging vinden we echter onderhuids, maar niet zozeer in de verbrandingsmotoren. Daar krijg je nog steeds de keuze uit een 1.2-liter benzinemotor met 100 of 130 pk, of een 1.5-liter dieselblok met 130 pk. Vooral de elektrische aandrijflijn is het vermelden waard, want die krijgt niet alleen een sterkere elektromotor met voortaan 156 pk en 260 Nm koppel, maar ook een grotere accu. Die is nu 54 kWh groot in de plaats van 50 kWh, waardoor de DS 3 als E-Tense nu 402 kilometer moet halen — of 61 kilometer meer dan voorheen. Snelladen gebeurt tot een capaciteit van 100 kW, waarmee je batterij weer voor 80% geladen is na 20 minuten.
De eerste DS 3’s-zonder-Crossback zouden vanaf begin volgend jaar geleverd moeten worden. Je betaalt dan minstens 28.650 euro voor een exemplaar op benzine, 32.150 euro voor eentje op diesel en 41.000 euro rond voor een DS 3 E-Tense.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 12 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 13 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 13 uur geleden