Rij-impressie: DS 9 (2021)

DS 9 rijtest 2021

Franse automerken en luxeberlines, ooit was het een gouden combinatie. Intussen voeren de Duitsers in dat segment al ettelijke jaren het hoge woord, maar onze zuiderburen denken een antwoord klaar te hebben. Knoopt de DS 9 weer aan bij de traditie van weleer?

De powerpointpresentatie van Stellantis-dochter DS liegt er niet om. Het merk wil samen met kersverse stalgenoten Alfa Romeo en Lancia in één adem genoemd worden als premiummerk van de Frans-Italiaanse fusiegroep. Op termijn ligt de ambitie zelfs nog hoger: DS wil aanknopen bij Franse luxemerken. Je weet wel, de merken die je meteen associeert met luxe uit Parijs.

Zo’n presidentiële luxelimousine is dus op zijn plaats. Nochtans is de Duitse concurrentie ongenaakbaar, en lijkt alleen Volvo wat weerwerk te kunnen bieden. De andere outsiders, genre Lexus of Jaguar, blijven vooral outsiders. Hoe deze DS 9 dat hoopt aan te pakken? In de eerste plaats met lengte, in de tweede plaats met comfort.

DS 9 rijtest 2021

Verlengde 508

De DS 9 heeft een lengte van 4,93 meter en een wielbasis van 2,9 meter. Afmetingen uit het E-segment dus, terwijl de Fransen zichzelf bescheiden en veiligheidshalve tot het D-segment rekenen. Om de hoge ambities zelf wat te temperen? Voor modellen uit het E-segment ligt de lat immers nog hoger dan voor modellen die net een formaat kleiner zijn. De basis zit er ongetwijfeld ook voor iets tussen: het platform is het EMP2-platform, dat hij niet alleen deelt met de DS 7 Crossback, maar ook met die andere Franse D-segmenter, de Peugeot 508.

In profiel heeft hij geweldig veel weg van een verlengde 508. Geen toeval natuurlijk, want de DS 9 wordt geproduceerd in China, waar verlengde D-segmenters gelden als statussymbool. DS voegt wel wat meer barokke elementen toe aan het ontwerp. Dat zie je onder meer aan de vorm van de dagrijlichten, aan de centrale streep op de motorkap die de Fransen een ‘zwaard’ noemen, en aan de richtingaanwijzers achteraan die in het dak ingewerkt zijn. Inderdaad, zoals de legendarische DS van weleer.

DS 9 rijtest 2021

Barokke stijl

Diezelfde barokke toon zet zich voort in het interieur. De basis is meteen herkenbaar als PSA-materiaal – dat zie je onder meer aan de bedieningsorganen en aan de graphics van de digitale schermen – maar DS heeft er wel een geheel eigen aankleding aan gegeven. Een waar alcantara overheerst in de Performance Line+-versie, en een met hoofdzakelijk nappaleder in de Rivoli+-versie. Op de middenconsole wordt het bijna overdadig, maar het voelt wel kwalitatief aan. Tenminste, zolang je op ooghoogte blijft.

Waar lengte en comfort nog het meest samenkomen, is op de achterbank. Kies je op de Rivoli+-versie voor het zetelpakket, dan krijg je ook op de achterbank verwarmde en geventileerde massagezetels. De beenruimte is vorstelijk, de hoofdruimte is dat door de aflopende daklijn wat minder. Het zitcomfort is dus meer dan in orde, de geluiddemping zit door de hybride aandrijflijn ook behoorlijk snor.

Stekker only

Over die hybride aandrijflijn gesproken: de DS 9 komt alleen met stekker naar ons. De basisversie is de E-Tense 225, die de vertrouwde plug-inhybride aandrijflijn van de PSA-groep gebruikt. Dat is dus nog steeds een 1.6-benzinemotor van 180 pk met elektromotor van 81 kW (110 pk). Het totaal van 225 pk wordt op de voorwielen overgezet. Later volgt er nog een vierwielaangedreven E-Tense 4x4, die de aandrijflijn van de Peugeot 508 PSE overneemt en dus goed is voor 360 pk.

De stroomvoorziening van de E-Tense 225 die we aan de tand voelden, komt uit een batterij met capaciteit van 11,9 kWh. Volledig elektrisch moet de DS 9 dan 48 kilometer ver geraken, de CO2-uitstoot ligt op 33 tot 35 g/km. De volledige aandrijflijn sprint naar 100 km/u in 8,3 seconden en is gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

DS 9 rijtest 2021

Vliegend tapijt?

Starten doet deze DS 9 altijd elektrisch. Daarna kun je kiezen uit de rijmodi Hybrid, Sport en Comfort. Wat die laatste toevoegt? De ‘Active Scan Suspension’, de camera die de weg scant en de ophanging daaraan aanpast. Klinkt op papier goed, alleen mag je er in de praktijk niet de finesse van bijvoorbeeld luchtvering van verwachten.

Voor de rest is het comfortgevoel aan boord dus meer dan geslaagd. Het enige moment waarop dat onderbroken wordt, is wanneer de vierpitter onder de motorkap in actie schiet. Vraag je dan nog eens extra vermogen, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre, dan staat het werkmanskarakter van de 1.6 wat haaks op de prestigieuze luxe van de DS 9.

Prijzen

DS vraagt 54.990 euro voor deze 9 met het Performance Line+-maatpak. Ga je meteen voor de Rivoli+, dan betaal je 58.990 euro. In beide gevallen is de standaarduitrusting bijzonder uitgebreid. Dat is meteen het grote pluspunt, want ga je kijken naar de premiummerken waaraan DS zich wil meten, dan zit je met deze 9 qua prijs boven de kleinere D-segmenters met stekker en onder de grotere E-segmenters met stekker. En volgens de premiumtraditie betaal je altijd nog wel wat bij voor opties.

DS 9 rijtest 2021

Conclusie

De DS 9 is een comfortabele, mooi afgewerkte en bijzonder ruime plug-inhybride. Beschouw hem gerust als een chiquere en langere Peugeot 508. Met het luxegevoel zit het ook best wel snor, alleen laat de Fransman daar nog wel enkele steekjes vallen. Een flitsender infotainment, performantere adaptieve ophanging en een romigere benzinemotor om op terug te vallen: dan zou je deze DS 9 een presidentiële luxeberline kunnen noemen.

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

225pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 839 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 54 990.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

4.10 L/100km

Min. kofferinhoud

510 L

CO2-uitstoot

33 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws