DS trakteert zijn 7 Crossback op een facelift, en het is de Fransen menens. De auto krijgt een volledig nieuwe front én kont aangemeten en verwelkomt een derde plug-inversie. Daarnaast wordt ook zijn naam aangepakt, want de SUV gaat nu door het leven als DS 7-zonder-Crossback.
Of je hem nu mooi vindt of niet; de DS 7 (Crossback) is een belangrijke auto voor de fabrikant. Zo’n vijf jaar geleden was dit namelijk het eerste model dat specifiek door DS Automobiles ontwikkeld was, want voorgaande DS’en waren nog bedacht met een Citroën-logo in het achterhoofd. Dit is dan ook de eerste DS die een facelift ondergaat, en de Fransen pakken daarvoor groots uit.
Zeg niet ‘Crossback’
Verwacht je dus maar niet aan de typische modeljaarupdate waarvan je de verschillen amper met het blote oog kunt spotten; in de plaats daarvan trakteert DS de SUV op een nieuwe neus en achterpartij. Vooraan moet vooral de kloof met de DS 4 gedicht worden want de grille krijgt een flinke groeischeut, de nieuwe LED-matrixlichten worden een slagje slanker en de dagrijverlichting speelt een prominentere rol. DS doopt die LED-stroken “Light Veil”, omdat het door hun van binnenuit gelakt polycarbonaat moet lijken alsof het licht door de carrosserie zelf schemert. Achteraan zijn de wijzigingen subtieler dan dat, maar je kan steeds rekenen op één herkenningspunt. Zo staat er niet langer ‘Crossback’ tussen de lichtunits, maar wel de merknaam in het lang en het breed — zoals het stijlboekje anno 2022 voorschrijft.
Binnenin grijpt DS als vanouds terug naar de wereld van de luxehorloges. Zo roteert er niet alleen een B.R.M.-klokje op het dashboard maar moet de zetelbekleding ook doen denken aan de vormgeving van de betere horlogeband. Die wordt gestikt in een enkele lap leer die zowel de zitting als de rugleuning bedekt, en ontleend werd aan koeien die nog nooit van prikkeldraad gehoord hebben. Onder die bekleding zit sinds de facelift trouwens een verbeterde schuimvulling. Op technologisch vlak krijgen we dan weer het nieuwe DS IRIS-infotainmentsysteem waar we in de DS 4 stiekem al even mee sukkelden, al ziet het ernaar uit dat de grotere broer wel meer sneltoetsen krijgt.
Stekkeren tot 360 pk
Verder maakt DS van de gelegenheid gebruik om een nog sterkere plug-inhybride aan het gamma toe te voegen. Daardoor komt de DS 7 E-Tense er voortaan in drie smaakjes, en de ene klinkt al bekender in de oren dan de andere. Zo kan je de hybride als vanouds bestellen met 225 pk en voorwielaandrijving, op basis van een 1.6-litermotor met 180 pk en één elektromotor op de vooras met 110 pk. Bij de gekende 300-versie produceert dezelfde benzinemotor 200 pk en krijgt de voorste elektromotor gezelschap van een tweede exemplaar op de achteras. Op basis van diezelfde aandrijflijn is er nu ook een sportievere variant met 360 pk, die naar de 100 km/u moet snellen in 5,6 seconden. Alle PHEV’s krijgen een accu van 14,2 kWh mee, waarmee de zuinigste versie tot 81 kilometer moet halen in de stad.
Op de topversies zijn zowel DS Night Vision als het DS Active Scan Suspension-systeem opnieuw van de partij, dat zijn adaptieve dempers middels een camera laat anticiperen op oneffenheden. Bovendien krijgt de vernieuwde SUV een semi-autonoom rijhulpsysteem van niveau 2 mee, waarbij je niet alleen het stuur even kunt loslaten maar de auto je dan ook in de positie binnen je rijstook houdt waar je ongeveer was, in de plaats van je als een zenuwpees naar het midden te sleuren. Hoe dat in de praktijk werkt ondervinden we vanaf september dit jaar, wanneer de eerste exemplaren onze dealers bereiken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen