Mercedes plaagt met elektrische EQG, wordt duidelijk een “echte G-Klasse”

Mercedes EQG teaser 2023

Bestel je wallbox, offroad-fanaat, want Mercedes heeft zijn elektrische G-Klasse zo goed als klaar. Verwacht dan ook geen flauw SUV-aftreksel want die EQG belooft een “echte G-Klasse” te worden. Deze eerste plaagplaatjes lijken dat alvast te bevestigen: de EV ziet er nog steeds even blokkig uit.

Een paar maanden geleden namen ze bij Mercedes afscheid van de G-Klasse in zijn huidige vorm met een duo van speciale edities. Die beschikten allebei over een V8 want inderdaad: het vernieuwde exemplaar dat Mercedes volgend jaar onthult, zal geen achtcilinder meer krijgen… Al is er ook goed nieuws, want helemaal bovenaan het gamma komt een zuiver elektrische koppelbeul te staan: de EQG.

Geen V8, wel vier elektromotoren

Die heeft Mercedes nu voor het eerst laten zien in een teaser, en maar goed dat ze erbij vermelden dat het om de EV gaat. In zijn camouflage ziet de elektro-G er namelijk net zo hoekig uit als we gewend zijn, al lijken de Duitsers wel het één en ander gedaan te hebben om de terreinwagen aerodynamischer te maken. Dat begint al bij het velgdesign dat er een meer gesloten, gladde vorm op nahoudt, terwijl de achterste wielkasten beschikken over smalle openingen om de luchtstroom te optimaliseren. Voorop lijkt de grille dan weer zo goed als gesloten te zijn, maar het opvallendste verschil met andere G’s vind je achteraan. Daar neemt een vierkante doos namelijk de plek in waar je gewoonlijk een reservewiel zou verwachten, en net als bij de EQG Concept zal die de laadkabel bevatten.

Dat is ook niet het enige dat de EQG van zijn voorbode zal overnemen, want ook het productiemodel moet in staat zijn om ‘G-Turns’ te doen. Daarbij zou het model rond zijn as kunnen keren dankzij onafhankelijk draaiende wielen met elk een elektromotor erop. Hoeveel vermogen de EQG uit die vier elektromotoren zal halen, weten we nog niet en over het rijbereik hangen even grote vraagtekens. Op dat vlak weten we alleen dat de elektrische G-Klasse verkrijgbaar wordt met een nieuwe accu met extra grote densiteit om de gigant toch iéts van noemenswaardig rijbereik te geven. Naast deze EQG mag je nog steeds rekenen op varianten met verbrandingsmotoren, maar dus niet met een V8… Wat het dan wel wordt, leren we vermoedelijk nog in de eerste helft van 2024.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
this 13:13
Portrait de this

Zalig dat ze blijven vasthouden aan dat hoekig design. Land Rover, kijken jullie mee?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités