Mercedes-Benz Concept EQG: ook G-Klasse krijgt stekker

Mercedes-Benz Concept EQG

Op het IAA in München heeft Mercedes-Benz de Concept EQG voorgesteld, een zuiver elektrische terreinwagen die zijn verwantschap met de G-Klasse niet onder stoelen of banken steekt. En denk maar niet dat dit een gek hersenspinsel van de designafdeling is, want Mercedes belooft binnenkort een productieversie!

Mercedes spreekt er al even over maar nu worden de geruchten eindelijk bevestigd: er komt een volledig elektrische G-Klasse. De Concept EQG die het merk met de ster nu voorstelt op het IAA in München moet daar de voorbode van zijn. Die voorbode is dan wel redelijk concreet, want deze concept car ziet er al uit alsof hij morgen ongewijzigd van de band zou kunnen rollen.

G-Klasse met wallbox

Ook als elektrische auto blijft de G-Klasse duidelijk trouw aan zijn erfgoed. Zo vertoont de Concept EQG hetzelfde hoekige silhouet dat we van de G gewend zijn—ook al kunnen we ons voorstellen dat er meer aerodynamische koetswerken bestaan voor een EV. Een wijziging die we wel op de EQG mogen verwachten is het intussen iconische Black Panel, een glanzend zwart paneel met LED-verlichting dat de grille vervangt bij alle EQ-modellen. Daarnaast vertoont deze concept car ook een aantal andere kenmerken die we op de productieversie misschien zullen moeten missen. Dan denken we aan de verlichte stootlijsten op de flanken, de LED-strips in de dakdrager of de wallbox-achtige doos op de achterklep waar je de laadkabel in kunt opbergen.

Mercedes-Benz Concept EQG off-road

Ook onderhuids blijft deze Concept EQG een echte G-Klasse. We vinden onder zijn hoekige koets bijvoorbeeld geen moderne EV-architectuur maar wel een ladderchassis voor optimale terreinvaardigheid. Mercedes geeft ook mee dat het studiemodel maar liefst vier elektromotoren krijgt. Die bevinden zich rechtstreeks aan de vier wielen en kunnen individueel het juiste vermogen bepalen afhankelijk van de omstandigheden. De EQG krijgt zelfs een reductiebak met twee versnellingen om ook op het moeilijkste terrein zijn vermogen kwijt te kunnen. Zelfs als EV blijft de G-Wagen dus old-school.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws