Mercedes is gestart met de afscheidstournee van de huidige generatie G-Klasse met verbrandingsmotor. Twee gelimiteerde edities met een stevige V8 voorin zullen alvast het laatste bisnummer zingen. De G 500 Final Edition is daarbij de sierlijke laatste noot, de andere is de Mercedes-AMG G 63 Grand Edition.
Exact dertig jaar geleden schroefde Mercedes voor het eerst een V8 voorin de G-Klasse. Die 500 GE V8 werd in 1993 meteen gegeerd goed onder beroemdheden en malafide ondernemers. Het einde van een tijdperk is echter nabij, want met de komst van de 100% elektrische EQG voorziet Mercedes in de nabije toekomst geen G's met verbrandingsmotor meer. Tijd dus voor een uitzwaaimodel. Of in het geval van de G: twee modellen.
Groen G'tje
Mercedes besloot namelijk twee gelimiteerde edities uit te brengen van de huidige G-Klasse. An sich opmerkelijk, want de G-Klasse is al maandenlang zo uitverkocht als Tomorrowland. Toch vond het Duitse merk blijkbaar nog plaats bij het Oostenrijkse Magna Steyr voor de productie van 2.500 stuks. Dat zijn er niet weinig natuurlijk.
1.500 exemplaren van die productie zullen uitgedost worden als G 500 Final Edition, met een 422 pk (610 Nm) sterke 4-liter V8 voorin. Visueel dost Mercedes deze versie uit in drie verschillende kleuren (500 stuks per kleur): Obsidian Zwart, Opalith Wit Magno, and Olive Magno. Alle versies krijgen 20-duims AMG-velgen die in het geval van de groene Olive Magno-uitvoering in dezelfde kleur worden gespoten. "Final Edition"-badges en een chromen rand rond het reservewiel maken het plaatje af.
G-Unit
Heb je echter een superioriteitscomplex? Dan kan je ook gaan voor één van de 1.000 exemplaren van de Mercedes-AMG G 63 Grand Edition. Dat is een gelimiteerde versie gebaseerd op de 585 pk (850Nm) sterke AMG-uitvoering. Speciaal voor deze editie wordt die getooid in een matzwarte kleurstelling met gouden accenten. 22-duims gouden velgen en gouden accenten in het interieur moeten het plaatje afmaken.
Los van de nogal smaakloze kleurstelling laat het hoofd van Mercedes-AMG, Michael Schiebe, een interessant weetje los over de G AMG: "Met deze expressieve en gelimiteerde Grand Edition vieren we het succesverhaal van de G 63 dat verre van over is." Jep, dat las je goed, Mercedes plant in de toekomst nog een nieuwe G AMG.
Eerst EQG, dan mini-G?
Welke vorm die nieuwe G AMG zal aannemen is momenteel nog koffiedik kijken. Eerst zal Magna Stey de 2.500 gelimiteerde exemplaren bouwen van de G met verbrandingsmotor (tot maart 2024), daarna zal de focus bij Mercedes even worden gelegd op de volstrekt elektrische EQG. Is die EQG eenmaal sociaal aanvaard, dan voorziet Mercedes hoogstwaarschijnlijk een terugkeer van de G-Klasse met verbrandingsmotor - maar dan zonder V8.
Straffer nog, internationaal doen de geruchten de ronde dat Mercedes ook nog met een kleinere G-Klasse op de markt zal komen. Eentje die dan tussen Suzuki Jimny en de opper-G komt te staan. De G blijft dus onverwoestbaar, ook in de toekomst.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 1 dag geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 1 dag geleden