Officieel: gloednieuwe Subaru Forester blijft oude vertrouwde 4x4 (2023)

Subaru Forester US 2023

Juich, boswachter, want Subaru heeft een nieuwe no-nonsense-4x4 klaar. Tijdens de Los Angeles Auto Show hebben ze namelijk het doek getrokken van de vijfde generatie voor de Forester. Die houdt voorlopig gewoon vast aan zijn boxermotoren, al is het wel wachten op een Europese nummerplaat op het front.

Subaru mag dan een relatief kleine speler zijn in onze contreien, maar elders is dat anders. In de VS, bijvoorbeeld, hebben Scoobies wat weg van een cult en ergens bovenaan de ranglijst staat al decennia lang de Forester. Van die SUV verkochten de Japanners in de VS alleen al dik 2,6 miljoen stuks doorheen zijn vier generaties… Eén keer raden dus welk toneel Subaru gekozen heeft om de vijfde generatie van de Forester te onthullen.

Meer Ford dan Forester

Inderdaad: dit is de nieuwe Subaru Forester zoals pas onthuld tijdens de Los Angeles Auto Show. Daar pakte de SUV uit met een compleet nieuw koetswerk, inclusief een neus die niet meteen te rijmen valt met de rest van de Subaru-gamma. Zo is er van het C-vormige lichtsignatuur dat de vorige generatie typeerde — en trouwens ook de huidige Outback en Crosstrek — niks meer te bespeuren. Ook de achterpartij wordt grondig strakgetrokken en de flanken beschikken over ruig geaccentueerde wielkasten, maar stiekem zouden we eerder een Ford-logo in de plaats van Subaru’s blauwe ovaaltje in de grille durven kleven.

Subaru Forester US 2023

Binnenin wordt je er wel weer helemaal aan herinnerd in een Subaru te zitten. Zo herkennen we zijn stuurwiel van de andere modellen, om nog niet te spreken over het rechtopstaande 11,6-inchscherm op het dashboard. Dat bevat tegenwoordig software die toelaat om je Android Auto of Apple CarPlay draadloos te verbinden — is maar zo modern — maar zij van de oudere stempel, vinden rust in de analoge tellerpartij en de klassieke automaatpook. Verder valt de Forester ook weer goed vol te stouwen met bagage, goed voor een kleine 840 liter met de achterbank op z’n plek tot wel 2.100 liter wanneer die ingeklapt is… Allemaal volgens de Amerikaanse meetmethoden, weliswaar.

Hybride volgt (voor Europa?)

De motoren neem je dus best met een even grote korrel zout, want ook de uitgaande Forester had in Europa andere aandrijflijnen dan in de VS. Daar verschijnt deze nieuwe Forester alvast met een 2.5-liter viercilinder boxermotor onder de kap, goed voor 180 pk. Koppel dat aan een CVT-automaat en het resultaat is vermoedelijk zo’n tergend trage 0-naar-100-sprint dat ze bij Subaru niet eens de moeite hebben genomen om er een cijfer op te kleven. Dat vermogen wordt als vanouds symmetrisch verdeeld over de vier wielen en over ‘als vanouds’ gesproken: van elektrificatie is er geen sprake… Of toch voorlopig, want Subaru belooft wel de komst van een échte full hybrid-versie in de loop van volgend jaar.

Subaru Forester US 2023

Of het dan die motorisatie is die we op de Europese markt mogen verwachten, is nog niet zeker. Sterker nog: Subaru zegt nog niet of het deze Forester in de eerste plaats naar Europa brengt, al lijkt ons dat maar zo logisch. Zo waren alle voorgaande generaties van de SUV al vertegenwoordigd op het Oude Continent, en het is ook geen geheim dat het Oude Continent best wel warm loopt van dergelijke SUV’s. Reken dus ongetwijfeld binnen nu en een paar maanden op een subtiele copy-paste van dit bericht, maar dan hopelijk met wat spannender info op motorisch vlak.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités