Elektrische Volvo EX90 krijgt als eerste ‘batterijpaspoort’, maar wat is dat eigenlijk?

Volvo EX90 batterijpaspoort 2024

De Volvo EX90 rolt inmiddels van de band in de VS en straks krijgt hij ook een Europees paspoort… En dat mag je letterlijk nemen. De elektrische SUV heeft namelijk als eerste een ‘batterijpaspoort’, dat de samenstelling en de herkomst van de accu specificeert. En jawel, binnenkort is dat gewoon verplicht.

Het blijft een hot topic in autoland: de échte duurzaamheid van EV’s. Zo zijn ze eens ze onderweg zijn natuurlijk flink wat minder vervuilend dan de gemiddelde benzine- of dieselwagen maar eerst moet je ze wel op die weg krijgen. De productie van elektrische auto’s heeft namelijk ook een impact op het milieu en een aanzienlijk deel daarvan is te wijten aan de batterij, al hangt die impact natuurlijk ook af van hoe de accu precies geproduceerd wordt en waar de grondstoffen vandaan komen… En daarover gaat Volvo nu duidelijker dan ooit communiceren.

Eerst bij Volvo, later verplicht

Volvo’s hoofd van de duurzaamheidsafdeling, Vanessa Butani, heeft namelijk tegenover persagentschap Reuters verteld dat hun EX90 als eerste ter wereld een ‘batterijpaspoort’ krijgt. Dat liet ze vallen in de kantlijn van de productiestart van die EX90, die later dit jaar zijn eerste kopers zal bereiken. Die kopers zullen dan aan de binnenkant van het bestuurdersportier een QR-code kunnen vinden die hen doorverwijst naar een pagina vol informatie over het batterijpakket. Die informatie wordt voorzien door Circulator en specificeert bijvoorbeeld uit welke mijnen de grondstoffen voor jouw specifieke accu komen, welk percentage groene energie de fabrikant gebruikt heeft in zijn productieproces en zelfs welke State-of-Health of gezondheidstoestand je in welke omstandigheden mag verwachten.

Volvo EX90 batterijpaspoort 2024

Na de EX90 zal het batterijpaspoort langzaam maar zeker ook in alle andere elektrische Volvo’s te vinden zijn, en die blijven niet lang de enigen. Met ingang van februari 2027 wordt zo’n batterijpaspoort namelijk verplicht voor alle nieuwe EV’s die in de Europese Unie ingeschreven worden en naast de QR-code in de auto zelf ontvangen overheden dan een meer uitgebreide versie van het rapport. Door bijna drie jaar voordien al te starten met de uitrol van zijn batterijpaspoort wil Volvo dus klaar zijn voor die nieuwe regelgeving, en wil het zich natuurlijk tegelijk kronen tot meest transparante communicator van EV-land.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
this 13:24
Portrait de this

Is dat paspoort dan puur informatief of zullen er ook gevolgen aan vasthangen? Bv een eco-label, waarop dan de verkeersbelastingen berekend worden o.i.d. ?

Joram 17:22
Portrait de Joram

Voorlopig lijkt het alleszins bij een informatieve functie te blijven, maar wie weet... Misschien zoeken overheden inderdaad nog factoren om de toekomstige verkeersbelasting mee te berekenen eens EV's te talrijk zijn om vrijgesteld te blijven ;-)

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités