4 heerlijke mythische Japanners

honda-nsx

Hoewel we Japanse wagens in Europa vooral associëren met 'veel waar voor je geld' en een 'sensibel prijskaartje', weten echte Autofans dat ze verdomd lekkere wagens maken in het land van de rijzende zon. Een verzameling.

We stellen onszelf enkele regels op. Zo moeten de wagens uit productie zijn en kiezen we maar één wagen per merk. Ook focussen we ons vooral op sportief rijmateriaal. De Toyota Prius mag dan onlosmakelijk verboden zijn met Japan, mythisch is het ding allesbehalve. Onze selectie van Japans kwijlmetaal:

Toyota Corolla AE86

Er zijn maar weinig Japanse wagens die zoveel 'driftplezier' uitstralen als deze AE86. Het was Japanse driftlegende, Keiichi Tsuchiya, zelf die de wagen zijn eeuwige roem gaf. Ook wel de Hachi-Roku - Japans voor 86 - genaamd was deze AE86 de wagen bij uitstek voor de Drift King. Het lichte gewicht van de AE86 (zo'n 950 kg), compacte afmetingen en gemakkelijk te tunen 4A-GEU-motor maakten dit een enorm populaire kar in de straatracewereld. Een opvolger kennen we ondertussen ook in de vorm van de GT86.

Mazda RX7 (FD)

Hoewel de RX7 al sinds 1978 aan het rondwankellen is op onze aardbol, is het de derde generatie die het hart van menig Autofan heeft gestolen. Met een aantrekkelijk uiterlijk en de eerste wankelmotor met twee turbo's in sequentie die en masse werd geproduceerd is dit een stukje Japans technologisch orgasme. Bij zijn voorstelling in 1991 verkozen Amerikaanse journalisten hem boven de Dodge Viper en Playboy-magazine verkoos hem boven een triootje met twee brunettes. Misschien niet helemaal, maar hij won wel Playboy's Car of the Year in 1993.

Honda NSX

Het Japanse antwoord op de Europese sportwagens van de nineties kwam in de vorm van de NSX. Een wagen die van Honda maar één doel had: het snot voor de ogen rijden van een Porsche of Jaguar en daarbij ook nog eens kunnen pochen met Japanse betrouwbaarheid. Een opdracht die de NSX met middenmotor met verve vervulde. Ontwikkeld in samenwerking met Ayrton Senna beschikt de New Sportscar eXperimental over een aluminium monocoque en een heerlijke V6 met VTEC. Daarnaast rijden er vandaag nog exemplaren rond met meer dan 320.000 km op de teller zonder noemenswaardige betrouwbaarheidsproblemen.

Nissan Skyline GT-R R34

Elk kind kent de huidige generatie GT-R wel als playstationspeeltje voor de openbare weg. Echter was zijn voorloper, de Skyline GT-R R34, ook al een technologisch wonder. Zo beschikte het merendeel van Skyline-modellen over het HICAS vierwielsturingsysteem. In de praktijk zorgt het systeem boven de 80 km/u dat de achterwielen meedraaien in dezelfde richting als de voorwielen. Technologie die we pas jaren later op een Porsche of Renault tegenkwamen. Daarnaast kunnen we ook niet de heerlijke zes-in-lijn vergeten met twee turbo's. De lettercombinatie 'RB26DETT', zou verplichte parate kennis moeten zijn voor echte Autofans.

Welke Japanse wagens passen volgens jullie nog in dit rijtje thuis?

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités