Laten we van start gaan met de verschillen tussen een Track Pack en een basis GT-R. In totaal is hij 15 kg kwijt. Dat is niet heel veel maar we weten wel direct waar die besparing vandaan komt: waar je bij een normale GT-R achterin twee kuip-zitplaatsen hebt is er hier plaats gemaakt voor harde plastic kuipen voorzien van een dun laagje stof. De plaatsen zijn wel prima bruikbaar voor enkele boodschappen of de chihuahua van je vriendin. Zowel de boodschappen als de “hond” hebben een eigen plaats en je moet al enorm stevig uit de hoek komen wil je deze van plaats doen verwisselen. Verder is er in het interieur ook voor andere zetels gekozen. Aan de zijkanten vinden we leder terug, de middenstukken zijn bekleed met magic cloth. Dat is eigenlijk een soort microfibre stofje dat zorgt voor een goede grip. Vreemd genoeg werkt dat ook prima, het oogt alleen minder exclusief. En wat zou een speciale editie zijn zonder een extra badge? In de middenconsole vinden we het kleine blauwe logo terug om duidelijk te maken aan je passagier dat het hier niet gaat om een casual GT-R. Kenners zien ook van buitenaf dat er iets anders is aan de Track Pack..
Extra koeling
De nieuwe velgen vallen het meest op. Persoonlijk vind ik ze qua looks minder dan de gewone velgen maar er zit meer achter natuurlijk. Lichtgewicht 6-spaaks velgen van het merk RAYS, Type Spec V20, in een quarts-chroom verfje, zorgen voor minder rondvliegend gewicht en een verschil in rijden dat enkel piloten als wijlen Ayrton Senna kunnen voelen en beschrijven. De remmen bleven net zoals het vermogen onaangepast. Op dat vlak zat het uiteraard al zeer goed. Wat nog wel te zien is met het blote oog is een hulpmiddel voor de remmen. Extra carbon luchtinlaten in de voorbumper en onderaan voor de achterwielen zorgen voor extra koeling. Tijdens veeleisende trackdays zorgden die voor een temperatuurverlaging van 100 graden celcius! Als laatste is er nog gewerkt aan de vering/ophanging. Voor circuit-gebruik mocht het volgens Nissan best wat stijver zijn en riepen daarom de hulp in van Bilstein en NordRing.
Steen-hard/goed
Tot zover de verschillen. Hoe rijdt hij? Wel laten we zeggen dat ik het schrijven van deze rijtest heb uitgesteld om superlatieven tot een minimum te beperken. Helaas bleek dat weinig te helpen. De GT-R moet gewoon één van de best rijdende wagens zijn die er rondrijden. Onze Belgische wegen zijn zoals al vaker is aangehaald ronduit slecht. Putten, omhooggekomen wegdek, een patchwork van asfalt en beton etc. Ideaal om een supercar als deze te testen op zijn bruikbaarheid als daily driver. Daardoor komt dat ook al snel boven water dan de GT-R steenhard is. Maar dat mocht geen verrassing zijn. Gelukkig niet in die mate dat je best bij aanschaf ook je chiropractor verwittigd dat hij zijn agenda openhoudt. Het valt echt prima mee. Wat wel vreemd is, is de reactie van de PDK-automaat. Tijdens het gewone verkeer denk je soms dat de automaat uit een Mercedes S-Klasse is gehaald. Traag schakelen en vooral snel schakelen. 50 km/h rijden doet hij in 5de. Zie je plots een open stuk dat smeekt om een kickdown dan moet je ook effectief een kickdown doen. Doe je dat niet dan gaat hij op een rustig tempo alle versnellingen naar beneden om er dan als een speer vandoor te gaan...
Zwaartekracht
De GT-R wordt ook een totaal andere wagen als je zelf de controle neemt met de schakepaddles aan het stuur. Aan een verbluffende snelheid schakelt hij naar de versnelling die je zoekt en hangt dan aan je pedaal als een hongerige leeuw. Het kan niet snel en hard genoeg gaan voor een GT-R. Als je je perfect aan de regels houdt qua snelheden of nooit een keer op circuit gaat me de GT-R dan zal je nooit ervaren tot wat een GT-R in staat is. Denk je van wel dan doe je dat gevoel nog maar eens maal tien. Maar dan ontdek je plots R-mode-start. Oftewel LAUNCH CONTROL! Differentieel op RACE, schokdempers op Comfort, ESC op RACE, Automatisch schakelen, rem induwen, gaspedaal vloeren en als je op 4000 tpm zit de rem loslaten. Wat er dan gebeurt is vrij geschift. Je hoofd knalt tegen de kopsteun en hij schiet weg met een kracht die je niet voor mogelijk houdt. De vierwielaandrijving neemt het na de eerste meters over van de achterwielen. In deze opstelling trek je weg met 1.4 G. Dat lazen we af op één van de vele digitale metertjes. Goed voor een 0-100 km/h tijd van amper 2.8 seconden. Extreem is wel het minste wat je’r van kan zeggen. Tijdens een vergelijkende ritje in een nog veel exclusievere supercar met een dikke V8 en 625 pk, de Mercedes SLR McLaren, viel op dat die trager naar de 100 km/h gaat, maar sneller aanvoelt door de extra sensatie van de motor en diens gebrul. Iets wat bij de GT-R gerust wat luider mag zijn. De 3.8l V6 met 550 pk en 632 Nm is een sublieme motor gekoppeld aan een sublieme transmissie, geweldige dubbele koppeling-bak en banden(Dunlop SP MAXX GT600 DSST CTT run-flats) die al dat geweld perfect op de baan weten over te brengen.
Iets dieper in de portefeuille duiken
Allemaal goed en wel dat we nu de GT-R Track Pack hebben getest en besproken. Deze uitvoering is initieel bedoeld als exclusief model voor Japan. Kort hierna kwamen ook het Verenigd Koninkrijk, Australie en Zuid-Afrika erbij. Rechtsgestuurde landen en een GT-R die afgesteld is op het extra gewicht op de rechterzitplaats. Sinds begin April is de Track Pack ook te verkrijgen als links gestuurd model. Enkele gelukkigen onder ons kunnen zich nu naar de invoerder haasten om hem te bestellen. Helaas vinden we op Nissan's website enkel informatie over het model terug maar geen Belgische prijzen. Alsook in de GT-R Configurator is de Track Pack nergens te bespeuren. Nog eventjes geduld dus.
Maar is hij zijn meerprijs wel waard? Voor 103.000 euro kan je'm bestellen. Een behoorlijke meerprijs en het is nog niet gedaan. Leg je hier nog eens 15.000 euro bovenop dan zit er ook het énorm goede Bose audio-systeem, een grotere carbon kofferspoiler en een titanium uitlaat op.
Zijn meerprijs niet waard
De GT-R was al zeer goed, deze Track Pack uitvoering maakte hem nog beter. Een grote "maar" is de meerprijs, die vinden wij hem niet waard. Al is hij dan nog de wagen met beste prijs/kwaliteit die je kan vinden in supercar-land. Moest je toch nog twijfelen tussen een Audi R8 V10, Porsche 911 Turbo 4S en de Jaguar XKR-S (als enige achterwielaandrijver), ga dan een testrit maken (met of zonder Track Pack) en probeer zeker ééns de Launch Control uit... You won't be disappointed!
Specificaties
Vermogen | 550 pk |
---|---|
Overbrenging | 6 bak automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 725 kg |
Topsnelheid | 314 km/u |
Prijs testwagen | € 118 500 |
Prijs basismodel | € 103 000 |
0 tot 100 km/u | 2.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 11.00L/100km |
Max. kofferinhoud | 315 L |
Rijtaks | 0 |
Met dank aan Nissan Belgie voor de testwagen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen