Rij-impressie: BMW X1 (2015)

bmw-x1-rijtest-2015

De eerste generatie X1 was altijd wat de vreemde eend in de X-bijt van BMW. Generatie nummer twee moet echter mooi in tred lopen met zijn grotere broertjes. Al schuilt er een diep geheim onder de carrosserie. Want voortaan trekt de kleinste SUV uit München zich verder op de voorpootjes. Voorwielaandrijving in een SUV van BMW, het moet niet gekker gaan worden.

Inderdaad, we zwierden meteen al de meest ingrijpende verandering van de X1 in de inleiding. Want de tweede generatie X1 doet het voortaan met BMW's transversale motorarchitectuur die je ook kan vinden onder de 2 Reeks Active Tourer, Gran Tourer en de MINI. Wat dat in mensentaal betekent? Wel, de X1 is de derde in de BMW-familie die zijn kracht naar de voorwielen stuurt. En neem het van ons aan, het zal niet de laatste zijn.

Heet gewassen X5

Dat dit wilt zeggen dat BMW van haar X1 een grijze bedoening maakt kunnen we alvast niet zeggen. Waar de eerste generatie een nogal unieke styling hanteerde die niet iedereen kon smaken rolt de tweede generatie anno 2015 voorbij als ware het een X5. Nee echt, laat de badge eraf en mensen zonder ruimtebesef zouden denken dat ze naar een X5 staan te staren.

bmw-x1-rijtest-2015

Een positieve evolutie, want de kleine X1 komt daardoor een stuk zelfverzekerder over. Dat komt niet alleen door die styling, maar ook door de hertekende proporties. Zo is 'ie hoger (+53 mm), breder (+23 mm) en ook iets korter dan zijn voorganger (-15 mm). Idem voor de overhangen die korter werden getekend. Het geeft alvast het gevoel dat je krijgt waar je voor betaald. Enkel de Air Breather achter de voorste wielkast moet de X1 in München achterlaten.

Een zitmaatje groter

Het gevoel van kwaliteit trekt zich trouwens door in het interieur. Daar krijg je de bekende kwalitatief ogende gestapelde opstelling van bedieningselementen op het dashboard. Geen nieuw gerecht, maar het glijdt nog steeds goed binnen. Belangrijkste vernieuwing binnenin is trouwens niet de optionele head-updisplay of de adaptieve cruise control. Nee, de beste nieuwigheid die BMW heeft geïnstalleerd is ruimte.

bmw-x1-rijtest-2015

De eerste generatie X1 blonk namelijk niet echt uit op ruimtevlak. Nummertje twee doet het al stukken beter. En voor de achterwielpuristen; dat komt door die voorwielaangedreven architectuur. Het gehele dashboard kan namelijk een stuk naar voren worden geduwd wat resulteert in stukken meer beenruimte voor inzittenden. Koppel dat aan het hogere plafond en breder schouderruimte en je voelt je niet ingepakt in de X1. Voor passagiers gezegend met lange benen rust BMW de X1 optioneel uit met een verschuifbare achterbank die zich 13 centimeter in de lengte laat verbouwen. De koffer die groeit dan weer tot 505 liter (+85 liter) en zelfs tot 1.550 liter met de achterbank neergeklapt.

driewiel & voorcilinder

Onder de kap voortaan EfficientDynamics wat de klok slaat. Daardoor kan je beroep doen op een reeks nieuwe vier- en driecilinders. Op die laatste torretjes is het echter wachten tot november (18i en 16d). Tot dan staan er twee viercilinders benzine en twee viercilinders diesel in de optielijst. Allemaal 2-liter groot en met performantiecijfers van 150 pk tot dik 231 pk. Topper is momenteel de X1 xDrive 25d met vierwielaandrijving, 231 pk, 450 Nm en een sprinttijd naar de honderd van 6,6 seconden. Twee maal raden met welke wagen BMW ons op pad stuurde...

bmw-x1-rijtest-2015

Slim gezien namelijk van de BMW-rakkers. Want hoewel de evolutie van de X1 vooral draait rond die voorwielaandrijving moeten we voor de rij-eigenschappen daarvan nog even wachten. Daardoor kunnen we enkel een oordeel vellen over de vierwielaangedreven variant. Nu, onderhuids doet die beroep op hetzelfde chassis en is het vierwielaandrijvingssysteem ééntje die liefst alle kracht naar de voorwielen stuurt tot er gripverlies dreigt.

bmw-x1-rijtest-2015

Hoe dat bolt in de X1? Overtuigend. De X1 met xDrive laat zich vlot de bocht om hoeken en kampt eigenlijk niet met overdreven rolbewegingen. Het stuur luistert naar je input en de motor duwt zonder morren het geheel richting de horizon. Buiten dat je eerder op dan in je stoel zit verraadt niets anders dat je met hoger tuig onderweg bent. BMW is er namelijk in geslaagd om een potent chassis te ontwikkelen. Dat bleek al uit de tests met de 2 Reeks Active Tourer, maar komt nu nog eens tot uiting. De vlotheid van een MINI, het comfort van een 3 Reeks en de drempelvriendelijke hoogte van een X3, allesbehalve een slecht compromis, toch?

Eigen segment

Kijken we even richting zijn premium rivalen, dan draagt de X1 een opvallende meerprijs. De 18d (met voorwielaandrijving) kost namelijk 32.200 euro. Kijken we richting de Audi's Q3 en Mercedes' GLA, dan zien we respectievelijk prijzen van 29.990 euro en 30.008. De GLA is echter een lilliputter vergeleken met de X1 en de Q3 draagt - ondanks een facelift - zijn leeftijd met zich mee. De grootste concurrent moet je dan misschien in eigen huis zoeken, want voor 400 euro extra heb je een 316d Touring. Al glij je daarmee niet op een hogere hoogte in het verkeer.

bmw-x1-rijtest-2015

De X1 25d start vanaf 43.300 euro maar kruipt richting de 60.000 euro in de door ons gereden configuratie. Veel zal je er alvast niet van over de straat zien rijden in die configuratie. Noemenswaardige opties zijn het head-updisplay, de elektronische schokdempercontrole (EDC) en de full led-koplampen. Zelf kan je daarnaast nog helemaal loos gaan op het vlak van assistentie, navigatie en zelfs internet. Onderdoen voor zijn grotere broertjes moet 'ie alvast niet meer.

Conclusie

Visueel meer dan ooit een BMW X-model maar onderhuids nog nooit zo ver af. Een contradictie die in de praktijk werkt, want het voor voorwielaandrijving bedoeld chassis voelt wonderwel onder de X1. Een wagen die op alle vlakken matuurder is geworden. Meer plaats, een betere afwerking, zuinigere motoren en met xDrive een kwiek rijgedrag. Benieuwd of een X1 met driecilinder en voorwielaandrijving ook zo kan overtuigen.

Derniers articles publiés

Commentaires (14)

Laisser un commentaire
Yvesw 14:43
Portrait de Yvesw

Qua kwaliteit zit de X1 binnen toch op een ander niveau dan de 500X. Mag ook wel voor de prijs. De CX-3 is inderdaad een evenwaardige kandidaat. Echter mag je in België 1 ding niet vergeten: 'leasing'. Veel mensen zullen deze X1 nemen omdat 'ie gewoonweg in hun keuzelijst staat.

Het is allemaal gewoonweg nog net dat tikkeltje verfijnder en beter afgewerkt in de X1. Zeker gezien tegenover vorige generatie. Een beetje vergelijkbaar met de BMW 1 Coupé VS de 2 Reeks Coupé nu. Dat is ook een enorme stap voorwaarts qua interieurkwaliteit.

Yvesw 15:19
Portrait de Yvesw

Persoonlijk weet Mazda de laatste tijd inderdaad heerlijke machines te leveren. Zowel de Mazda6, als CX-3 en - al zeker - de MX-5 rijden als de betere in hun segment.

Deze X1 tegenover de CX-3... Goh, iets baanvaster en met automaat stukken beter dan de Japanner (met dank aan ZF). De CX-3 leek iets harder te hellen en beschikte over minder straf stoelwerk. De X1 bleef stabieler in de bocht en beschikte over optionele sportieve stoeltjes.

Maar om nu te zeggen dat het rijgedrag 10K meer waard is... Nee, dat hoor je mij niet zeggen.

Jos D. 19:52
Portrait de Jos D.

De fouten duiken erna pas op maar daar hoor je nooit iets over. Meestal wel als de autojournalisten met de opvolger mogen rijden want dan komen ze altijd met de minpunten van het vorige model op de proppen.

Wim 16:11
Portrait de Wim

Ik vind het een mooie evolutie en een stuk knapper dan de vorige.

Glenn 10:41
Portrait de Glenn

Slim gezien van BMW om er een krabberke van te maken. De meeste mensen die zoiets kopen merken toch niet op welke as de aandrijving zit en voor BMW is de winstmarge waarschijnlijk groter.
Rob heeft echter een punt: waarom zoveel geld uitgeven (als particulier) als er veel alternatieven zijn die beter uitgerust/goedkoper zijn. Ik betwijfel sterk of de rijkwaliteiten topprioriteit zijn voor kandidaat kopers.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités