Rijtest: BMW 218d Active Tourer

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

De 2 Reeks Active Tourer is voor BMW ongeveer het belangrijkste dat er dit decennium van de band zal rollen. Want voorwielaandrijving, dat was nog nooit gezien op een rijtuig van de Bayerische Motoren Werke. Heiligschennis volgens de puristen, al moeten ze zelf maar eens terug de spirit van BMW opzoeken.

Alsof we net ons eigen wagenpark voor onze ogen zagen afbranden. Dat gevoel kregen we toen naar buiten kwam dat BMW een voorwielaangedreven wagen in de markt ging zetten. Meer nog, het zou een sensibele monovolume zijn die het moet opnemen tegen de Mercedes B-Klasse. Neem het van ons aan, bij menig BMW-puristen smaakte de Bauernfrühstück die ochtend niet echt.

Toch kan je het BMW niet kwalijk nemen, met de steeds grotere druk om modellen te creëren en volume te draaien was het maar een kwestie van tijd voor er ééntje met voorwielaandrijving zat aan te komen. Niet omdat de klanten daar per sé naar vragen, wel omdat het een stuk goedkoper is om architecturen te hergebruiken. Voor de Active Tourer is dat het chassis van de nieuwe MINI 5-deurs. Al is de term hergebruiken misschien wat oneerbiedig, want de 2 Reeks Active Tourer werd zo goed als gezamenlijk ontwikkeld met die MINI. En dat klinkt belangrijker dan je denkt.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Grijze massa

Visueel zal je het er echter niet aan zien. De 2 Reeks Active Tourer is op stylingsvlak misschien wel de meest anonieme BMW die ooit geproduceerd is. Meer nog, plak er een KIA-badge op, en niemand zal het verschil zien. Vooraan geven de Duitsers hem de typische BMW-smoel met neusgaten en booskijkers. Bekijk je die voorkant uit zijaanzicht, dan lijkt 'ie wat platgedrukt. Neerkijkend zelfs, alsof hij zijn ogen ten gronde slaat uit plaatsvervangende schaamte. De flanken zijn bol, hoog en krijgen de Hofmeister knik in de raampartij. Nogal zoutloze soep allemaal. Al moeten we toegeven dat het knapper is dan zo'n 3 en 5 GT.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Achteraan zijn we het helemaal kwijt. Valt de avond wat en wandel je er naartoe, dan zou je denken dat er een Mercedes B-Klasse staat. Het klinkt allemaal wat negatief - en dat is het ook eigenlijk -, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat ze bij BMW wel zeer veilig te werk zijn gegaan. Alsof ze de toekomstige bejaarde klanten niet wakker willen schudden.

Het witte kwalitatief product

Het verschil kon binnenin niet groter zijn. Noem het herkenbaar BMW (lees: saai), maar alle componenten zitten meer dan degelijk in elkaar gevezen. Daarnaast kunnen we de opbouw van de middenconsole nog steeds appreciëren, al heeft het wat nood aan een fris laagje verf. Niet letterlijk, want onze testversie was gedrapeerd in een hemels wit interieur - tot en met de vloermatjes - geflankeerd door zwarte details. Ideaal voor Puff Daddy, niet meteen voor kinderen met gezinnen. Want je hoeft nog maar te kijken naar de matjes om ze vuil te maken.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Kijk je voorbij de overvloed aan witheid, dan bemerk je een sfeer van ademruimte. De uiterlijke vorm mag dan saai zijn, het zorgt ervoor dat je binnen plaats te over hebt. Een langgerekt dashboard, opbergvakjes allerhande en meer bekerhouders dan dat je kleine kornuiten kunnen drinken. Zoals het een echt MPV betaamt kan je dus zonder al te veel problemen je Fristi's en ontbijtkoeken kwijt. Je passagiers zullen je trouwens ook dankbaar zijn om je autokeuze, want er is een overvloed aan been- en hoofdruimte. Moeten we het blokje van BMW ergens op pakken, dan is het wel op ietwat teleurstellende kofferruimte. De koffer toont niet alleen klein, met een laadvermogen van 468 liter (1.510 met stoelen plat) moet hij de Mercedes B-Klasse (488l/ 1.547l) en Volkswagen Golf Sportsvan (500l/ 1.520l) voorlaten bij het afhaalpunt van Ikea.

Een pure BMW

Nog nooit heeft BMW een wagen gecreëerd waarvan het cliënteel zo weinig geeft om het rijgedrag. Toch wilt de rest van de wereld weten of de 2 Reeks Active Tourer wel 'een echte BMW is'. Want voorwielaandrijving in een BMW, dat is zoals tofoe verkopen in een vleesrestaurant. Om te determineren of de 2 AT zijn mannetje kan staan tegenover de critici moeten we eerst bepalen wat een BMW een échte BMW maakt. Want mettertijd is de nadruk iets te hard verschoven naar 'achterwielaandrijving'. Mercedes heeft ook een hoop modellen met achterwielaandrijving. Zijn dat dan BMW's? Nee, de slogan van BMW is al jarenlang 'sheer driving pleasure', niet 'sheer rear wheel drive pleasure'.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

BMW's zijn BMW's omdat ze aardig sturen, punt. Dus laat al die achterwielaangedrevenvoorwendselen maar in de kast liggen als je plaats neemt in de Active Tourer. De ingenieurs wisten namelijk verdomd goed dat ze van een sterke basis konden starten. BMW's MPV staat namelijk op het voorwielaangedreven chassis van de nieuwe MINI. En laat MINI's er nu net bekend om staan heerlijk de bocht om te hoeken.

Zeggen dat de 2 Reeks Active Tourer even strak rijdt als een MINI Cooper S zou een iets te groot compliment zijn. De accenten liggen gewoonweg wat anders. In essentie voel je namelijk de sterktes van dat chassis, maar BMW drapeert er een zachtmakend sausje over. Het resultaat is een wagen die uitzonderlijk sportief rijdt voor een MPV, maar niet knijterhard is als een MINI. Dat sportieve merk je aan de kwieke reactie op de stuurinput, het automatisch rev matchen bij terugschakelen (standaard op elke motorisatie!) en de vlot schakelende handbak.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Zijn zachtaardig kantje komt weer naar boven op baantjes vol putten en bulten. Een MINI zou er van beginnen stuiteren, de 2 Reeks AT glijdt er zonder morren overheen. Al is er één ding waar de 2 AT enorm in uitblinkt...

Stiller dan een 7 Reeks

Wauw, meer kunnen we eigenlijk niet zeggen. BMW is er namelijk in geslaagd om de meest serene MPV ooit neer te zetten. Onder de kap van onze testwagen de 18d-motorisatie. Een 2.0-liter diesel die we ook al tegenkwamen in de 5 Reeks maar nu dwars ligt in plaats van in de lengte (dankzij de voorwielaandrijving weet je wel). Het gevolg is ook dat er daardoor een andere versnellingsbak wordt gebruikt. Je ziet, bij BMW hebben ze niet de gemakkelijkheidsoplossing gekozen.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Wat echter opvalt - buiten dat je niets tekort komt met de beschikbare 150 pk - is hoe stil het is binnenin de 2 Reeks Active Tourer. We beginnen de Duitsers er zelfs van te verdenken dat er ergens een uitverkoop was van isolatiemateriaal. Voor zijn prijs de stilste wagen die je op de markt kan kopen.

Het blijft een BMW

Nu we toch de woorden 'prijs' uit onze pen hebben gesleurd, zo'n 2 Reeks Active Tourer blijft natuurlijk een BMW. Zoek je dus een MPV voor een klein budget, dan kan je beter bij Kia of Hyundai gaan shoppen. De 2 AT probeert eerder klanten af te nemen van de Volkswagen Golf Sportsvan en Mercedes B-Klasse. Vanaf 27.800 euro heb je er ééntje op je oprit staan, maar onze versie tikte vlot de 40.000 euro aan. Het is dus een kwestie van niet verloren te lopen in de opties.

rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Valt er dan niets slecht te vertellen over deze atypische BMW? We moeten het eerlijk gezegd in de details gaan zoeken. Zo is het zicht rondom niet ideaal door de stevige C-stijl en de dubbel A-stijl. Maar dat is bij de concurrentie niet anders. Verder vonden we de remkracht niet echt lineair opbouwen, is het navigatiescherm niet bijster groot en val je ook niet achterover van de ruimte in de koffer.

Conclusie

Aan het sneltempo dat BMW nieuwe modellen lanceert is het maar een kwestie van tijd voor ze een kwalitatieve misser neerzetten. Met de komst van een voorwielaangedreven MPV dachten we hem eindelijk gevonden te hebben. Maar niets is minder waar. De 2 Reeks Active Tourer is de leukste MPV die we ooit hebben gereden en heeft evenveel recht om een BMW te zijn als een 6 Reeks Gran Coupe. Vooral een dikke pluim voor de stilte waarmee 'ie over onze Belgische wegen toert. Zonde dat al die goedheid een nogal stevig prijskaartje met zich meedraagt waardoor de 2 AT eerder voor de happy few gezinnen is. Want we wensen alle ouders met vermoeiende kinderen zo'n Active Tourer toe.

Specificaties

Motor

2.0 viercilinder diesel

Vermogen

150pk

Koppel

330 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 350 kg

Topsnelheid

205 km/u

Prijs testwagen

€ 41 580.00

Prijs basismodel

€ 29 750.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.40 L/100km

CO2-uitstoot

109 g/km

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
fab 12:17
afbeelding van fab

Je moet toch wel gek zijn om 40 000 kapot te slaan op een voorwielaangedreven opa bakje...
Tenzij je een rijke opa bent.
ik neem voor die prijs wel een skoda octacia RS of iets dergelijks.
Maarja, marketingtechnisch gezien zullen de experts bij bmw wel slimmer zijn dan mij.

Wim 13:02
afbeelding van Wim

Die RS zal wel wat duurder zijn in de leasing :) Zo'n 218d AT is zeker een mooi alternatief voor de leaserijder met kinderen.

Waxweazel 15:06
afbeelding van Waxweazel

Ik weet nu niet of het woordje "mooi" wel met dit gedrocht kunt associëren :s

Dan is de B-klasse van Mercedes toch beter gevormd, vooral aan de voorkant.

Kevin300 15:34
afbeelding van Kevin300

Ik krijg het er ook totaal niet warm van.

Rob 15:44
afbeelding van Rob

Hoe weerhoudt een Ford C-Max zich ten opzichte van deze auto?
Die is toch heel wat minder suf (lees; ziet er best oké uit) als deze 2-serie. Schijnt ook bovengemiddeld goed te rijden. Daarbij ook leverbaar met aardig potente motoren (2.0 diesel, 163pk bijvoorbeeld). Die zijn wel prijzig in Nederland overigens, maarja, dat is deze BMW ook.

Ik zou het wel weten denk ik, mocht ik een MPV nodig hebben: de C-Max. Dan maar geen houten sierstripje in het interieur. En mocht je dat o zo belangrijk vinden; je rijdt nog steeds Duits ;-)

Simon 16:30
afbeelding van Simon

Deze uitvoering is inderdaad nogal suf... Maar er is een M-pakket beschikbaar :)

http://cl.ly/image/3Z1z400a0a1f

Simon 16:32
afbeelding van Simon

Trouwens, de nieuwe smoel van de C-Max is toch ook niet alles vind ik...

Rob 21:01
afbeelding van Rob

Nope, nog steeds suf ;-)
Niet dat de C-Max nu zo'n geweldig feestje is, maar voor een MPV gewoon wel aardig. Gelukkig heeft Ford ook nog de S-Max, dat vind ik zelfs een hele mooie wagen....

Ka Meel 22:49
afbeelding van Ka Meel

Doe mij maar een echte Kia Carens voor de helft van de prijs van deze wannabee-Kia

Mathieu 13:08
afbeelding van Mathieu

Jullie zijn misschien allemaal iets meer autokenner dan ik, maar het is een plezante wagen voor een gezin. Mijn vrouw heeft hem gekozen als bedrijfswagen (218d 136 ipv 150pk) in het kleur Flamencorot Brillanteffekt (zo staat het op papier). Ik vind hem in dat kleur wel mooi. We hebben hem gereden, en dat rijdt dik OK. En hij zit inderdaad niet boordevol opties (niet gekozen voor de GPS) maar alle dingen die wij belangrijk vinden zitten er op. Een nadeel vond ik wel dat door de superstille motor, de rolgeluiden fel naar binnen kwamen. En heb dit in andere reviews ook gelezen. En ja, de kofferruimte is niet de grootste. Maar voor de 1x per jaar lange reis hebben we een dakkoffer, zodus...
De binnenruimte zoals beschreven is dan wel riant. En ze heeft de optie van de verschuifbare achterbank genomen. Dus, we kunnen de koffer nog wat iets ruimer maken indien nodig. De kindjes zijn nog klein...
Maar eerlijk is eerlijk, van het uiterlijk word ik ook niet wild (maar vind hem ook geen gedrocht zoals eerder beschreven) en zou hem als particulier dan ook niet kopen. Maar van geen enkele premium wagen zou ik de nieuwprijs willen betalen. :-)

Glenn 18:11
afbeelding van Glenn

Zoveel geld voor een (kleine) MPV is idd waanzin. En aangezien een MPV toch maar dient om te laten afbreken door je kroost kan je beter een Carens of C-Max /S-Max kopen. Zelfs in leasing nog liever een optieloze 316d touring ipv dit ding.

Mathieu 21:58
afbeelding van Mathieu

Sorry hoor, maar wat Volvo doet met zijn binnenruimte vind ik toch slechter dan wat BMW er mee doet. En het is niet dat Volvo zoveel goedkoper is hé. Het is geen grote wagen, maar van die binnenruimte stond ik toch te kijken. En mijn kroost moet respect voor het materiaal hebben, of dat nu de nieuwe BMW is, of onze vorige zelf gekochte wagen Renault Mégane.
En de 3 reeks zat enkel in een klasse hoger op de lijst, en dan betaal je ook meer af. Trouwens, onze gekozen wagen kwam zelf zonder de korting niet in de buurt van die €40000 hoor. Maar zoals zoveel dingen is de schoonheid subjectief. ;-) De 1 reeks is ook niet de mooiste, maar op elke hoek van de straat staat er één. Idem met de Golf.

Wim 08:48
afbeelding van Wim

hij mag dan misschien een tikkeltje minder hebben dan zijn rechtstreekse concurrenten, met +1500 liter is hij niet onder bemeten vind ik

Stealth 09:50
afbeelding van Stealth

Idd, de leasingmaatschappijen zullen deze wagen wel op de markt pushen, alle kritiek hier ten spijt. Restwaarde is namelijk heilig. Maar wel goed om lezen dat BMW ook aan de rijkwaliteiten gewerkt heeft.

Attila 15:29
afbeelding van Attila

Niets mis met dit autootje buiten de prijs. Goed artikel ook, enkel heb ik echt last van hoe die CO2 wordt berekend dat is zo erg fout hé. Hij verbruikt 6.4 liter en is natuurkundig of chemisch zoals u wil niets meer of minder dan 169gr CO2. 109 gr heeft hij als hij 4.1 liter zou verbruiken.
Eco staat voor Eco(nomie) .

Chridem 23:17
afbeelding van Chridem

Ik rij reeds 14000 kilometer met een 218d en verbruik gemiddeld 5,3 l op 100 kilometer, nog nooit een zuiniger wagen gehad en met een biv van 75 euro hoor je mij zeker niet klagen over de 109gr

pariss 20:04
afbeelding van pariss

Heb deze gekocht met 220 I benzine wegligging is prima en ik vind hem een van de mooiere BMW 's.ik zou zeggen onbekend is onbemind en dit karretje geeft wel flink van katoen zeker in de sport module,met 192 pk aan boord doet ie het meer dan behoorlijk en laat ik die jonge gasten een poepje ruiken een opa van 66.

M.I.B. 11:02
afbeelding van M.I.B.

Heb deze gekocht als 220d M-sport full option ter vervanging van XC60. Voor mij op dit moment de ideale mix van de eigenschappen die voor mij belangrijk waren, zijnde in volgorde: actieve veiligheidsvoorzieningen (active cruise, dodehoek waarschuwing enz. blijkbaar enkel te verkrijgen bij de premium merken) , lage CO2, goede automaat, sterke motor, hogere zitpositie, vlakke laadruimte zonder drempel. Een eerste rijtest was met de 320d touring, voor mij echter veel te sportieve zit (laag en te moeilijke uitstap), toevallig deze 2AT zien staan en zeer goed bevonden in een lange testrit. Opzet van BMW gelukt, nieuwe klanten naar BMW krijgen.

Glenn 14:05
afbeelding van Glenn

Actieve veiligheidsvoorzieningen zijn ook bij zogenaamde niet premium merken te verkrijgen. En vaak tegen een lagere prijs. Voor €900 had ik op de Focus al die onzin behalve actieve cruise, dat was nog eens €1000 erbij indertijd.

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws