Vergeet de ‘V8’, want de Defender heeft een nieuw topmodel… ’t Is te zeggen, ook die heeft nog steeds een V8 maar dat is dan wel een gloednieuw exemplaar. Het resultaat is meer vermogen dan ooit tevoren, dus dan trakteerden de Britten ’m ook maar op meer technologie én luxe. Dit is alles wat je moet weten over de Defender Octa!
Je hebt het vast ook al gemerkt: de Defender van vandaag is niet meer de Defender van vroeger. Terwijl je tot 2016 namelijk nog een ruige no-nonsense offroader kreeg van Land Rover, is de nieuwe Defender die ze in 2019 lanceerden uit ander hout gesneden. Uit compléét ander hout zelfs want plots ontpopte de iconische terreinwagen tot een verrassend luxueus, verrassend krachtig technologieslagschip. Helemaal op kop staat sinds kort de meest luxueuze, meest krachtige en meest hoogtechnologische ooit: de gloednieuwe Defender Octa.
Zeg niet “Land Rover”
En vraag je je nu al een titel en twee paragrafen lang af waarom we dat ding niet gewoon de “Land Rover Defender Octa” noemen, dan is dat gewoon omdat we dat tegenwoordig niet meer mogen. Sinds kort promoveerde het JLR-concern ‘Range Rover’, ‘Discovery’ en dus ook ‘Defender’ van modellijnen naar heuse merknamen waardoor het ‘Land Rover’-deeltje ervoor in principe komt te vervallen. Geen nood echter want het oude Land Rover-logo blijft wel gewoon op de auto’s kleven als een soort ereteken.
Genoemd naar diamant…
Deze Defender Octa krijgt daar echter een extra logootje bij en dat ziet er met enige verbeelding uit als een zwart diamantje. De Octa-naam moet dan ook verwijzen naar de vorm van zo’n diamant: de zogenaamde octahedron. Die verwijzing kozen de Britten niet zozeer omwille van de waarde van een diamant, maar wel omwille van de fysieke eigenschappen van het materiaal. Diamant is namelijk de sterkste stof ter wereld dus dat geeft al een voorsmaakje van waar het merk met deze Defender naartoe wil…
…Of gewoon naar zijn acht cilinders
Octa betekent in ietwat roestig latijn echter ook zoveel als ‘acht’ en ook dat is natuurlijk geen toeval. Zo krijgt deze Defender een V8-motor in het vooronder maar dat is niet zomaar de 5.0-liter V8 die we al langer kennen in de topversie van de terreinwagen. Nee, deze Octa beschikt over een compleet andere V8 die afkomstig is van niemand minder dan BMW. Met zijn 4.4 liter longinhoud is die wel iets compacter, maar dat maakt hij dubbel en dik goed met zijn twee turbo’s.
Krachtigste Defender ooit
Net zoals de diamant namelijk de sterkste stof ter wereld is, is de Octa de sterkste Defender die Land Rover ooit gebouwd heeft. Zo pompt die 4.4-liter biturbo-V8 maar liefst 635 pk en 750 Nm koppel naar de vier wielen en activeer je de ‘Dynamic Launch Mode’, dan worden dat zelfs 800 Nm’s koppel. Het is trouwens voor het eerst dat je zo’n soort launch control in een Defender krijgt en het resultaat laat zich al raden, want naast de krachtigste is dit ook de snelste Defender ooit. Hij sprint naar de 100 km/u in 4,0 seconden en gaat nadien door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Bliksemsnelle ophanging
Komt dat dan wel goed in een hoogpotig apparaat als deze Defender? Jawel hoor, want Land Rover geeft hem zijn meest geavanceerde ophanging ooit mee. Dat ‘6D Dynamics’-systeem leent hij dan ook van de Range Rover Sport SV maar terwijl die zijn hydraulisch gelinkte luchtophanging vooral inzet om beter het circuit te bedwingen, zet de Defender Octa zijn zinnen op het terrein. Zo kunnen de dempers aanzienlijk sneller reageren op oneffenheden en kan deze Defender ook grotere wieluitslagen aan om als een dolle over een losse ondergrond te razen.
7 centimeter breder
Ook bij stilstand hoor je de Defender Octa echter onmiddelijk te kunnen onderscheiden van zijn reguliere broertjes want de Britten geven hem een nog stoerder koetswerk mee. Zo staat deze topversie 2,8 centimeter hoger op zijn poten terwijl hij de volle 6,8 centimeter breder is dan een standaard-Defender. Dat laatste merk je vooral aan de flink uitgeklopte wielkasten maar in vooraanzicht vallen vooral de grotere grille en de nieuwe bumper op. Achteraan krijgt de Octa dan weer een dubbele uitlaat aan weerszijden en in tegenstelling tot de ‘oude’ Defender V8, zitten die uitlaten hier mooi ingewerkt in de diffuser van de achterbumper.
Koolstofvezel met fleece
Verder wordt de Defender Octa overladen van de accenten in koolstofvezel, en dat is ook niet zomaar koolstofvezel. Land Rover koos voor zogenaamde chopped carbon fibre die in tegenstelling tot je gemiddelde huis-, tuin- en keukencarbon niet over zo’n typisch geweven patroon beschikt, maar eruit ziet als losse vlokken koolstofvezel in één plaat geperst. Dat zie je tegenwoordig wel vaker op supercars maar het is voor het eerst dat de Defender hiermee uitpakt, en je vindt het goedje zowel vanbuiten als vanbinnen terug. Naast koolstofvezels bevat het bindmiddel trouwens ook gerecycleerde fleece, ’t is maar dat je ’t weet.
Duurste Defender ooit
Die koolstofvezel accenten zijn echter wel optioneel maar kies je voor de Defender Octa als Edition One, dan zijn die meteen inbegrepen. Verder bevat die lanceringseditie onder andere ook diamantgeslepen 20-inchvelgen, een verduisterde look voor alle sierdelen en een krasbestendige folie die je lak bovendien een stoere matte uitstraling geeft. Je betaalt er dan ook 203.390 euro voor maar geen nood, want je kan de Octa ook zonder die Edition One-opsmuk bestellen. Dan kost-ie 184.610 euro… Nog steeds met gemak het dubbele van een gewone Defender 110, maar dit is dan ook geen gewone Defender.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen