Autonieuws: Cijfers

Hoe slecht gaat het nu écht met EV-verkopen in Europa? (2024)

De Europese autoverkoopcijfers voor september zijn binnen en daarmee hebben we nu zicht op de eerste drie kwartalen van 2024. Dat 2024 wordt wel eens afgeschreven als het jaar waarin de EV faliekant door de mand valt… Maar is de daling dan echt zo dramatisch?

Het rommelt in elektroland, en nog geen klein beetje. Tegenwoordig komt de ene na de andere fabrikant namelijk terug op zijn elektrische ambities want terwijl het even geleden nog in was om binnen een paar jaar uitsluitend EV’s te gaan verkopen, blijft er in de autosector toch vooral veel vraag naar exemplaren met een verbrandingsmotor aan boord. De elektrische golf lijkt dus ietwat tot stilstand te komen, maar hoe vertaalt zich dat in de voorlopige verkoopcijfers van dit jaar?

Duitsland is de boosdoener

Tijd dus om dat uit te zoeken, want Europese automobielassociatie ACEA heeft zijn rapport van de eerste drie kwartalen van 2024 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat er op negen maanden tijd 7.989.776 nieuwe auto’s ingeschreven werden in de Europese Unie, precies 0,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarvan hadden 1.047.869 stuks een volledig elektrische aandrijflijn, goed voor dus 13,1 procent van het totale aantal nieuwe auto’s in de EU. Dat cijfer ligt echter wel 5,8 procent lager dan in 2023 dus het is duidelijk: terwijl het totale aantal nieuwe inschrijvingen toeneemt, maken EV’s daar toch een kleiner deel van uit.

Image
Inschrijvingen EV EU Q3 2024

Kijk je echter naar de sterkste dalers op vlak van elektrische verkopen dit jaar, dan springt één land ertussenuit… En laat dat nu net het grootste autoland van Europa zijn. In Duitsland werden in de afgelopen drie kwartalen namelijk maar liefst 28,6 procent minder elektrische auto’s verkocht dan vorig jaar. Dit is rechtstreeks gelinkt aan het wegvallen van een subsidie die de Duitser vorig jaar nog kreeg bij aankoop van een EV dus stiekem is de daling best logisch. Het feit dat Duitsland op zich echter goed is voor dik 25 procent van alle nieuwe inschrijvingen in de EU, zorgt er natuurlijk voor dat hun lokale daling in de populariteit van EV’s zich laat voelen in de cijfers van heel de Europese Unie.

België is derde grootste EV-land!

Kijk je bijvoorbeeld naar een aantal andere belangrijke Europese landen, dan zien we daar in veel gevallen een stagnatie of zelfs stijging in de populariteit van elektrische auto’s. In Frankrijk, bijvoorbeeld, werden er in de eerste negen maanden van 2024 6 procent meer EV’s ingeschreven dan dezelfde periode vorig jaar en in Nederland 6,5 procent meer. Ons eigenste Belgenlandje is zelfs één van de sterkste stijgers van Europa met 40,2 procent meer elektrische inschrijvingen dan een jaar eerder. Daardoor staat de EV-teller in ons land nu op 96.279 nieuwe inschrijvingen en geloof het of niet, maar daarmee staat het kleine België voorlopig op de derde plek van landen waar dit jaar het grootste aantal elektrische auto’s verkocht werden.

Image
Volvo C40 XC40 opladen 2023

Ook dat is natuurlijk geen toeval want in ons land worden EV’s steeds sterker gestimuleerd bij professionele kopers. Daarbovenop is er sinds dit jaar ook nog eens een EV-premie die Vlaamse particulieren tot 5.000 euro terugbetaalt bij aankoop van een elektrische auto, maar daar komt in 2025 een einde aan. Sterker nog: de nieuwe Vlaamse regering wil vanaf volgend jaar voor het eerst belasting op inverkeersstelling én jaarlijkse verkeersbelasting gaan innen bij EV-kopers. Dan zal ook bij ons onvermijdelijk een significante daling in de populariteit van elektrische auto’s te zien zijn… Al heeft dat vermoedelijk geen even grote impact op de totaalcijfers van de EU als het wegvallen van de subsidie in Duitsland.

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen