Rijtest

Rijtest: BMW 218d Active Tourer

De 2 Reeks Active Tourer is voor BMW ongeveer het belangrijkste dat er dit decennium van de band zal rollen. Want voorwielaandrijving, dat was nog nooit gezien op een rijtuig van de Bayerische Motoren Werke. Heiligschennis volgens de puristen, al moeten ze zelf maar eens terug de spirit van BMW opzoeken.

Alsof we net ons eigen wagenpark voor onze ogen zagen afbranden. Dat gevoel kregen we toen naar buiten kwam dat BMW een voorwielaangedreven wagen in de markt ging zetten. Meer nog, het zou een sensibele monovolume zijn die het moet opnemen tegen de Mercedes B-Klasse. Neem het van ons aan, bij menig BMW-puristen smaakte de Bauernfrühstück die ochtend niet echt.

Toch kan je het BMW niet kwalijk nemen, met de steeds grotere druk om modellen te creëren en volume te draaien was het maar een kwestie van tijd voor er ééntje met voorwielaandrijving zat aan te komen. Niet omdat de klanten daar per sé naar vragen, wel omdat het een stuk goedkoper is om architecturen te hergebruiken. Voor de Active Tourer is dat het chassis van de nieuwe MINI 5-deurs. Al is de term hergebruiken misschien wat oneerbiedig, want de 2 Reeks Active Tourer werd zo goed als gezamenlijk ontwikkeld met die MINI. En dat klinkt belangrijker dan je denkt.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Grijze massa

Visueel zal je het er echter niet aan zien. De 2 Reeks Active Tourer is op stylingsvlak misschien wel de meest anonieme BMW die ooit geproduceerd is. Meer nog, plak er een KIA-badge op, en niemand zal het verschil zien. Vooraan geven de Duitsers hem de typische BMW-smoel met neusgaten en booskijkers. Bekijk je die voorkant uit zijaanzicht, dan lijkt 'ie wat platgedrukt. Neerkijkend zelfs, alsof hij zijn ogen ten gronde slaat uit plaatsvervangende schaamte. De flanken zijn bol, hoog en krijgen de Hofmeister knik in de raampartij. Nogal zoutloze soep allemaal. Al moeten we toegeven dat het knapper is dan zo'n 3 en 5 GT.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Achteraan zijn we het helemaal kwijt. Valt de avond wat en wandel je er naartoe, dan zou je denken dat er een Mercedes B-Klasse staat. Het klinkt allemaal wat negatief - en dat is het ook eigenlijk -, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat ze bij BMW wel zeer veilig te werk zijn gegaan. Alsof ze de toekomstige bejaarde klanten niet wakker willen schudden.

Het witte kwalitatief product

Het verschil kon binnenin niet groter zijn. Noem het herkenbaar BMW (lees: saai), maar alle componenten zitten meer dan degelijk in elkaar gevezen. Daarnaast kunnen we de opbouw van de middenconsole nog steeds appreciëren, al heeft het wat nood aan een fris laagje verf. Niet letterlijk, want onze testversie was gedrapeerd in een hemels wit interieur - tot en met de vloermatjes - geflankeerd door zwarte details. Ideaal voor Puff Daddy, niet meteen voor kinderen met gezinnen. Want je hoeft nog maar te kijken naar de matjes om ze vuil te maken.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Kijk je voorbij de overvloed aan witheid, dan bemerk je een sfeer van ademruimte. De uiterlijke vorm mag dan saai zijn, het zorgt ervoor dat je binnen plaats te over hebt. Een langgerekt dashboard, opbergvakjes allerhande en meer bekerhouders dan dat je kleine kornuiten kunnen drinken. Zoals het een echt MPV betaamt kan je dus zonder al te veel problemen je Fristi's en ontbijtkoeken kwijt. Je passagiers zullen je trouwens ook dankbaar zijn om je autokeuze, want er is een overvloed aan been- en hoofdruimte. Moeten we het blokje van BMW ergens op pakken, dan is het wel op ietwat teleurstellende kofferruimte. De koffer toont niet alleen klein, met een laadvermogen van 468 liter (1.510 met stoelen plat) moet hij de Mercedes B-Klasse (488l/ 1.547l) en Volkswagen Golf Sportsvan (500l/ 1.520l) voorlaten bij het afhaalpunt van Ikea.

Een pure BMW

Nog nooit heeft BMW een wagen gecreëerd waarvan het cliënteel zo weinig geeft om het rijgedrag. Toch wilt de rest van de wereld weten of de 2 Reeks Active Tourer wel 'een echte BMW is'. Want voorwielaandrijving in een BMW, dat is zoals tofoe verkopen in een vleesrestaurant. Om te determineren of de 2 AT zijn mannetje kan staan tegenover de critici moeten we eerst bepalen wat een BMW een échte BMW maakt. Want mettertijd is de nadruk iets te hard verschoven naar 'achterwielaandrijving'. Mercedes heeft ook een hoop modellen met achterwielaandrijving. Zijn dat dan BMW's? Nee, de slogan van BMW is al jarenlang 'sheer driving pleasure', niet 'sheer rear wheel drive pleasure'.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

BMW's zijn BMW's omdat ze aardig sturen, punt. Dus laat al die achterwielaangedrevenvoorwendselen maar in de kast liggen als je plaats neemt in de Active Tourer. De ingenieurs wisten namelijk verdomd goed dat ze van een sterke basis konden starten. BMW's MPV staat namelijk op het voorwielaangedreven chassis van de nieuwe MINI. En laat MINI's er nu net bekend om staan heerlijk de bocht om te hoeken.

Zeggen dat de 2 Reeks Active Tourer even strak rijdt als een MINI Cooper S zou een iets te groot compliment zijn. De accenten liggen gewoonweg wat anders. In essentie voel je namelijk de sterktes van dat chassis, maar BMW drapeert er een zachtmakend sausje over. Het resultaat is een wagen die uitzonderlijk sportief rijdt voor een MPV, maar niet knijterhard is als een MINI. Dat sportieve merk je aan de kwieke reactie op de stuurinput, het automatisch rev matchen bij terugschakelen (standaard op elke motorisatie!) en de vlot schakelende handbak.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Zijn zachtaardig kantje komt weer naar boven op baantjes vol putten en bulten. Een MINI zou er van beginnen stuiteren, de 2 Reeks AT glijdt er zonder morren overheen. Al is er één ding waar de 2 AT enorm in uitblinkt...

Stiller dan een 7 Reeks

Wauw, meer kunnen we eigenlijk niet zeggen. BMW is er namelijk in geslaagd om de meest serene MPV ooit neer te zetten. Onder de kap van onze testwagen de 18d-motorisatie. Een 2.0-liter diesel die we ook al tegenkwamen in de 5 Reeks maar nu dwars ligt in plaats van in de lengte (dankzij de voorwielaandrijving weet je wel). Het gevolg is ook dat er daardoor een andere versnellingsbak wordt gebruikt. Je ziet, bij BMW hebben ze niet de gemakkelijkheidsoplossing gekozen.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Wat echter opvalt - buiten dat je niets tekort komt met de beschikbare 150 pk - is hoe stil het is binnenin de 2 Reeks Active Tourer. We beginnen de Duitsers er zelfs van te verdenken dat er ergens een uitverkoop was van isolatiemateriaal. Voor zijn prijs de stilste wagen die je op de markt kan kopen.

Het blijft een BMW

Nu we toch de woorden 'prijs' uit onze pen hebben gesleurd, zo'n 2 Reeks Active Tourer blijft natuurlijk een BMW. Zoek je dus een MPV voor een klein budget, dan kan je beter bij Kia of Hyundai gaan shoppen. De 2 AT probeert eerder klanten af te nemen van de Volkswagen Golf Sportsvan en Mercedes B-Klasse. Vanaf 27.800 euro heb je er ééntje op je oprit staan, maar onze versie tikte vlot de 40.000 euro aan. Het is dus een kwestie van niet verloren te lopen in de opties.

Image
rijtest-bmw-2reeks-active-tourer

Valt er dan niets slecht te vertellen over deze atypische BMW? We moeten het eerlijk gezegd in de details gaan zoeken. Zo is het zicht rondom niet ideaal door de stevige C-stijl en de dubbel A-stijl. Maar dat is bij de concurrentie niet anders. Verder vonden we de remkracht niet echt lineair opbouwen, is het navigatiescherm niet bijster groot en val je ook niet achterover van de ruimte in de koffer.

Conclusie

Aan het sneltempo dat BMW nieuwe modellen lanceert is het maar een kwestie van tijd voor ze een kwalitatieve misser neerzetten. Met de komst van een voorwielaangedreven MPV dachten we hem eindelijk gevonden te hebben. Maar niets is minder waar. De 2 Reeks Active Tourer is de leukste MPV die we ooit hebben gereden en heeft evenveel recht om een BMW te zijn als een 6 Reeks Gran Coupe. Vooral een dikke pluim voor de stilte waarmee 'ie over onze Belgische wegen toert. Zonde dat al die goedheid een nogal stevig prijskaartje met zich meedraagt waardoor de 2 AT eerder voor de happy few gezinnen is. Want we wensen alle ouders met vermoeiende kinderen zo'n Active Tourer toe.

Specificaties

Vermogen150 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 350 kg
Topsnelheid205 km/u
Prijs testwagen€ 41 580
Prijs basismodel€ 29 750
0 tot 100 km/u8.90 sec
Gemiddeld testverbruik6.40L/100km
CO2-uitstoot109 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen