Opel en Renault vernieuwden ongeveer gelijktijdig hun C-segmenter. Tijd om na te gaan wat nu de kwaliteiten zijn van de gloednieuwe Astra en Mégane. En omdat de overheid stilaan afstapt van 'België, dieselland', namen we voor de gelegenheid de benzineversies van stal.
De kritieken op de vorige generatie Astra waren niet mals. Want hij was te obees in elkaar gestoken. Wat een rechtstreeks impact had op rijgedrag en uitstoot. Twee factoren die er onder ander voor zorgden dat de Astra enkel in de straffere motorversies nog interessant bleek en daardoor wat naar de achtergrond werd verdrongen in het felbevochten C-segment.
Niets van dat bij deze nieuwe, meer afgetrainde generatie. En daarom zetten we hem tegenover de nieuwe Renault Mégane, die met zijn laatste iteratie ook wat nieuwe snufjes meebrengt.
duidelijke signatuur
Laten we beginnen met de vaststelling dat zowel bij Renault als bij Opel het design van deze hatchbacks er erg goed uitziet. Beide merken deden moeite om hun wagen niet als de zoveelste blob metaal doorheen het straatbeeld te laten tuffen. Beiden deden ze dat op hun manier, waar bij Renault vooral de specifieke LED-dagrijverlichting in het oog springt. Bij Opel is de voorzijde wat braver, al is het onmiskenbaar een Opel van deze generatie. Achteraan zien we dat beide merken de achterlichten breed uitsmeren over de kofferklep, waar de vorige generaties voor kleinere exemplaren kozen. Welke van de twee de knapste is? Dat is een kwestie van smaak, al doet de zwevende donkere C-stijl de Opel wel goed.
Geen duimbreed gewonnen
Zitten, dat kan je met z'n vieren comfortabel in beide wagens. Opel stapte af van de oranje LEDs en Renault nam in de Mégane het verticale tablet over van de Espace. Vergis je echter niet, de afwerking rond dat tablet is niet hetzelfde als bij zijn grote broer en dat is wat jammer. Het lijkt alsof de tablet er een beetje is ingegooid. Daarbij komt nog dat door het ontbreken van een draaiknop zoals bij de Espace de bediening van de menu's ietwat ingewikkeld wordt. Renault maakt dat in de GT-Line van de Mégane goed door de inleg in de deuren, de stiknaden van de zetels en de tint van het dashboard wat op te fleuren.
Bij Opel is het interieur dan weer niet het vrolijkst van de twee, want de Duitsers willen vooral een streng, zakelijk gevoel overbrengen naar de bestuurder. Alles zit goed, maar het oogt wat saai. Al zijn we al lang blij dat ze tegenwoordig helemaal zijn afgestapt van die oranje LCD-schermpjes. De glanzende accenten rond het infotainmentsysteem laten het geheel wat sjieker ogen, terwijl Opel de middentunnel van overbodige knoppen ontdeed.
Opvallend is dat de opmeters van Renault en Opel dicht bij elkaar moeten gewoond hebben toen ze advies gaven over de binnenruimte van beide wagens. Want qua kofferruimte wint de Mégane (372 liter) het nipt van de Astra (370 liter), qua binnenruimte zijn beiden aan elkaar gewaagd. Ook bij het inladen zijn ze aan elkaar gewaagd; waar de laaddrempel van de Mégane wat hoger is, is de laadbreedte van de Astra wat smaller.
op de rem
Wist je dat de Opel Astra zijn start-stopsysteem niet laat bedienen via het koppelingspedaal maar wel via het rempedaal. Haal je voet van het rempedaal en de wagen schiet uit zijn schoonheidsslaapje aan het verkeerslicht. Minder belastend voor de koppeling en tegelijk rustgevender voor de bestuurder. Opel slaagt er verder goed in de Astra tegelijk comfortabel en strak te laten rijden, waardoor je lekker comfortabel in je zetel kilometers kan afmalen, maar waarbij je ook even iets steviger doorheen het landschap kan karren als je dat wil.
Renault leidt je ietwat om de tuin door deze Mégane als GT-Line uit te rusten. Het rijgedrag komt er niet mee overeen en is zelfs eerder comfortabel te noemen. De ophanging zelf is wat vaag, waardoor de liefhebber van de iets strakker sturende C-segmenter wat op zijn honger blijft zitten.
gewillig versus gezapig
Qua motorisatie verschillen beide concurrenten twee deciliter qua longinhoud. Toch weet Renault met een 1.2 TCe 130 pk en 205 Nm op de krachtbank neer te zetten, terwijl de 1.4 Turbo uit de Astra er tegenwoordig 150 stuks en 230 Nm uitperst. Dat laatste speelt wel in het voordeel van de Opel, want de Mégane blijkt vooral lager in toeren wat minder gewillig mee te gaan met de grillen van je rechtervoet. Qua verbruik haalde de Mégane een respectabele 7,3 l/100 km, maar verbazen deed de Opel toch, met 5,6 l/100 km.
conclusie
Als we het geheel bekijken, merken we dat Renault de Mégane een stuk comfortabeler uitte dan de Astra. Dat wil ook zeggen dat de Astra pittiger voor de dag komt dan zijn Franse duelpartner. Aan het eind van de reis zijn we dan ook geneigd de Astra als de betere van beide te bestempelen, net omdat hij op alle vlakken net een iets diepere indruk naliet dan de Renault. Zoek je naar binnenruimte, dan ben je bij beide wagens bediend, aangezien ze op dat vlak echt geen duimbreed aan elkaar toegeven.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter