Dat een legendarische 205 GTi al lang niet meer kan tippen aan de GTi’s van vandaag, is geen verrassing. Wel wekt deze 208 GTi by Peugeot Sport hetzelfde gevoel op als toen. Scheurijzer tot de tweede macht?
Toen Peugeot voor het eerst met deze rood/zwarte styling op het autosalon van Parijs verscheen kreeg dit veel positieve commentaar. Twee kleuren op één wagen, merken doen het al langer maar zoals Peugeot het brengt heeft het wel wat bijzonders. Deze 208 zijn rode bavianen kont valt in ieder geval goed op en steekt af tegen het grof mat zwart. De één vind er geen barst aan, de ander is er wild van. Jammer dat het zwarte deel zo snel vuil wordt.
”by Peugeot Sport”... ok?
Het is een wat rare toevoeging maar geloof ons, het staat voor veel leuks. Het verschil tussen deze en de gewone GTi is enorm al zal je dat zo misschien niet direct opvallen. Zo zijn er de 18” grote zwarte velgen, de carrosserie die één centimeter lager ligt. Vooraan wint hij 22 mm spoorbreedte en achteraan 16 mm erbij. Een leuke dubbele chromé uitlaat en een Peugeot Sport-badge op de zijstijl. Pk’s blijven hetzelfde, deze 208 heeft er dus 208. Dezelfde 1.6 THP motor die we ook bij zijn grotere broer, de 308 GTi, terugvinden doet het meer dan goed. Binnen vinden we nieuw gestyleerde rood/zwarte accenten terug en alcantara kuipzetels. Eigen makelijk, qualiteit is niet zoals een setje Recaro’s maar voelen prima aan. Verder vinden we nog meer details zoals zwarte handgrepen, veiligheidsgordels met rood profiel en - ugh - knalrode vloermatten. Niet bepaald de “elegantie” die ze op hun website beschrijven.
Hoe hard moet het gaan?
Als je Peugeot moet geloven dan mag het behoorlijk hard gaan. Deze kleine Franse bulldog heeft behoorlijk wat peper in zijn gat. Het is opmerkelijk hoe goed ze dit ding hebben gemaakt. Oké hij staat nu een pak stugger op zijn veren dan de gewone GTi en is dus minder comfortabel, maar koop je een daarvoor GTi? Nee, dit koop je omdat je gewoon knetterhard wil gaan en dat kan prima. Het kleine stuurtje is eerst even wennen maar al snel ben je ’r gek op. Het ligt perfect in de hand en maar goed ook. Vanaf je je mentale Sport-knop hebt aangezet en de motor hoog in toeren doorheen de bochten jaagt, dan voel je het volle vermogen en potentieel. Opletten! Dit is geen speelgoed meer.
Leugens!
Natuurlijk is dit wel speelgoed! Op “Een koekendoos met 208 pk?!”-manier Peugeot heeft de uitstekende voortrein uit de RCZ R aangepast voor hun kleinste rakker. Een wereld van verschil, dit Torsen-sperdifferentieel op droog wegdek. Bij nat is 208 pk op de voorwielen nog steeds een ramp. Bij ideale omstandigheden trek je naar de 100 km/h vanuit stilstand in slecht 6,7 seconden. Het voelde elke keer sneller aan allesinds. De 323 mm grote remschijven en 4-zuiger Brembo remklauwen houden hem in het gareel. Remmen doet hij bijzonder goed. Je kan dus een héél stuk langer op het gas blijven dan je gemoedsrust toelaat. Dank aan de Michelin Pilot Super Sport 205/40 banden die grip te over hebben. Je kan hem door bochten blijven trekken en het enige wat je doet denken “dit is er over” is de achterkant die uitbreekt. De ESP en tractie controle zijn minder gevoelig ingesteld en bieden dus iets meer speling. Je merkt het al, we zijn behoorlijke fans hier op de redactie.
Nadeel
Hij heeft zijn prijs en die valt niet mee. De 208 GTi by Peugeot Sport kost je 28.000 euro. Dat is dus 5000 euro meer dan de gewone GTi. Gelukkig is er meer verschil dan alleen de opmerkelijke wrap. Zijn concurrentie? Ondermeer de Clio RS en Corsa OPC. Ook hier is hij de duurste. Qua prijs zit er slechts 2000 euro verschil tussen deze Peugeot en een Renault Megane RS 275, oòk een heel leuk ding en een stuk groter en krachtiger.
Conclusie
Deze testweek heeft hij ons met momenten grote ogen doen trekken. Zoals het 205 GTi’tje een speelgoed op wielen was, is ook deze een kleine fun-bom op wielen. Jammer dat er nog een gewone 208 GTi te verkrijgen is want die valt volledig in het water tegenover deze. Bedankt Peugeot Sport maar euh, kan er nog wat van prijs a.u.b.?
Spécifications
Puissance | 208 pk |
---|---|
Transmission | 6-bak manueel |
Entraînement | voorwiel |
Poids | 1 230 kg |
Vitesse maximale | 230 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 28 105 |
0 à 100 km/h | 6.50 sec |
Consommation moyenne en essai | 8.00L/100km |
Capacité minimale du coffre | 285 L |
Émissions de CO2 | 125 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 195 |
Taxe routière | 231 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter