Opzij, Mercedes en BMW! Audi heeft haar nieuw vlaggenschip klaar. Dragen de bakken vol technologie bij aan de premium rijervaring in deze A8?
Audi zette zich vorig jaar aan het schrijven van een nieuw hoofdstuk in haar modellenaanbod. De vierde generatie A8 betekent traditioneel de introductie van een hoop nieuwe technologieën. Autonoom rijden is daar de belangrijkste term bij, al kan dat enkel in landen waarbij de wetgeving is voorzien op zulke onbemande voertuigen. Mocht je het willen weten, de Audi zit op niveau 3. Daarbij maakt Audi gebruik van laserscanners, ultrasoon-sensoren en radarsystemen die samen een 360°-beeld kunnen vormen rond de wagen.
touch & feel
Dat merk je ook meteen als je de wagen in achteruit zet en zo de sensoren en camera's activeert. Een 3D-beeld verschijnt op je scherm en daar kan je touchscreengewijs rond fladderen terwijl je je manoeuvre uitvoert. 'Het scherm' is misschien niet exact genoeg, want de auto heeft tegenwoordig evenveel schermen als het Dispatchteam van het Vlaams Verkeerscentrum. Niet alleen krijg je twee schermen in de middenconsole, ook je tellerpartij is digitaal. Zelfs achterin krijg je optioneel de beschikking over twee tablets om bijvoorbeeld doorheen de radiozenders te scrollen. Is dat niet genoeg, dan kan je achterin ook nog via een uitneembaar schermpje in de armsteun de airco, sluiting van de zonnegordijnen of zetelmassage regelen.
Dat brengt het aantal schermen alvast op zes. En dan hebben we het nog niet gehad over de digitale bediening van de ventilatiemonden, die overigens verborgen worden achter een optioneel houten paneel als ze niet in gebruik zijn. Zeggen dat Audi zorg besteed heeft aan het interieur is een understatement, we hebben hier nog steeds te maken met één van de beste interieurdesign-afdelingen in autoland.
Herkenbaar
Dat maakt het er des te meer zonde op dat het exterieur van de wagen redelijk anoniem blijft. Het optionele chroompakket brengt wat vreugde bij de wagen maar verder kan je als leek moeite hebben om de nieuwe van de oude te onderscheiden. Tijdens onze test vroeg iemand zelfs of we de nieuwe A4 mee hadden. Iemand die toch redelijk begaan is met auto's nochtans. En eerlijk gezegd, de nieuwe lijkt alleen van ver op zijn voorganger. Kijk maar naar de overbrugging tussen de achterlichten, het grote happende radiatorooster en de algemeen frissere lijnen. Maar dat vergeet je snel als je in de wagen zit. Een veertigtal rijhulpsystemen - denk rijstrookgeleiding, adaptieve cruisecontrole, afslagassistent en uitstapwaarschuwing - geven je het gevoel dat je maar beter iets meeneemt als afleiding onderweg. Want de auto lijkt alles in de gaten te hebben. In die mate zelfs dat we ons afvroegen of ze de aansprakelijkheidsclausule in ons uitleencontract niet beter wat aanpassen voor deze A8.
Laat je dus maar onder handen nemen door de massagefunctie van de zetels, eender op welke plek je plaatsneemt, terwijl je onderbewustzijn geniet van de ionisatie van de lucht dankzij het Air Quality-pakket. Lees intussen een boek onder de aanpasbare Matrix leeslampjes achterin waarvan je helderheid, lichtverdeling en grootte kan regelen via het scherm in de armsteun. En euh... , het wielerseizoen is begonnen, dus je scrolt even naar Sporza Weekend op één en kijkt je favoriete voorjaarsklassieker vanop de achterbank. Een opmerking daarbij is dat de ontvangst niet geheel storingsvrij is. Verwachten we dan te veel van een auto die evenveel kost als een klein huis?
EPC 0
Qua isolatie overklast hij dan weer je kleine huis, want van snelheidsgevoel is geen sprake. Mocht je de V6 voorin niet af en toe horen murmelen bij het optrekken, je zou denken dat je op een vliegend tapijt onderweg bent. De optie "Akoestisch Glas" draagt daar zeker toe bij, en dan hadden we nog niet de beschikking over de actieve ophanging die de oneffenheden wegfiltert nog voor je ze in het oog krijgt. Je leest het al, de Dynamic-stand van de A8 55 TFSI hebben we niet al te vaak ingeschakeld. Al snel merken we dat die wat vloekt bij het luxueuze en zwevende karakter dat onze Audi probeert te uiten.
Hij kan wel dynamisch rijden maar altijd merk je wel dat die negentienhonderd kilogram leeggewicht niet helemaal verborgen blijven. Dat hoeft ook niet, want dat maakt dat de beste plaatsen in deze A8 achterin zijn en dan laat hij je wegdromen terwijl je naar je bestemming getransporteerd wordt. We hoeven nu eenmaal niet allemaal vooraan te zitten, niet iedereen is Jason Statham.
Wil je je wel The Transporter wanen, dan is het behelpen met de 340 pk en 500 Nm in deze 3.0 V6, die hem in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u jaagt. Het testverbruik lag tijdens onze ritten op een goeie 9,5 l/100 km. Verwacht je meer, dan wacht je op de 60 TFSI en de 6.0 W12 met 585 pk. Ook een e-tron plug-inhybride komt er nog aan en het zou ons niet verbazen als Audi er nog een S8 bij gooit.
Koopje?
Audi heeft op het moment van schrijven twee motorisaties in de catalogus staan. De 50 TDI en de 55 TFSI - over de naamgeving hebben we het in een ander artikel - waardoor de keuze op dit moment redelijk beperkt is. De 50 TDI is er voor 87.500 euro, de 55 TFSI is er voor 97.300 euro. Zoals je in dat segment kan verwachten heb je dan direct quattro vierwielaandrijving en tiptronic achttrapsautomaat. Opties bijgeteld tikte onze testwagen al snel 150.000 euro aan. Toch maar even die woning verkopen dan maar.
Even relativeren, want Mercedes vraagt voor de 367 pk sterke S 450 4Matic ook 101.761 euro. Bij BMW kost een 740i Steptronic met 326 pk 103.150 euro, de xDrive doet daar nog eens 3.000 euro bovenop. Dan wordt zo'n A8 55 TFSI quasi een koopje.
conclusie
Jammer genoeg kan je in België nog niet ten volle genieten van het autonome rijden op het niveau dat Audi voorzien heeft. Maar ook zonder die technologische beschikbaarheid is de A8 een lekker ding om voor je deur te hebben staan. Of beter nog, om in gereden te worden, want je raakt niet uitgekeken op de snufjes die de wagen heeft om je het leven aangenamer te maken. En vooral... de smetloze bouwkwaliteit. Hoedje af, Audi.
Spécifications
Puissance | 340 pk |
---|---|
Transmission | Tiptronic-8, automaat dubbele koppeling |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 895 kg |
Vitesse maximale | 250 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 150 831 |
Prix du modèle de base | € 97 300 |
0 à 100 km/h | 5.60 sec |
Consommation moyenne en essai | 9.50L/100km |
Capacité minimale du coffre | 505 L |
Émissions de CO2 | 171 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 1 244 |
Taxe routière | 805 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter