Oldtimers in Wallonië niet naar keuring

acce-201836_edit

De chaos is compleet. Het Waals Gewest heeft een eigen oldtimerregeling goedgekeurd. En die is anders dan de Vlaamse...

Want in Wallonië is er zoiets als 'voertuigen met een historisch karakter' in het leven geroepen. Dat is de omschrijving voor een voertuig dat ten vroegste dertig jaar geleden geproduceerd werd en dat op dit moment niet meer in productie is. Ook moet het voertuig in originele staat zijn. Maar hoe ze dat gaan controleren, wanneer die voertuigen vrijgesteld zijn van keuring ...

Opgelet: in Vlaanderen gelden andere regels voor de keuring. Deze bekijk je hier.

30 jaar

Wiens voertuig ouder is dan 30 jaar en ingeschreven is op een gewone nummerplaat, moet nog altijd jaarlijks naar de keuring. Wie op een O-plaat is ingeschreven gaat om de 2 jaar. Wie daar het 'historische karakter' respecteert, is vrijgesteld van keuring.

Voor voertuigen tussen de 4 en 30 jaar oud gelden de normale regels voor de keuring. Dat wil zeggen: om de twee jaar tot hun zes jaar, nadien jaarlijks.

in de overgang

Voor voertuigen ouder dan 25 jaar maar jonger dan 30 jaar is er een overgangsmaatregel van 36 maanden, wat betekent dat de eigenaars van een voertuig van meer dan 25 jaar oud, 3 jaar de tijd hebben om zich aan te bieden om een geldige groene keuringskaart te bekomen. Van zodra het voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt heeft, zal het historisch karakter van het voertuig door het keuringsstation bepaald worden.

Meer info vind je op de website van het BFOV. De wettekst vind je hier (PDF-document).

Derniers articles publiés

Commentaires (20)

Laisser un commentaire
Wim 16:03
Portrait de Wim

wat een klucht...

Willy Cornille 10:10
Portrait de Willy Cornille

Wat betreft de nieuwe regeling voor keuring oldtimers heb ik géén probleem. Zij die beweren dat hun wagen pico bello is hebben niets te vrezen, die 45 euro voor de keuring zal de zaak niet maken. Het zijn de daily drivers in woon- werk verkeer ( géén gepensioneerde ) die er misbruik van maken als enig vervoermiddel. Tot voor kort had ik 4 oldtimers, allen netjes ingeschreven als oldtimer, nu nog 1 doch ingeschreven als oldie maar met een gepersonaliseerde oldtimer plaat. Dus zonder doe 0. Ben zelf 69 jaar en gelukkig werk ik niet meer. De goede tijd voor oldie's is stilaan aan het uitdoven net als zijn prijzen.

suskewiet 17:36
Portrait de suskewiet

Kunnen ze Oost- en West- Vlaanderen ook geen aparte regels geven ? ;-)

Pardo 04:42
Portrait de Pardo

Veiligheid? Nog nooit ongelukken gelezen of gezien door technisch falen van een oldtimer van 100 jaar oud.

Serhat 16:17
Portrait de Serhat

Ik denk dat er meer doden vallen met de al elektronica op de wagen, enkele jaren geleden is er iemand gestorven door cruise control wat niet af ging. Met een auto van 100jaar oud kunt ge niet sneller als 80-90 gaan, als je dan nog doodblijft dan kun je beter de fiets nemen. Heb op 4jaar tijd maar iets meer als 100km afgelegd, en nu moet ik voor die 25km per jaar naar de keuring door zo lompe gevallen gelijk u

Hendrik 20:50
Portrait de Hendrik

België, het Albanië van het Noorden..

Lowieke 09:10
Portrait de Lowieke

Er zal ook nog wel een achterpoortje te vinden zijn om als Vlaming de oldtimer te laten registreren/keuren in Wallonië. Wie zoekt die vindt...

GLENN 10:18
Portrait de GLENN

Je kan je voertuig om het even waar in België laten keuren, althans dat is me altijd verteld. Als het ondertussen nog federale materie is, want hier in dit apenland weet je nooit.

Tony verheyen 20:34
Portrait de Tony verheyen

this om u krom te lachen meer kan ik er niet op zeggen

Samet C 23:32
Portrait de Samet C

Dit is toch niet meer normaal...
Schrap die wetgeving volledig weg of voer ze tegoed uit voor iedereen......
We kunnen dit toch ni meer blijve slikken, heb 2 dagelijkse wagens en 4 oldtimers, ze hebben het goed naar de klote geholpen voor de liefhebber.
1st waren de oldtimers flink duur mede omdat ze ni meer naar de keuring moesten, en nu zijn ze te koop voor een appel en een ei.

4g63 10:03
Portrait de 4g63

Dus ik koop me één van de zeer vele pareltjes van een w124 model, of nee, ne w126 500sec ineens, schrijf 'm in Wallonië in en garagist bepaald jaarlijks de veiligheid van uw wagen? (word trouwens tijd dat garage dat doet)
En verder geen gekwetter genre 'Uw stuurstang heeft 2 cm speling?' (Ook al houd die het nog 40j vol; kon het ni laten ;) )
Met LEZ zie k het wel in orde komen, enkel nog kiezen welke beauty w124,126.
:)

Ph 14:17
Portrait de Ph

Wat zitten juli daar over te lullen zeg ik vind dat goed dat ze naar de keuring moeten moeten met een andere auto ook naar de keuring oud of nieuw dat doet er niet toe je rijd toch ook op de weg er mee dan moet je als ieder een je wagen latten keuren ik vind dat geel normaal en niet zeggen we rijden niet veel hij rijd ook niet veel ik zie ze altijd rijden

Taaf 16:18
Portrait de Taaf

Ph...u weet niet waarover u praat ...het zijn de daily riders die het systeem naar de kloten hebben geholpen en waarmee ze dagelijks mee rondtoeren als gewoon voertuig...deze die dit hebben veroorzaakt hebben alles naar de kloten geholpen ....daar dan ook nog eens bij dat het grootste deel in brussel en wallonie daarvan rondrijd rn daar bepalen ze van een volledige andere wetgeving ....! Dus ik begrijp ieders frustatie die een echte ildtimer liefhebber is in hart en nieren en zich wel altijd aan deze regels heeft gehouden ....dus ph vooraleer je iets zegt weet waarover u praat ...ennik wil u yitnodigen dat mijn oldtimer in betere staat verkeerd dan u dagelijkse wagen ...dit om maar te zeggen dat een echte oldtimer liefhebber zijn bolide zeer goed verzorgt.

Tonny 18:52
Portrait de Tonny

Hey Taaf,
Helemaal correct en terecht wat je zegt. Ben zelf ook liefhebber en idd als ik rondom mij kijk staan mijn 2 klassieke bolides in veel betere onderhouden staat dan wat ik dagelijks op de baan zie. Een echte liefhebber gaat dan ook voor perfectie en vernieuwd alles wat nog maar licht versleten is tot die automatisch nieuw is... verder maak ik mij eigenlijk daarom geen zorgen jaarlijks naar de keuring te gaan, werk zelf aan men auto’s en zijn beide blanco gewone keuring gekeurd geweest...
voordeel van deze maatregelen is dat de profiteurs van het systeem om goedkoop te rijden met hun wrak van ouder dan 25 jaar stilletjes aan van de baan zullen verdwijnen en op schroot zullen gaan

jac broers 07:38
Portrait de jac broers

We hebben o platen: 100 % mee eens!

andre123 16:35
Portrait de andre123

ik treed ph bij,keuring voor iedereen.
wie niet veel rijd met een auto van 5 jaar met ook naar de keuring,
en taaf als u oldtimer zo goed in orde is,wat is dan het probleem?

Dominique 16:56
Portrait de Dominique

Het probleem is niet zozeer de keuring, maar om de 5 jaar gaan. Als ze het nu zetten voor om de zoveel kilometers naar de keuring. Dan heb ik er geen probleem mee. Mijne grand prix maakt maar 500 km per jaar, dus na 5 jaar moet ik naar de keuring voor 2500 km. En op de keuring weten ze wel altijd iets op te merken, ik heb een remsysteem van een dodge charger 2016 onder mijne ‘68 charger steken en geloof maar dat ze daar moeilijk over doen, terwijl dit de veiligheid toeneemt

verstraete j 08:17
Portrait de verstraete j

Inderdaad België spant weer het voortouw op gebied van dwazigheid !!!
Ik zie het keuringsstation van Wallonië liggen vanuit mijn tuin. Ik mag er met mijn dagelijks voertuig naar toe gaan en de auto laten keuren. Ik doe dit ook en er is geen enkel probleem bij een politiecontrole. Met mijn oldtimers mag het echter niet, want bij een politiecontrole woon ik in Vlaanderen en moet met mijn oldtimer naar een Vlaams controlestation gaan !!! en dit op 30 kilometer van mijn woning. Begrijpe wie het kan, het zal wel weer voor de centen zijn zoals gewoonlijk. Gevolg ik heb 5 oldtimers van 60 tot 35 jaar oud, en ga dit aantal ook verminderen, daar ik niet van plan ben om daar regelmatig te gaan staan !!!!!

Reniers Rudi 14:36
Portrait de Reniers Rudi

Mijn opel is van bouwjaar 1974 ik ben over 2 jaar naar de keuring geweest , dit jaar ben ik terug gegaan , auto had nog geen 300 km gereden alles was vernieuwd over 2 jaar van van de sturing op de vooras , komt er zo ne paljas die dan zegt je hebt speling op sturing spoorstang eind deze staat er nieuw op 300 km geleden de auto is op de bank geweest en er is niets te vinden , hij heeft wel niet gezegd waar de speling zou zitten auto was al naar beneden . Ik zal de auto terug aanbieden zonder één deel te veranderen en dan ga ik vragen als een auto zich zelf repareerde , het is op de keuring zoals ze willen gewoon een geld klopperij . Iedereen met wat goed verstand weet goed dat een wagen van deze jaren niet veel buiten komt , dat ze wat meer kontrole doen op een carpool parking daar zie je de Oltimers zomer en winter staan deze worden dan gebruikt bij werkverkeer of naar de school te gaan daar dient een oltimer niet voor en dan maar zeuren over de emissie uitstoot haal om te beginnen deze er ééns van tussen . En laat de echte liefhebber met rust wagens meer als 50 jaar zijn goed onderhouden of ze worden niet zo oud , maar toch moeten er weer centen neergeteld worden gewoon een schande , groeten Rudi

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités