Hip hip hoera: Kennedytunnel bestaat 50 jaar

50-jaar-kennedytunnel-awv-in_de_tunnel-7

Vandaag is het dag op dag 50 jaar geleden dat de Kennedytunnel werd geopend. En zoals met elke opening van een stukje snelweg voor Koning Auto destijds, gebeurde dat door hem in te wandelen.

De Kennedytunnel werd op 31 mei 1969 officieel geopend door Koning Boudewijn. Hij is vernoemd naar John F. Kennedy, de 35e president van de USA.

Al in de jaren 50 waren er plannen voor de aanleg van een extra tunnel onder de Schelde. Eind jaren 50 reden namelijk dagelijks meer dan 38.000 voertuigen door de Waaslandtunnel, beter bekend als de konijnenpijp. Dat leidde tot grote files, waardoor in 1958 het tracé van de E3 werd vastgelegd. In 1963 koos Minister Georges Bohy voor een tunnel - en niet voor een brug - en volgde daarmee de adviezen van de technici.

vier kokers

De tunnel heeft een lengte van 690 meter en bestaat uit vier kokers die 15 meter onder de zeespiegel liggen. Naast de twee kokers voor verkeer in twee richtingen van en naar Antwerpen, is er ook een fietstunnel en is er ook een spoortunnel die de spoorlijn Antwerpen-Gent herbergt.

In 2006 werd de maximumsnelheid in de Kennedytunnel verlaagd naar 70 km/u op werkdagen tussen 6 en 20u, na een zwaar dodelijk ongeval.

Vandaag komt de tunnel vooral in het nieuws vanwege de veelvuldige files. Dagelijks is het er lang aanschuiven, de tunnel geldt dan ook als één van de grootste knelpunten op de Antwerpse ring. Aanleg van de Oosterweelverbinding zal daar weinig tot niets aan veranderen, aangezien de tunnel op een belangrijke verkeersas voor doorgaand verkeer ligt.

Afbeelding via Wegen&Verkeer (AWV)

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités