Vraag: Helft van Belgen wil elektrisch rijden tegen 2029, en jij?

Hyundai Ioniq 5 laadpunt

In 2029 is het zover: dan verdwijnt de verbrandingsmotor uit de Vlaamse catalogi. Dat de Belg daar nog niet onverdeeld klaar voor is blijkt uit een enquête van BNP Paribas: iets meer dan de helft is voorstander terwijl bijna 30% zich nooit ziet overstappen op elektrisch rijden. Ben jij al klaar voor de omschakeling?

Of we het nu willen of niet, vanaf 2029 wordt elke nieuwe auto in Vlaanderen een zuiver elektrische auto. Voor tweedehandswagens heeft de Vlaamse regering momenteel nog geen ultimatum gesteld dus de occasiemarkt wordt vanaf dan het enige toevluchtsoord voor zij die echt niet op stroom willen rijden. De bevolking van ons Belgenlandje is echter nog sterk verdeeld over het onderwerp, zo blijkt uit een enquête van BNP Paribas en onderzoeksbureau iVOX.

Omdat het moet

Zo gaf alvast 52% van de 1.000 respondenten aan dat ze zichzelf in een elektrische auto zien stappen tegen 2029, de datum waarop Vlaanderen de verbrandingsmotor in nieuw verkochte wagens verbiedt. Zo’n 30% van de bevraagden ziet dat zelfs al zitten tegen 2026, het jaar waarin de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met verbrandingsmotoren wegvalt. Verschuiven we die datum naar 2024, dan is nog slechts 15% mee.

Het verbod op de verbrandingsmotor bij nieuwe wagens is ook meteen de hoofdreden waarom de helft van de Belgen tegen 2029 elektrisch wil gaan rijden: zo’n 55% van de respondenten geeft aan over te stappen omdat het moet. 34% doet het dan weer omdat het beter is voor het milieu, gevolgd door een 33% die omschakelt omdat het fiscaal voordeliger is.

Goedkopere alternatieven

Zorgwekkender is echter het aantal respondenten dat negatief geantwoord heeft op de enquête. Zo gaf 29% aan helemaal niet te willen overstappen op elektrisch rijden, ook al wordt dat binnenkort dus verplicht bij nieuwe auto’s. Hun aandeel stijgt mee met de leeftijdscategorie: bij de 55-plussers zag 34% de omschakeling niet zitten terwijl dat bij respondenten jonger dan 34 jaar nog slechts 23,7% was. Ook de Franstaligen hebben er opmerkelijk minder zin in: daar gaf 35,5% aan niet elektrisch te willen rijden, ten opzichte van 24,2% Nederlandstaligen.

De enquête vroeg echter ook wat er zou kunnen gedaan worden om mensen te overtuigen sneller om te schakelen naar elektrisch rijden. Daar bleek de belangrijkste drijfveer de aankoopprijs te zijn: 70% zou sneller een EV aankopen indien die goedkoper in aankoop werd. Op de tweede plaats kwam de infrastructuur, waar 62% meer laadpalen wenst en ten slotte zou 61% meer vertrouwen hebben in de elektrische auto indien die een grotere actieradius kreeg.

Hoe sta jij tegenover de omschakeling naar elektrisch rijden, en het uitfaseren van de verbrandingsmotor tegen 2029? En wat zijn jouw belangrijkste redenen om wel of niet over te stappen op stroom?

Derniers articles publiés

Commentaires (11)

Laisser un commentaire
GLENN 13:46
Portrait de GLENN

Fiscaal voordeel is de hoofdreden, VAA is bijna de helft ten opzichte van een gelijkaardige diesel. En in leasing zijn EV’s veel voordeliger. Objectief gezien is er niets tegen een EV: stil, comfortabel, brengt je van a naar b en hopelijk nog terug ook. Net zoals een doorsnee ICE versie dus. Subjectief heb ik er echter niets mee, maar dat is vooral te wijten aan het feit dat bijna alle C/D segment EV’s cross-overs of SUV zijn, wat ik anders ook niet zou kiezen.

Privé zou ik er voorlopig nog niet aan denken om een EV te kopen, veel te duur in aankoop en geen model dat me echt boeit (toch niet die ik me kan veroorloven). Ik weet dat de gebruikskost lager ligt, maar wegens beperkt aantal jaarlijkse km’s duurt het me te lang om het verschil uit te sparen.

roco 13:17
Portrait de roco

In leasing een EV (mustang mach e) besteld, omdat het in budget past.
Dezelfde stationwagen waar ik nu met rij. Het vernieuwde model, zelfde opties lukte niet...
4 jaar is lang, regelmatig weet de politiek wel iets om de taksen te verhogen op ICE. Hopelijk op EV nog even niet.
Van plugin hybrid niet overtuigd, te veel techniek aanwezig dat kan misgaan en geen zin in trips naar de garage

Adriaan 15:38
Portrait de Adriaan

Ik reed tot dit jaar met een diesel auto rond, eigendom van mezelf. En dan heb ik kunnen onderhandelen met mijn werkgever dat ze mij een auto zouden voorzien, omdat ik behoorlijk wat km's rij professioneel. Toen ik dan de vergelijking begon te maken wat ik kon krijgen in diesel, benzine of EV, werd het heel snel duidelijk dat EV de enigste keuze was, VAA is het laagst voor zijn cattegorie, en doordat de fiscale aftrek heel wat hoger uitviel dan een diesel was het ook veel voordeliger voor mijn werkgever, waardoor ik dan weer mocht kiezen uit een hogere cattegorie dan moest het een diesel geweest zijn.
Voor mij persoonlijk was ecologie een non-argument. Ik ben daar heel eerlijk in, ik denk naar mijne portomonee, al de rest is bijzaak... Ongeacht de keuze, een auto is altijd slecht voor het milieu, zeker als we onze stroom nog eens gaan produceren met gas...

andre123 17:45
Portrait de andre123

adriaan is tenminste eerlijk,"ik denk aan mijn portemonee",en al de rest kan de boom in,gedaan met die onozele argumenten die allang geen steek meer houden,neem het voordeel weg en niemand wil nog een diesel,benzine of wat dan ook...5 jaar geleden verklaarde haast elke lezer me gek,nog 5 jaar.........

Bassie 16:10
Portrait de Bassie

Ik wil gerust al vanaf morgen elektrisch rijden; Maar helaas als particulier is dat irrationeel om nu minimum 50K eur aan een (elektrische) wagen te besteden. Wanneer ik een grote, elektrische wagen (gezin van 5) aan 20K eur kan krijgen dan wil ik het overwegen.

Dus nu rijden we maar zo weinig mogelijk om toch ons steentje bij te dragen aan een beter klimaat…

John 22:47
Portrait de John

Wil ik elektrisch rijden? Ja
Kan ik een nieuwe elektrische auto betalen? Nee

Descheemaeker Franky 09:28
Portrait de Descheemaeker Franky

Nee. Als particulier geen enkel voordeel. Gebruiksvriendelijk,nihil. Het net is gewoon niet aangepast. Stijgende energieprijzen.Ze pushen te veel,adertje onder het gras. Veel te duur in aankoop. EV bussen staan in bepaalde streken nu reeds aan te laden aan dieselgroepen ,om toch overdag te kunnen rijden. Strijken en opladen gaan niet meer samen.Als fervent autoliefhebber moeilijk te verzoenen. Bv een Taycan,of een atmospherische 911.p, ik weet het wel. Onze overheid ,onze minister van mobiliteit,weet niet waarover ze praat. Eerst maatregelen,en dan nadenken,zo werkt dat niet. Kijk naar onze energierekeningen. Nee,bedankt.

Dominique 11:44
Portrait de Dominique

Ben ik voorstander van EV ? Ja. Ben ik voorstander van hybride, ook ja. Maar mensen pushen tegen 2029 om volledig over te schakelen is not done.
Laat de mensen de keuze en maak het financieel haalbaar zodat mensen zelf kunnen kiezen.
Ikzelf heb een BMW i3 en een Porsche Panamera ST e-hybrid. Beide wagens zijn super. De range van de i3 is wel beperkt, maar daarvoor dient die niet. Dan neem ik de Porsche wel.
Van mij mogen ze diesel uitfaseren, en inzetten op hybride en EV. Maar de Belgische overheid is eerder bezig met hoeveel geld ze kunnen binnenhalen door extra belastingen ipv ervoor te zorgen dat iedereen een betaalbare EV of hybride kan kopen.
En nee, belastingen heffen op benzine/diesel gaat er niet voor zorgen dat er minder auto's gaan rijden. Wie dat denkt zit met zijn hoofd in één of andere etherische hogere baan rond de aarde. Iedereen die nu een wagen heeft, zijnde privé of salaris, moet op zijn werk geraken...

Adriaan 15:34
Portrait de Adriaan

Het lijkt me wat tegenstrijdig om te zeggen dat de overheid de mensen niet mag pushen, maar dan wel te zeggen dat diesel uitgefaseerd moet worden. Dit is in feite wat ze nu aan het doen zijn...

Dominique 16:03
Portrait de Dominique

Ik ben niet echt een fan van diesel, daarom mogen ze dat van mij wel uitfaseren ;-)
Maar inderdaad, dat is hetgeen dat de overheid eigenlijk aan het doen is. Prijzen/taksen zo hoog maken, dat komt eigenlijk neer op pushen.

Jan Alex 16:30
Portrait de Jan Alex

Al 15 jaar overtuigd hybride- rijder, in eerste instantie voor het verbruik en in tweede voor het milieu.
Geen plu-in hybride wegens te duur voor wat het is...
Zoals velen hiervoor elektrisch enkel indien betaalbaar en betere infrastructuur (en beter rijbereik).

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités