Na een carrière van inmiddels vier jaar trakteert Citroën zijn grootste SUV op een tussentijdse update. Geen extra Airbumps of sterkere nadruk op elektrificatie voor de C5 Aircross, wel een verrassend serieus ontwerp en beproefde technologie.
Als we het gamma van Citroën er even op nakijken is “guitig” misschien nog het beste woord om zijn ontwerpen te beschrijven. Waar heel wat fabrikanten tegenwoordig vooral agressieve of ruige toetsen aan hun nieuwe modellen willen geven hielden ze het bij Citroën namelijk op een vriendelijk, speels, jeugdig kantje. Ook hun grote SUV, de C5 Aircross, kreeg die karaktertrekken echter mee, maar al dat kleurrijke, afgeronde individualisme viel misschien maar moeilijk te rijmen met zo’n stevige kolos. Daar maakt deze facelift nu resoluut een einde aan.
Bijna Airbump-vrij
Voortaan komt de C5 Aircross vooral statig voor de dag dankzij een volledig nieuwe, modernere neus. Daarbij keert de SUV terug van zijn verlichting en grille in twee verdiepingen naar een meer gebruikelijk ontwerp met enkele koplampen, verbonden door één radiatorrooster. Dat bestaat uit twee lamellen die voortkomen uit het Citroën-merklogo, en doorlopen tot twee strakke LED-strepen in de koplampen. Het is allemaal een stuk conventioneler dan pakweg de meerlagige neuzen van de C4 of de nieuwe C5 X, maar ook het nieuwe front van deze C5 Aircross mag er best zijn.
Aan de achterzijde zijn eigenlijk enkel de lichtunits verschillend: die vertonen niet langer de vier ovalen van voorheen maar houden het op drie LED-blokjes. Ook op andere plaatsen moeten de geometrische vormpjes — die voor de facelift moesten verwijzen naar de bekende Airbumps van het merk — eraan geloven: zo is ook de voorbumper voortaan Airbump-vrij. Zij die toch wat meer guitigheid naar hun C5 Aircross willen brengen kunnen wel nog kiezen voor een Airbump-kleurpakket, waarbij de vormen onderin de flanken samen met een aantal accenten in een opvallende tint gestoken worden.
Advanced Comfort-zetels
Wat het interieur betreft gaat de C5 Aircross vooral dichter aanleunen tegen zijn segmentgenoot, de C5 X. Zo herkennen we niet alleen het nieuwe stuurwiel en het aanpasbare, digitale bestuurdersdisplay van de grote crossover, maar ook het nieuwe, 10 inch grote aanraakscherm volgt diens designvoorschriften. Verder krijgt de SUV de nieuwe Citroën Advanced Comfort-zetels van de C4 en C5 X mee die bestaan uit nog dikker schuim met een nog grotere dichtheid, want wat is een Citroën zonder zijn fauteuils. Ten slotte vermelden we ook even de keuzehendel van de automaat, want die wordt Volkswagen-gewijs herleid tot een klein schakelknopje.
Achter dat schakelaartje schuilt echter een nagenoeg ongewijzigde techniek, al blijven ze bij Citroën voorlopig nog vaag over welke motoren we terug in het gamma mogen verwachten. De enige zekerheid komt in de vorm van een plug-inhybride, die als vanouds een vermogen van 225 pk combineert met een accupakket van 13,2 kWh, goed voor een theoretische 55 kilometer elektrisch rijbereik. Meer zekerheid volgt hopelijk binnenkort, samen met de prijzen en een lanceringsdatum.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter