Drako heeft een teaser naar een nieuw model de wereld in gestuurd, en daarbij gaat de kleine Amerikaanse fabrikant aan de SUV. Verder houdt de Dragon wel vast aan het gewoonlijke recept van de kleine constructeur, met een elektrische aandrijflijn en onverantwoord veel vermogen.
De kans is echter groot dat je nog nooit van Drako gehoord hebt, en ook wij moesten even terugbladeren in ons archief. Daar vonden we een enkele vermelding van de Drako GTE, een zuiver elektrisch model dat ooit door het leven ging als een Fisker Karma. Die ontdeden ze compleet van zijn hybride-ingewanden en bouwden ze om naar een 1.217 pk sterke, 1.1 miljoen dure supersedan. “Dat kan bigger,” moeten ze in Silicon Valley echter gedacht hebben, en daarom beloven ze nu deze Dragon.
Groter, sterker en goedkoper
Dit model wordt namelijk niet langer een omgebouwde EV op basis van een op zich al obscure donor, want Drako heeft de Dragon volledig uit het niets ontworpen. ’t Is te zeggen: met wat hulp van GranStudio, een Italiaans ontwerpbureau waar toevallig een Belg, Lowie Vermeersch, aan het roer staat. Noem ons dus gerust bevooroordeeld, maar het resultaat mag er wat ons betreft best zijn. De relatief talrijke teaserplaatjes tonen namelijk een langgerekte crossover-SUV met een coupé-daklijn en zowaar enorme vleugeldeuren. Waar hebben we dat laatste nog gezien, Tesla Model X en — sinds kort — DeLorean Alpha5?
De Dragon belooft echter nog flink wat sneller te worden dan die andere elektrische raketten, en zou ook de oude GTE doen verbleken als een simpele brommobiel. Hoewel Drako de meeste specificaties namelijk nog achter slot en grendel houdt, geven de Amerikanen wel al mee dat de auto minstens 2.000 pk krijgt en daardoor naar de 100 km/u sprint in amper 1,9 seconden. Dat dankt hij aan een viertal elektromotoren, die geïntegreerd zitten in het huisgemaakte ‘Drako DriveOS’-platform. De accucapaciteit of het rijbereik geven ze nog niet mee, en ook op een prijskaartje blijft het wachten tot de officiële onthulling later dit jaar. De Dragon zou echter wel goedkoper worden dan de GTE, al is dat niet bepaald moeilijk…
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois