Officieel: Mercedes EQT is elektrisch voor gezinnen én kampeerders (2022)

Mercedes EQT 2022

Mercedes voegt alweer een naam toe aan zijn EQ-gamma, en die naam luidt EQT. Dat wisten we al langer dan vandaag, maar het elektrische busje blijkt nu nog veelzijdiger te worden dan verwacht. Zo kan je er niet alleen je voltallige gezin in transporteren, maar straks ook in overnachten.

Na een EQA, EQB, EQC, EQE- en EQS-al-dan-niet-SUV en zelfs een EQV zou je misschien denken dat Mercedes’ elektrische gamma compleet is, maar er zijn nog voldoende letters in het alfabet. De ’T’ bijvoorbeeld, want die kleefden de Stuttgarters eerder al op hun eigen interpretatie van de Renault Kangoo. En jawel: ook die Renault Kangoo kreeg even geleden een zuiver elektrische versie…

Franse genen

Het spreekt dan ook voor zich dat deze Mercedes EQT zijn technische genen deelt met de Renault Kangoo E-Tech. Het vermogen wordt dus voorzien door een enkele elektromotor op de vooras, goed voor 122 pk en 245 Nm koppel. Die krachtbron haalt zijn stroom uit dezelfde 45 kWh-accu, en wanneer die vol is zou er een nagenoeg identieke 282 kilometer actieradius op je display moeten verschijnen. Moet je laden, dan kan dat aan snelheden tot 22 kW aan de gemiddelde laadpaal of tot 80 kW aan de snellader. Daarmee gaat je accucapaciteit van 10% naar 80% in een kleine 40 minuten.

Mercedes EQT 2022

Tot daar klinkt alles dus herkenbaar voor wie het Renault-neefje kent, al houden de Duitsers natuurlijk wel vast aan hun eigen design. Zo ziet de EQT eruit als een reguliere T-Klasse met wat EQ-eigenschappen, maar die eigenschappen blijven hier wel bescheidener dan bij pakweg de EQA of EQB. De Blackpanel-grille bijvoorbeeld is bij andere Mercedes-EV’s doorgaans volledig gesloten, en behoudt hier toch een paar luchtsleuven. Bovendien zoeken de achterlichten van de meeste andere EQ-modellen toenadering tot elkaar door middel van een doorlopende LED-balk, en ook dat is hier niet het geval. In de plaats daarvan houdt de EQT vast aan de achterpartij van zijn reguliere soortgenoot, de T-Klasse.

Straks ook als camper

Dat geldt ook binnenin, want als elektrische variant blijft de EQT net zo handig als de gemiddelde T-Klasse. Reken dus op zo’n 2.390 liter volume met de achterbank neergeklapt, of gewoon riant ruimte voor vijf uit de kluiten gewassen inzittenden. Zijn die minder uit de kluiten gewassen, dan kan je op iedere zitplaats kinderstoeltjes monteren door middel van de talrijk aanwezige Isofix-ankerpunten — behalve op de bestuurdersstoel, wel te verstaan. Zij die zeven zitplaatsen wensen moeten nog wachten tot volgend jaar, wanneer de EQT net als zijn verbrandingsbroertje een versie met langere wielbasis krijgt. Ook het trekvermogen moet trouwens amper onderdoen voor dat van de reguliere T-Klasse, want elektrische kampeerders kunnen zonder zorgen een caravan van tot 1,5 ton meezeulen.

Mercedes EQT 2022

Kampeer je toch liever zonder caravan, dan biedt de EQT binnenkort nog twee oplossingen. Zo stelt Mercedes nu al de conceptversie van zijn EQT Marco Polo voor, een exemplaar dat volledig omgebouwd werd tot compacte, klassevolle camper. Daarnaast bieden de Duitsers ook een voorsmaakje van een Marco Polo-module, die verkrijgbaar zal zijn op de reguliere EQT en je busje tijdelijk klaarstoomt voor de camping. In beide gevallen is het echter wachten tot de tweede helft van 2023, wanneer Mercedes productieversies belooft. De reguliere EQT komt wel al in de showrooms te staan vanaf het eerste kwartaal, en dan moet je er minstens 46.573 euro voor over hebben.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Edison 15:46
Portrait de Edison

Wat is het rijbereik met caravan? 50 km?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités