Lamborghini neemt afscheid van hun V12, maar dat doen ze in stijl. Wie dus dacht dat de Italianen hun iconische twaalfcilinder een stille dood gingen laten sterven achterin de Aventador, zat goed fout. In de plaats daarvan wordt de motor uitgezwaaid door niet één maar wel twee one-offs: de Invencible en de Autentica.
Het is stilaan einde verhaal voor grote motoren, vooral wanneer die ook nog eens veel cilinders tellen. Zo verklapte Aston Martin al dat zijn huidige V12 Vantage ook de laatste V12 Vantage wordt en ging bij Bugatti zopas nog de allerlaatste auto met de iconische W16-motor onder de hamer. Die wordt binnenkort vervangen door een knotsgekke krachtbron met hybridehulp, en dat staat ook bij Lamborghini te gebeuren… maar niet voor de V12 nog een laatste keer of twee in de spotlights mag staan.
Het beste van Lambo’s design
Lamborghini heeft namelijk een duo van V12-kroketten de wereld in gestuurd, en die zien er voor de gelegenheid extra smakelijk uit. Zowel de Autentica als de Invencible zijn dan wel gebaseerd op de koolstofvezel monocoque van de Aventador, maar gieten duidelijk hun eigen sausje over de inmiddels 12 jaar oude basis. Dat sausje werd geprepareerd door Lamborghini’s eigen Centro Stile en bevat dan ook de beste ingrediënten van hun meest iconische creaties, van de haarscherpe Sesto Elemento tot de aerodynamische Veneno.
Onderhuids deelt het tweetal dan weer zijn krachtbron, waarbij het natuurlijk gaat om de gekende 6.5-liter V12-motor die de Italianen al sinds jaar en dag tussen de assen van hun modellen planten. In dit geval biedt het blok echter dezelfde specificaties als in de Aventador Ultimae — je weet wel, die Lamborghini waarvan we anderhalf jaar geleden al dachten dat hij de laatste met die V12 zou zijn. Zo sturen ook deze Autentica en Invencible een knappe 780 pk en 720 Nm koppel richting hun vier wielen.
Op naar elektrificatie
Hoewel de twee nieuwkomers heel wat designelementen delen, zijn er volgens de ontwikkelaars toch voldoende verschillen om er individuele namen op te kleven. Zo is de Invencible duidelijk een coupé terwijl bij de Autentica het dakje eraf kan om die V12-huil van de wanden te horen galmen. Vooraan moet je echter wel goed kijken om de twee te onderscheiden, terwijl ze achteraan dan weer een eigen design meekrijgen. Zo is de bumper er verschillend, en verbindt die in het geval van de Autentica de twee rechtopstaande achtervleugels visueel met elkaar terwijl de Invencible het op een traditionele spoiler houdt. Het opvallendste verschil zit echter in de lakkleur want inderdaad: de Autentica steekt in het ‘Grigio Titans’ en de Invencible pronkt met ‘Rosso Efesto’.
Dat is meteen ook het geval voor iedere Autentica en Invencible, want Lamborghini bouwt ze elk maar in een oplage van één exemplaar. Hoeveel die dan moeten kosten weten we niet, maar iets zegt ons dat hun prijzen sowieso de grenzen van het redelijke zullen tarten. Het is dan ook moeilijk om een prijs te plakken op de allerlaatste Lambo’s ooit met deze V12, en meteen ook de allerlaatste Lambo’s ooit zonder elektrohulp. Binnen een paar weken stellen de Italianen namelijk al hun hybride vervanger voor de Aventador voor, en met ingang van volgend jaar moet het complete gamma geëlektrificeerd zijn.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter