
Ook sportwagenmerken grijpen steeds vaker naar elektrificatie. Enerzijds om een toef extra vermogen te vinden, anderzijds om de ecologische impact te beperken. Lamborghini heeft vandaag haar strategie voor de komende jaren uit de doeken gedaan. Vanaf 2024 zal elke Lambo een hybride zijn, na 2025 lanceert het merk een volledig elektrisch model.
Als deel van de Volkswagen Group is Lamborghini verplicht om haar zaakjes grondig te vergroenen. Ook al is het een nichebouwer van sportwagens. Vandaag heeft het Italiaans merk haar roadmap naar elektrificatie uit de doeken gedaan. Of om het met een sappige Italiaanse term te zeggen: "Direzione Cor Tauri"
V12 hybride?
Het stappenplan van Lamborghini bestaat alvast uit drie delen. Te beginnen met het deeltje 2021-2022. Het komende jaar en een half zal het merk namelijk een eerbetoon brengen aan de klassieke verbrandingsmotor. Met onder andere twee nieuwe auto's die gebruik zullen maken van de heerlijke V12 van het merk. Vanaf 2023 zal de eerste hybridewagen van Lamborghini in productie gaan. Tegen 2024 moet élke auto van Lamborghini beschikken over een hybride-aandrijving.

Daarenboven investeert het merk de komende jaren fors in de ontwikkeling van lichtgewicht - en vaak koolstofvezel - materialen om het meergewicht van de hybride-aandrijflijn te minimaliseren. Tegen 2025 wil Lamborghini de CO2-uitstoot van haar producten terugbrengen met maar liefst 50%. Bijna hallucinant.
Elektrische sportwagen
Na 2025 zal Lamborghini zich volop focussen met de lancering van haar eerste volwaardige EV. Hoewel er geen details vrij worden gegeven werd er tijdens de presentatie een silhouet van een sportwagen getoond. Toeval? Of eerder een ongelukje? Want het zou logischer zijn voor Lamborghini om pakweg een sedanversie van de Porsche Taycan en Audi e-tron GT op de markt te brengen met een Lambo-sausje. Dat deed het tenslotte ook met de Urus, dat in essentie zijn genen deelt met de Porsche Cayenne en Audi Q8.

Tenslotte laat Lamborghini weten dat het haar omschakeling naar elektrificatie niet ziet als een verzwakking van het merk. Want met de kracht van elektrificatie wil het net nóg extremere producten op de markt kunnen zetten.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 3 dagen geleden