Rijtest : Volvo XC60 D5 Geartronic

Met de modellen als de XC90 en XC70 is Volvo al enkele jaren stevig vertegenwoordigd op de 4x4-markt. De laatste tijd heerst echter de trend om te downsizen, niet alleen wat motoren betreft maar vooral ook op het vlak van de grootte van de auto’s. Dit verklaart de komst van midi-SUV’s als de GLK, X3 en recent ook de Q5 van Audi. Volvo besloot om in dit segment een graantje mee te pikken en komt daarom aandraven met de knap gelijnde XC60.

De XC60 kan dan al een laatkomer genoemd worden in dit marksegment, hij vist zeker niet achter het net. Door zijn typische design onderscheidt hij zich zonder probleem van de massa en weet hij zich meteen te profileren als degelijke en best te overwegen optie. Autofans ging na of dit werkelijk het geval is!

High-tech accenten…
De testwagen was een van alle toeters en bellen voorzien exemplaar. Het exterieur wordt gedomineerd door de 19” zwarte lichtmetalen velgen, de treeplanken en de beschermplaten aan de voor- en achterbumper.  Allemaal leuke extra’s die trachten de wagen een stoer uiterlijk te geven, wat deels gelukt is. Maar het is en blijft een Volvo en die onmiskenbare indruk van braafheid lijkt hij toch niet zo vlug van zich te kunnen afschudden. Hoewel, dit is een eerste indruk. De eerlijkheid gebiedt me toch om een stevig compliment weg te schenken aan de pittige details bij de lichtblokken voor- en achteraan. De permanente dagverlichting is vooraan stijlvol ingewerkt door twee verticale lichtblokjes te integreren. De sierlijke lijn van de achterlichten markeert de gespierde schouderpartij die nu zo kenmerkend is voor het design van het huidige Volvo gamma.

Een geborgen gevoel….
In zijn Summum-topuitvoering krijgt deze midi-SUV uit Zweden een luxueuze uitrusting mee die voor het interieur onder andere bestaat uit zaken als leder, houtafwerking, verwarmde voorstoelen waarvan de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar is, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels met geheugenfunctie, dikke pluchen vloermatten, sportieve wijzerplaten… Hierdoor heerst er in het interieur een zeer geborgen en knusse sfeer die ervoor zorgt dat je je meteen thuis voelt. De stoelen zitten zeer comfortabel en ook achteraan heb je meer dan voldoende zitruimte. Enkel de hoofdsteunen, die naar goede gewoonte van Volvo om veiligheidsredenen niet verstelbaar zijn, bieden achteraan omwille van hun kleine omvang nogal weinig steun. 

Ook al zitten de zetels dan nog zo comfortabel, erg veel houvast bieden ze niet als het er wat ruwer aan toe gaat. Het dragen van een gordel krijgt dan ook een extra dimensie in die omstandigheden, namelijk dat je op je plaats blijft zitten! Het design van het dashboard is inmiddels uitvoerig beschreven en bekritiseerd in andere reviews van de laatste nieuwe Volvo’s. Mijn mening hierover is zeer positief, een enkel punt van kritiek kan ik geven op het feit dat de ruimte achter de platte centrale console geen enkel functioneel nut heeft aangezien er zich geen bergvakje bevindt. Niet dat je bergvakjes tekort komt, maar van een merk uit dezelfde thuisbasis als Ikea verwacht ik toch dat ze in elk hoekje een slimme opbergmogelijkheid creëren.  Het gebruik en de bediening van airco, radio en navigatie verloopt zeer intuïtief. In tegenstelling tot vele andere merken voorziet Volvo geen centrale keuzeknop voor de bediening van het navigatiesysteem maar heb je[

]1op de achterkant van het stuur een selectieknop waarmee je heel eenvoudig doorheen de verschillende menu’s kan navigeren. Wanneer één van de passagiers een bestemming wil invoeren zoekt hij hiervoor tevergeefs naar de juiste knopjes op het dashboard. Volvo heeft namelijk een afstandbediening voorzien die een plaatsje krijgt in het handschoenkastje.

Veiligheid ****op**** de**** eerste plaats…
Op het gebied van veiligheid stelt deze XC60 ook zeker niet teleur. Hij zit tjokvol snufjes die stuk voor stuk als kleine beschermengeltjes de bestuurder en zijn passagiers behoeden voor allerlei gevaren. Om een opsomming te geven : ABS met EBD, Emergency Brake Assistance, Ready Alert Brakes, Roll Stability Control, Roll Over Protection System, DSTC, Intelligent Driver Information System,  Emergency Brake Lights, BLIS en als kers op de taart het gloednieuwe City Safety System. Omdat deze afkortingen voor velen onder jullie niet veel zeggen geef ik wat extra uitleg bij enkele van de coolste snufjes. 

het City Safety System in actie

Zo is er het BLIS (Blind Spot Info System) dat waakt over de dode hoek. Telkens wanneer er zich een object in je dode hoek bevindt wordt je hiervoor gewaarschuwd door een rood lichtje ter hoogte van de A-stijl.  Verder ziet het Lane Departure Warning met Driver Alert Control toe op het onvoorzien verlaten van de rijbaan. Het systeem dat als primeur standaard op elke XC60 gemonteerd is, krijg de naam 'City Safety System'. Dit systeem helpt aanrijdingen tot 30km/h te vermijden. Een scanner voorzien van lasertechnologie die ter hoogte van de achteruitkijkspiegel in de voorruit is gemonteerd, houdt continu zijn blik op de rijbaan om zo de bestuurder te behoeden voor domme ongelukjes tijdens het aanschuiven in druk en onoverzichtelijk verkeer.

Rustig en ontspannen rijden…
De XC60 leent zich vooral tot comfortabel cruisen. Daarom is het echter niet zo dat hij zich niet laat verleiden tot het af en toe iets dynamischere rijgedrag, maar dat voelt al gauw belastend en vermoeiend aan zodanig dat je al gauw weer overschakeld naar een rustigere rijstijl. De 5-cilinder D5 motor van de testwagen heeft een vermogen van 185pk en beschikt over een koppel van 400Nm. De romige klank van deze krachtbron zet ook eerder aan tot rustig en ontspannen rijden. Dit valt vooral op wanneer ik hem vergelijk met de onlangs geteste GLK 320cdi die duidelijk meer is afgestemd op sportiever rijgedrag. Voor de transmissie zorgt de Geartronic, een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen.

Vooral bij hernemingen reageert deze bak te traag en ook lijkt hij steevast te vergeten dat hij aan motor met 400Nm gekoppeld is. Bij lichtjes gas geven zoekt hij vaak een lagere versnelling op waardoor de motor ongewenst in de toeren klimt ipv gewoon op het koppel te rekenen dat ruim beschikbaar is. Dit is nogal nefast voor het verbruik en ook voor het algemene rijcomfort. Dit is echter een te verwaarlozen minpunt wanneer je het totaalpakket voorhoudt.  Verder in het gamma van de XC60 vind je nog een toegeknepen fiscaal vriendelijkere variant terug van deze 5-cilinder die over 163pk en 340Nm aan koppel beschikt. Aan de top kan je kiezen voor de T6 benzinemotor met 285pk en 400Nm koppel.

Conclusie
De XC60 is een wagen voor mensen die op zoek zijn naar een comfortabele en betrouwbare reisgezel. Wat een zeer sterk en zeker niet te miskennen pluspunt is van deze wagen is zijn prijszetting. Koop je bij Volvo een basisversie van de XC60 D5 dan ben je €37.400 kwijt. Dit is €2.200 en zelfs €3.740  minder dan wat respectievelijk BMW en Mercedes voor hun basisversies vragen van de X3 en GLK. Straffer is dat je het in die wagens dan ook nog eens met toch net iets minder edele viercilinders moet stellen. Verder biedt de Zweedse autoconstructeur ook handige optiepakketten aan waarmee je je wagen voor een gunstige prijs toch al vrij dik in de uitrusting kan steken. Volvo is er tevens van overtuigd dat dit één van veiligste wagens is die je op het ogenblik kan kopen en dat wil ik maar al te goed geloven. Two thumbs up!!

Check HIER de technische fiche van de XC60.

Volvo XC60 D5 Geartronic
Motor:
D5, 2400cc   Vermogen: 136 kW / 185 pk,  Koppel: 400 Nm,  Overbrenging:  6-bak, automaat Aandrijving: vierwielaandrijving,  Gewicht: 1.701 kg,  Kofferinhoud: 459/1455 l,  Topsnelheid: 205 km/h,  Aanloop van 0 tot 100 km/h: 9,5 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 9 l,  Basisprijs  : 37.400 Euro

Met dank aan Scancar

Derniers articles publiés

Commentaires (7)

Laisser un commentaire
Thomas 12:42
Portrait de Thomas

Knappe review!

hannes 13:08
Portrait de hannes

idd mooie review! Meer fototjes (thumbnails) mogelijk? offtopic: hoe lang bestaat deze site al?

Wim 13:44
Portrait de Wim

er zijn nog (mooie) foto's, maar we zijn nog bezig me de ontwikkeling van een gallerij

caro 20:36
Portrait de caro

waar kan ik een vergelijking met audi Q5 vinden?
Welke is de beste SUV in deze kategorie voor iemand met rugklachten?
Dank

Wim 20:07
Portrait de Wim

@ caro: volvo heeft echt heel goede grote/comfortabele zetels, bij Audi moet je daar voor bij betalen

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités