Officieel: Mercedes C-Klasse Break S205 (2014)

mercedes-c-klasse-break-w205-2014_01

Eerder toonden we al de gelekte plaatjes, nu kunnen we ook alle informatie geven. De C-Klasse Break is in één slag de nieuwste deelnemer in het gezelschap van de BMW 3 Reeks Touring en de Audi A4 Avant.

We konden het uiterlijk al allemaal met onze ogen toe voorstellen, maar hier is-ie nu. Met de looks van de C-Klasse Berline - die zelf lijkt op een gekrompen S-Klasse - ziet de nieuwe stationwagen van Mercedes er een stuk dynamischer uit dan zijn voorganger. Qua uiterlijk misschien geen revolutie, onderhuids neemt de wagen enkele serieuze stappen voorwaarts in de toekomst.

Meer beenruimte

Ongeveer de helft van het chassis bestaat uit aluminium. Daardoor heeft Mercedes het gewicht - afhankelijk van de specificatie - tegenover zijn voorganger tot 65 kilogram kunnen verlagen. Het gewicht van de C-station neemt af, de lengte neemt toe. Zo'n 96 mm om exact te zijn (in totaal 4702 mm lang). Niet meteen een gigantische groeispurt, al zit de grootste groei tussen de wielbasis. De lengte daarvan stijgt namelijk met 80 mm. Lengte die vooral inzittenden ten goede komt. Voortaan is de C als stationwagen ook 4 centimeter breder om te parkeren met een totaalbreedte van 1.810 mm.

Mercedes-C-klasse-Break-W205-2014_10

Op het vlak van kofferruimte doen ze bij Mercedes geen al te grote verandering. Minimum geraak je 490 liter kwijt, met de achterbank neer kan je 1.510 liter aan bagage kwijtraken. Dat is respectievelijk 5 en 10 liter meer dan in het vorige model. Al zal de meer aflopende daklijn daar wel iets mee te maken hebben.

De nieuwste snufjes

Het interieur is - surprise surprise - één op één overgenomen uit de C-Klasse Berline. Denk dus aan een zwevend navigatiescherm, het knappe touchpad op de middenconsole en drie ronde ventilatiemonden op het centrale dashboard. Uiteraard betekent dit ook dat de techniek wordt overgenomen. Geloof ons, er is een hoop techniek aan boord van deze stationwagen.

Mercedes-C-klasse-Break-W205-2014_10

Om te beginnen debuteert in deze C-Klasse Break het 'Connect Me'-systeem. Dit systeem heeft zijn eigen simkaart zodat het zelfstandig contact kan opnemen met hulpdiensten na een ongeval. Daarnaast kan je vanop je bureau (of van thuis) via de computer kijken naar je diesel- of benzinepijl. Technologie die je ook al bij andere merken kan vinden.

Ander noemenswaardige snufjes zijn de head-up display (optioneel uiteraard) en een systeem dat via GPS herkent als je een tunnel inrijdt. Wat daar het voordeel van is? De airco sluit dan automatisch de circulatie met de buitenlucht af zodat je geen vieze tunnellucht binnenkrijgt in je C-Klasse. Bij het verlaten van de tunnel krijg je dan automatisch terug verse lucht binnen.

Mercedes-C-klasse-Break-W205-2014_10

Motoren

Onder de kap van de stationwagen kan je dezelfde motoren terugvinden als in de sedan. Denk voor de dieselaars aan de C 220 en de C 250. Uiteraard allebei als BlueTec. Voor benzinerijders zijn er de C 180, C 200 en C 250.

Ook de C 300 BlueTEC Hybrid maakt zijn debuut. Een kleine elektromotor wordt daarbij gekoppeld aan de viercilinder dieselmotor waardoor het totaal op XXX pk komt te liggen. Daarbij zou het verbruik toch maarop 3,8 liter liggen per honderd kilometer en de uitstoot op 99 gram C02. Een hybride staat er ook op de planning in de vorm van de C 350 Hybrid. Op lange termijn kunnen we ook een AMG-variant verwachten en mogelijks een C 450 Sport.

Vanaf september kan je hem bestellen bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend, al kan je best rekenen op een instapprijs ten noorden van de 30.000 euro.

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités