Rijtest: Mercedes S 500 Lang (2014)

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Voor staatshoofden - met soms dictatoriale trekjes - en bedrijfsleiders van multinationals is er altijd maar één keuze geweest om in rond gevoerd te worden, een verlengde Mercedes S-Klasse. Maar waar zit de magie van die vijf meter lange sloep uit Stuttgart?

Een S-Klasse is een wagen die weinigen gegund is, deze verlengde S 500 gaat nog een trapje hoger op die elitaire trede. Met zeeën van ruimte, een knoert van een motor in het vooronder en een prijskaartje waar menig mens een gezellige woonst van kan kopen spreek je hier niet meer over de happy few, maar de happy few die zelf niet meer aan het stuur willen draaien. Drive, James...

Comfortabel bochten malen

Daar zit je dan, na drie uur verstellen van honderd stoelinstellingen. Nog steeds niet perfect, maar je hebt geen idee meer waar je de middenrugkussens aanpast. Voor je ligt - verborgen onder een ellenlange motorkap - een heerlijk soezende 4.6 V8. Eentje die je de mogelijkheid geeft om deze bijna twee ton wegende sloep in amper 4,8 seconden naar de honderd te stuwen. Reden daarvoor zijn de 456 parate paarden en, belangrijker nog, het 700 Nm aan koppel.

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Toch heb je - toegegeven, behalve die eerste keer - nooit de nood om die cijfers aan te spreken. Ze zullen het in het hoofdkwartier bij Rolls-Royce niet graag horen, maar de S-Klasse is meer dan ooit een wagen die kan rekenen op heerlijke waftability. De motor is bij stevig doordrukken amper hoorbaar maar zorgt tocht voor een flanellen schop onder de kont. De gestuurde dempers en luchtophanging laten putten en bobbels verdwijnen en herleiden een bootgevoel tot het minimum.

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Of de S-Klasse daarmee een bochtenverslinder is? Hangt er vanaf. Onder het credo 'comfortabel bochten malen' doet hij het wonderwel. Sportief? Niet echt. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Daarvoor is de sturing - met alle elektronica - gewoonweg te vaag. Verder dan wat hooliganistische wielspin kom je dus niet. In de S-Klasse kom je vooral tot rust. Zelfs als chauffeur. Tot je het angstzweet krijgt bij het zoeken naar een parkeerplaats.

Ogenschijnlijk compact

Als we Mercedes ergens een dikke pluim kunnen geven, dan is het wel op designvlak. De verlengde S-Klasse ziet er niet alleen enorm statisch uit, hij voelt optisch niet groots of lomp aan (tot je hem dus moet parkeren). Hij valt zelfs amper op in het straatbeeld, zeker de onze met zijn Iridium zilvere kleur. Tot je hem natuurlijk naast een plebiaanse C-Klasse zet en ontdekt dat die laatste het met een dik half metertje minder moet doen. Want laat je niet in de waan brengen, het vlaggenschip van Mercedes is lang, zeer lang. Met een lengte van 5,2 meter en een wielbasis van 3,2 meter laat hij de Range Rovers van deze wereld blozen.

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Toch houdt het Mercedes niet tegen om een nog langere versie de wereld in te sturen. Zowel een Maybach- als een Pullman-variant zullen op korte termijn het levenslicht zien. Waarbij de éne nog langer is dan de andere. De Pullman zou daarbij een 2+2+2 opstelling krijgen.

privéjet

Al draait het vooral in de verlengde S-Klasse om de achterbank. Daarbij is de sweet spot de stoel rechtsachter. Met heerlijke kussentjes, opklappende voetensteun en zetelverwarming voel je je de koning te rijk. Nog niet genoeg plaats? Dan kan je met een druk op de -pest-knop de passagiersstoel vooraan nog wat verder weg duwen. Kwestie van niet te krap te zitten met je Berluti-schoenen. Linksachter gaat het er wat erbarmelijker aan toe. Geen voetsteuntje of 'pestknop' en - in ons geval - ook geen zetelkoeling. Maar hey, je maîtresse hoeft toch niet van evenveel luxe te genieten tijdens de heerlijke vlucht?

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Inderdaad, 'de vlucht'. Want plaatsnemen op de achterste zetelrij, is als plaatsnemen in een privéjet. Mercedes vergroot die illusie nog eens door de twee schermpjes in de hoofdsteunen - die qua resolutie eigenlijk van erbarmelijke kwaliteit zijn -, de klaptafeltjes die vanuit de middentunnel komen en de gordijntjes die je rondom kan sluiten. Nee, als passagier word je op je wenken bedient in de S-Klasse. En als wij je nog niet kunnen overtuigen, laat dan de drankkoeler/ verwarming dat doen terwijl je via satelliet naar een heruitzending van Dagelijkse Kost kijkt.

Gedetailleerde nadelen

Valt er dan niets te zaniken over de verlengde S-Klasse? We moeten het alleszins al in de details gaan zoeken. Zo zijn we nog steeds geen fan van de twee knoerten van schermen die je voorin krijgt. Hoe goed ze het hebben proberen inwerken, het blijven twee rechthoekige vlakken die de lijnen van het interieur enorm breken. Verder stellen we ons ook vragen bij de lichtinstellingen van het interieur. Hoewel Mercedes niet anders kan dan verschillende kleurtjes aanbieden hebben we onze twijfels bij het rijden tijdens de nacht met felroze verlichting in je S 500.

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Ook vonden we het frappant dat onze verlengde sloep met een kostprijs van +170.000 euro niet over getinte ramen achteraan beschikt. Je moet toch een bepaald narcisme hebben om van alle aandacht te genieten. Zeker omdat een wagen van dit allooi gemaakt is om mensen achterin te vervoeren in alle discretie. Je kan wel een rolgordijn laten inschuiven, al heb je dan geen zicht meer op de buitenwereld.

Conclusie

Er zijn maar weinig wagens op de wereld die hun prijs kunnen rechtvaardigen zoals deze verlengde S-Klasse dat doet. Ja, het blijft een smak geld, maar je krijgt een overvloed aan luxe, perfecte afwerking en technologie in ruil. Die knoert van een V8 in het vooronder zouden we wel achterwegen laten. De 350 CDI voelt zich zeker zo goed in de motorbaai en verbruikt daarbij nog eens gemakkelijk enkele liters minder. Al hebben we het gevoel dat staatshoofden van landen uit het Verre Oosten daar niet van wakker gaan liggen.

Rijtest-Mercedes-S500-Lang-2014

Specificaties

Motor

4,6 V8 met turbo

Vermogen

456pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 915 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 176 264.33

Prijs basismodel

€ 80 456.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

11.00 L/100km

Max. kofferinhoud

530 L

CO2-uitstoot

199 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:08
afbeelding van Techno Patat

DE ervaring van het vorig autosalon voor mij! De Mercedes juffrouw heeft ons daar zalig geholpen en verwend met gizzmo's!

Had deze geen hot-stone massage :P?

Yvesw 12:18
afbeelding van Yvesw

Hot, koud,... noem maar op ;-)

Uw reactie