![mclaren p1 gtr concept 01 mclaren-p1-gtr-concept_01](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/mclaren/anderefotos/mclaren-p1-gtr-concept_01.jpg?itok=rOsJFQD-)
'Braaf' is natuurlijk een understatement vanjewelste als je over de hypercar van McLaren spreekt. Toch oogt de circuitvariant daarvan niet zo extreem als een Ferrari FXX.
Klanten vroegen erom, het Britse merk levert. Het team van McLaren Special Operations (MSO) maakte van de P1 een trackspeeltje voor de superrijken en doopte hem tot P1 GTR. Een vette knipoog naar de befaamde F1 GTR van weleer.
Harder, luider, zaliger
Diens spirituele opvolger - deze P1 GTR dus - krijgt dezelfde grijs/ oranje kleurstelling en een meer aerodynamische styling. Denk dan aan een stevigere splitter vooraan, extra koelsleuven en een joekel van een vaste spoiler achterop. Aandachtstrekker (waarvan we het geluid nu al van willen horen) moet wel de herwerkte open uitlaatlijn zijn. Hemelse klanken zijn nu al gegarandeerd.
![mclaren-p1-gtr-concept_01 mclaren-p1-gtr-concept_01](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/mclaren/anderefotos/mclaren-p1-gtr-concept_02.jpg)
Tenslotte nam de spoorbreedte vooraan toe met 80 mm en werd het geheel waanzinnig dicht bij Moeder Aarde gezet. De hoogte van de ophanging is daarbij niet meer verstelbaar. Op het bandendepartement werd een setje van Pirelli slicks gekozen.
Net zoals een F1-wagen
Hoever de onderhuidse veranderingen gaan is nog niet geweten. Wel zal het motorgeheel dat bestaat uit een 3.8-liter V8 twinturbo gekoppeld aan een elektromotor nu 1.000 pk leveren en krijgt de P1 GTR een DRS-systeem (Drag Reduction System). Dankzij het setje batterijen is er trouwens ook een systeem dat toelaat om tijdelijk over wat meer oomph te beschikken. Een soort van push-to-pass-systeem.
![mclaren-p1-gtr-concept_01 mclaren-p1-gtr-concept_01](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/mclaren/anderefotos/mclaren-p1-gtr-concept_03.jpg)
Ooit eentje spotten? Dat wordt moeilijk. Klanten mogen, net zoals bij de Ferrari FXX, maar een paar keer per jaar met het ding het circuit op. Al krijgen ze daarnaast toegang tot de McLaren simulator en staat er een team tot hun beschikking. Hoeveel dit alles uiteindelijk kost is niet geweten, al spreken de meeste bronnen van een stevige 2,5 miljoen euro.
![mclaren-p1-gtr-concept_01 mclaren-p1-gtr-concept_01](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/mclaren/anderefotos/mclaren-p1-gtr-concept_04.jpg)
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 4 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année