
Ford heeft het doek van zijn gloednieuwe Ranger getrokken. De pick-up komt opnieuw naar Europa en belooft meer technologie en comfort dan de Ranger die hier nu al zo’n 10 jaar rondrijdt.
We geloven het zelf bijna niet, maar de huidige Ford Ranger dateert alweer van 2011. In de tussentijd kreeg hij een aantal facelifts en updates, maar de laatste jaren kreeg de Ranger het steeds moeilijker om zijn leeftijd te verbergen. Hoog tijd voor een nagelnieuw model dus, en die pick-up moet 180 markten bedienen waaronder ook — jawel — onze markt.
Voorlopig alleen verbranding
Het eerste wat opvalt aan de nieuwe Ranger is dat hij zijn grote broer, de F150, achterna gaat op vlak van design. Die Amerikaanse verkooptopper krijgen we in Europa niet te zien, maar als troostprijs voorziet Ford de Ranger van hetzelfde ‘C-Clamp’-lichtsignatuur. Het ontwerp van de pick-up wordt robuuster over de hele lijn met ook meer uitgesproken wielkasten en een hoekiger vormgegeven cabine. Daarnaast is het onderliggende chassis 5 cm langer en breder voor meer comfort en ruimte, naast een betere aanrijhoek tijdens het off-roaden.

Onder de motorkap krijg je als vanouds de keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren. Zo staat de bekende 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor in de catalogus, een viercilinder die we ook al zagen in bijvoorbeeld de Ford Mustang. Op dieselvlak biedt Ford een 2.0-liter viercilinder met enkele of dubbele turbo aan, naast een 3.0-liter V6-blok. Op de vermogens is het nog even wachten, maar de drieliter diesel belooft de motor bij uitstek te worden voor het betere duw- en trekwerk.
Veelzijdig als een SUV
Daarnaast wil de nieuwe Ranger echter ook het comfort en de verfijning van een SUV kunnen bieden. Daarom verplaatste Ford de achterwielophanging van de pick-up zover mogelijk naar buiten, vergrootte het de wielbasis en krijgt de auto voortaan de keuze uit ofwel permanente ofwel elektronisch inschakelbare vierwielaandrijving. Het interieur blijft verder een stoere, functionele look behouden maar combineert die wel met moderne connectiviteit in de vorm van een verticaal geplaatst infotainmentscherm van 12 inch groot — optioneel weliswaar. Daarnaast kan je de Ranger ook bestellen met een digitaal bestuurdersdisplay achter het stuur.

De Ranger is vandaag al de leider in het Europese pick-upsegment, goed voor een marktaandeel van 39,9%. Het nieuwe exemplaar moet die stok van zijn voorganger overnemen vanaf begin 2023. De orderboekjes openen eind 2022.
Commentaires récents
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 2 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 8 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 8 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 10 mois