In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer dromen we groot, want wat als je met je achterklep in de boter gevallen bent? Dan ga je gewoon bij Porsche langs voor een 911… Maar tegen welke prijs?
Bij Porsche zijn ze best goed in het creëren van speciale versies. Zo mocht onze redactie pas nog proeven van een 911 Carrera T maar kan je desgewenst ook je complete vermogen spenderen aan een Carrera 4, een Carrera 4S, een Carrera GTS, een Turbo, een Turbo S, een GT3, een GT3 RS, een S/T — echt waar — of gewoon een Dakar als je stiekem wel van crossovers houdt. Hoeven al die G’s, T’s en S’en voor jou echter niet, dan is er ook altijd nog de doodsimpele, pure Carrera… Maar hoeveel moet je daarvoor over hebben?
Verrassend complete basisversie
Laat ons alvast met een binnenkoppertje beginnen: goedkoop ga je er niet van af komen. Dat zeggen we niet alleen omdat Porsche hoogwaardige sportwagens bouwt, maar ook omdat ze op z’n Duits factureren voor de opties die je erbij wil. Zo moet je voor extra uitrusting vaak diep in de buidel tasten, en staan nagenoeg alle opties ook individueel in de configurator in de plaats van gebundeld in pakketjes. Het voordeel van die aanpak is dat je precies dat op je Porsche kan steken wat je nodig hebt en meer niet, maar het nadeel is dat je aan het einde van de rit op een flink hoger bedrag uitkomt dan waarmee je begonnen bent… Al hoeft dat eigenlijk niet.
Neem bijvoorbeeld de Porsche 911 Carrera, het basismodel in het rijk van de iconische 911. Die staat er in de catalogus vanaf 129.962 euro en 46 cent — want we zeiden het al: Duitsers draaien niet rond de pot als het op geld aankomt. Voor dat geld krijg je hem meteen met een 3.0-liter grote zescilinder boxermotor achterin, goed voor 385 pk en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden. Je zou je dus bijna gaan afvragen waarom iemand zou willen upgraden, en stiekem geldt dat ook wanneer je de basisuitrusting ziet. Zo wordt je 911 Carrera standaard voorzien van parkeersensoren voor- en achteraan, Apple CarPlay en Android Auto, navigatie, automatische airco, automatische koplampen en lichtmetalen velgen. Daarmee zijn dus al verrassend veel zaken uit onze ideale autolijst aanwezig.
Mooie tussenoplossing
Een paar dingetjes moeten we echter nog gaan toevoegen, en dan begint de prijs langzaam maar zeker op te lopen. Voor een rijstrookassistent — tegenwoordig standaard op heel wat budgetmodelletjes — moet je bijvoorbeeld 1.155,55 euro opleggen, en dat is nog maar het begin. Adaptieve cruise control kost je namelijk een heftige 1.857,35 euro. Een in delen neerklapbare achterbank kunnen we overslaan — of wou je misschien je bougies vanuit de cabine wisselen? — maar automatisch dimmende spiegels wil je wel in een laag model als de 911. Die voegen we toe voor 597,74 euro, en dan krijg je er een regensensor bij. Dan zoeken we enkel nog metalliclak, en daar is één van de goedkoopste opties het subtiele Gentian Blue Metallic voor 1.350,36 euro.
Nu we het toch over de looks hebben: het oog wil ook wat wanneer je een Porsche koopt… En daar zien we twee manieren om je 911 er een stukje beter te doen uitzien die misschien wel hun geld waard zijn. Zo steek je het interieur al voor 650,98 euro in beige leer — want dat moét je toch hebben als je voor donkerblauwe lak gaat — en stiekem zijn die basisvelgen van 19 inch voor- en 20 inch achteraan ook niet echt gepast. We monteren er dus knappe Carrera Classic velgen onder voor 2.415,16 euro en dat lijkt misschien veel geld, maar wetende dat we eigenlijk smoor waren op de 3.973,64 euro kostende Turbo S-sloffen lijkt ons dit een mooie tussenoplossing…
De totaalprijs voor onze ideale Porsche 911 Carrera: 137.989,60 euro.
Nu alleen nog voldoende geld verzamelen om onze Optiefans-Porsche waar te maken. Iemand zin om bij te leggen?
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année