Officieel: BMW iX1 eDrive20 krijgt meer range voor minder geld (2023)

BMW heeft een nieuwe versie klaar van zijn elektrische iX1, en dat kan wel eens een heel populaire gaan worden. Zo houdt deze eDrive20 het op voorwielaandrijving, maar behoudt hij wel dezelfde accu. Het resultaat: een groter rijbereik, en dat tegen een lagere prijs.

Kijk je er een lijst van de populairste bedrijfswagens op na, dan merk je dat de BMW X1 geen moeite heeft om leasers te overtuigen. Zo verschijnt de SUV maar liefst drie keer in de top-10, waarbij de plug-inhybride voorlopig nog net wat populairder bleek dan de zuiver elektrische versie of die op benzine of diesel. De kans is nu echter groot dat de EV de PHEV toch gaat inhalen, en dat ligt niet alleen aan het terugschroeven van het fiscale voordeel voor stekkerhybrides…

Onder de 50.000 euro

BMW heeft namelijk een nieuwe basisversie klaar van de iX1. Zo kon je de elektrische X1 voorlopig alleen krijgen als xDrive30, die 313 pk uit twee elektromotoren stampte. Deze nieuwe eDrive20 laat het achterste exemplaar daarentegen achterwege, en houdt het op 204 pk op de voorwielen. Daardoor duurt een sprintje naar de 100 km/u wel 8,6 in plaats van 5,6 seconden, maar dat maakt deze versie goed door een stukje zuiniger met zijn stroom om te springen. Zo biedt de instapper tot 475 kilometer rijbereik terwijl de xDrive30 uit dezelfde 64,7 kWh-accu hoogstens 439 kilometer haalt. Snelladen doet hij nadien even snel: tot 130 kW zodat je batterijcapaciteit in minder dan een half uur van 10 naar 80 procent gaat.

BMW iX1 eDrive20 2023

Die grotere range is echter niet het enige voordeel van het lozen van de achterste elektromotor. Zo haalt dit de prijs ook flink naar beneden, wat geen overbodige luxe is aangezien je voor een iX1 xDrive30 vandaag nog 57.950 euro over moet hebben. Het verschil kan ook best tellen, want BMW communiceert voorlopig een prijs van 49.950 euro voor de eDrive20. Toch liever iets guitigers voor je geld, dan kan je straks ook bij Mini gaan kijken voor een technisch identieke Countryman die in elektrische vorm meteen werd voorgesteld met deze voorwielaangedreven aandrijflijn.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
this 11:21
Portrait de this

Gek dat de meeste merken (ook de totaal niet sportieve) hoofdzakelijk voor RWD gaan en dan net BMW die FWD doet.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités