De gloednieuwe Porsche Panamera is klaar voor zijn onthulling, of toch tenminste de binnenkant. Bij wijze van voorsmaakje laat Porsche die nu namelijk al vanuit verschillende hoeken zien, en wat blijkt: ook de Panamera gaat in zijn volgende generatie de Taycan-toer op.
Er was een tijd waarin een Porsche twee ronde kijkers voorop en een boxermotor achterin moest hebben, maar die tijd ligt ver achter ons. Zo maakten we alweer 20 jaar geleden kennis met de Cayenne als eerste SUV en kreeg die in 2009 gezelschap van de lagere Panamera. Sinds een paar jaar heeft Porsche zelfs een EV in het gamma, de Taycan, en die is zowaar de complete designtaal van het merk gaan bepalen. Zo moest de Cayenne zich daar bij zijn facelift al naar schikken, en hetzelfde lot wacht de Panamera.
’Porsche Driver Experience'
Porsche heeft namelijk een paar eerste plaagplaatjes gedeeld van zijn gloednieuwe generatie voor de Panamera, en die focussen stuk voor stuk op één kant van het model: de binnenkant. Die laten ze dan wel vanuit verschillende hoeken zien, en zo heeft de cabine van de volgende Panamera alvast geen geheimen meer. Zo herkennen we het ‘Porsche Driver Experience’-bedieningsconcept van de Taycan, waar de Panamera zijn gebogen bestuurdersdisplay mee gaat delen. Daarnaast zit een infotainmentscherm en optioneel komt er nog een derde display voor de passagier in het dashboard, net als bij de vernieuwde Cayenne.
In de middenconsole vind je dan weer fysieke — hoezee — toetsen en een draaiknop voor de kimaatregeling. Daarmee bedien je volgens Porsche ook de knappe, vinloze ventilatiekanalen die je naar wens kan instellen in verschillende vooraf geprogrammeerde standen. Dat alles neemt dus de plek in waar je anders een automaathendel had verwacht, want net als bij de Taycan zit die tegenwoordig naast het stuur in het dashboard gemonteerd. De schakelaar voor de rijmodi vind je als vanouds dan weer op het stuurwiel.
Oppermachtige plug-in?
Over de aandrijflijnen die de rijmodi zullen opleuken, weten we ook al het één en ander. Zo toonde Porsche in een eerdere teaser al een paar hybride Panamerae in camouflage, en verklapten ze erbij dat er maar liefst vier plug-inversies komen. Die maken allemaal gebruik van een accu van 25,9 kWh en klinkt dat je allemaal bekend in de oren, dan is dat geen toeval. Zo beschikt de vernieuwde Cayenne als stekkerhybride over dezelfde accu, waar hij hoogstens 90 kilometer elektrisch rijbereik uit haalt. Net als die Cayenne krijgt de Panamera volgens Porsche een geëlektrificeerde topversie, dus wij zetten ons geld alvast op een Turbo E-Hybrid met pakweg 740 pk.
Daarmee zijn we echter wel flink aan het gissen, maar lang hoeven we dat niet meer te doen. Zo belooft Porsche dat het doek van de nieuwe Panamera gaat op 24 november.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année