Elektrisch broertje Taycan mag dan wel aan de vooravond staan van een serieuze facelift, de Porsche Panamera gaat in november aan zijn derde generatie. Daarbij is er plaats voor maar liefst 4 plug-inbybrideversies en motoren die voldoen aan de opkomende EURO 7-standaard.
Hoewel de elektrische Taycan Porsche geen windeieren heeft gelegd in onze regio, speelt het merk natuurlijk ook op een wereldmarkt. En niet iedereen zit te wachten op een elektrische sedan van het sportwagenmerk. Het is dan ook geen toeval dat Porsche op 24 november het doek zal trekken van de derde generatie Panamera tijdens het Icons of Porsche-festival in Dubai.
4x E-HYBRID
Daar zal de nieuwe generatie debuteren met maar liefst 4 plug-inhybride-aandrijflijnen. Niet gek als je weet dat in sommige landen de E-Hybrid-versies bijna 100 procent van de totale Panamera-verkoop uitmaken. Volgens Porsche krijgen de bestaande versies - 4 E-Hybrid, 4S E-Hybrid en Turbo S E-Hybrid - het gezelschap van een nieuwe topversie. Als je weet dat de huidige Turbo S E-Hybrid al goed is voor zo'n 700 pk, dan kijken we nu al uit naar die nieuwe topper.
Ongeacht voor welke plug-in je gaat, elke versie krijgt een potentere elektromotor die geïntegreerd is in de behuizing van een nieuwe PDK-automaat met dubbele koppeling. De batterij van 25,9 kWh zorgt er dan weer voor dat je vlot 70% verder moet geraken op pure elektrokracht. Het opladen aan 11 kW AC zorgt dan weer voor "korte" oplaadtijden.
EURO 7
Porsche focust trouwens niet enkel op de elektromotoren. Want ook de verbrandingsmotoren ondergingen een serieuze update. Het is daarbij interessant dat alle motoren nu al voldoen aan de strikte Euro 7-emissienormen. Op vlak van rijcomfort pakt de nieuwe Panamera voor het eerst uit met optionele actieve schokdempersturing. De nieuwe Panamera is standaard uitgerust met een semiactief onderstel met nieuwe schokdempers met twee kleppen, die de in- en uitveerfasen onafhankelijk van elkaar kunnen regelen.
In mensentaal, de nieuwe Panamera moet weer een stukje comfortabeler zijn zonder in te boeten op vlak van sportiviteit. Momenteel rondt Porsche de laatste testsessies af met de derde generatie om 'm dan in november blinkend vanonder het doek te halen.
Recente reacties
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
Een artikel van 9j geleden. :p
Door FLP 20 min geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook een eigenaar van een cx-60 phev. Het verbruik van benzine valt inderdaad nogal mee. Het bereik...
Door Rik Osstyn 10 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Ze zouden het beter doen als ze met de mededeling kwamen op 1tank meer dan 1000km en binnen een...
Door Ronald 1 dag geleden
Deze Polestar laadt 320 kilometer bij in 10 minuten
Ik laad 800 km bij in minder dan 5'.
Door Jos D. 1 dag geleden