We weten het: een EV opladen gaat trager dan wat diesel achter je tankklep kappen, maar laadtechnologie komt wel steeds dichter in de buurt. Volvo-zusterbedrijf Zeekr heeft bijvoorbeeld een accu ontwikkeld die genoeg stroom kan slikken in een kwartier om 500 kilometer mee te rijden… Chinese kilometer, wel te verstaan.
Een maandje geleden ging in China het doek van de Zeekr 007, en dat is ook ons niet ontgaan. Dat was niet alleen het geval omdat er met Zeekrs Europese aanwezigheid altijd een waterkansje is dat de auto naar ons komt, maar ook omdat die 007 pronkte met opmerkelijke cijfers. Zo snelt de topversie naar de 100 km/u in een bizar specifieke 2,84 seconden en moet hij een rijbereik halen van tot 870 kilometer. Nog opmerkelijker is echter de snellaadcapaciteit, want volgens Zeekr moet deze EV 500 kilometer rijbereik kunnen bijladen in 15 minuten. Nu leggen ze ook uit hoe ze aan die cijfers komen.
Sneller dan de snelste… snellader
Zeekr laat namelijk het licht schijnen op zijn nieuwe batterij, die ze de ronduit epische naam ‘Golden Battery’ gegeven hebben. Hou je echter in, autodieven, want ondanks zijn gele tintje bestaat de accu niet echt uit goud. Wat de ‘Golden Battery’ echter zo bijzonder maakt, is zijn grote densiteit voor een LFP-batterij. Hij zou namelijk wel 83,7 procent van zijn volume nuttig gebruiken terwijl de accu van bijvoorbeeld de Zeekr 001 slechts zo’n 72 procent haalt. Bovendien heeft Zeekr het 800V-boordnetwerk zo weten toe te passen dat de auto een snellaadvermogen van 500 kW aankan, wat volgens de constructeur het laden van 500 kilometer aan stroom in een kwartiertje mogelijk moet maken.
Daar horen echter wel een paar voetnoten bij, en de eerste luistert naar de naam ‘CLTC’. Dat is namelijk de meetcyclus die ze in China gebruiken om verbruik en rijbereik mee te berekenen — een beetje zoals onze WLTP. Die CLTC-cyclus is echter aanzienlijk optimistischer dan onze WLTP, reken op zo’n 15 procent verschil. Trek dat af van die 500 Chinese, bijgeladen kilometers en je eindigt op zo’n 425 Europese kilometers in 15 minuten — nog steeds niet verkeerd… Of toch als je een gepaste snellader kan vinden, want momenteel kan geen enkele publiek toegankelijke laadpaal een vermogen van 500 kW geven. Voorlopig is je Zeekr 007 daardoor overgeleverd aan het hoogste tempo van de snelste lader in je buurt… Maar goed: het kàn dus wel.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année