Lancia Ypsilon ‘HF’ wordt eerste van een reeks sportieve EV’s

Lancia HF logo 2024

Hou je klaar, Autofan, want er is een nieuw sportief label in autoland… Of liever: een ver-nieuw-d sportief label, want in een ver verleden reden er al eens Lancia’s rond met de letters ‘HF’ op hun kont. Die letters keren nu dus terug en doen dat voor het eerst achterop een elektrische hothatch.

Lancia zit middenin zijn Renaissance en daarvoor grijpen ze maar al te graag terug naar hun verleden. Zo werd het design van hun nieuwe Ypsilon doorspekt met hints naar de Stratos van weleer, mogen we binnenkort rekenen op een spirituele opvolger voor de iconische Delta en gaat hun vlaggenschip waarschijnlijk ‘Aurelia’ of ‘Gamma’ heten, allebei verwijzingen naar een aantal van de mooiste modellen uit de geschiedenis van het merk. Die geschiedenis bevat echter ook de nodige sportievelingen en ook die verdienen een waardig vervolg.

Ypsilon HF met 240 pk

Daarom stelde Lancia vandaag zijn nieuwe sportieve label voor en komt dat je bekend voor, dan is dat geen toeval. Het gaat namelijk om vrijwel hetzelfde ‘HF’-logo dat de Italianen al gebruikten sinds 1960, en zo ook te zien was op bijvoorbeeld de befaamde Delta HF Integrale. De letters ‘HF’ staan daarbij naar verluidt voor ’High Fidelity’ waarmee Lancia naar zijn trouwste klanten wil verwijzen, en aan het rode olifantje hangt al een even bizarre uitleg vast. Dat diertje zou de geluksbrenger geweest zijn van de zoon van Lancia’s oprichter, en toegepast worden op de sportieve modellen omdat “olifanten onstopbaar zijn eens ze in beweging zijn”… Klopt, Lancia, maar krijg ze maar eens in beweging.

Lancia Ypsilon 2024

Dat laatste belooft alvast geen probleem te worden voor de eerste 'HF' want dat wordt een hothatch-versie van de elektrische Ypsilon. Die zou zijn aandrijflijn gaan delen met de nieuwe Abarth 600e dus reken op dezelfde 240 pk aan vermogen, maar dan in een nog compacter formaat. Daardoor zal de Ypsilon HF volgens Lancia naar de 100 km/u sprinten in 5,8 seconden en overtuigt dat je nog niet, dan verklappen de Italianen alvast dat de hothatch een verlaagde ophanging en een grotere spoorbreedte krijgt. Wanneer we het eindresultaat te zien krijgen, zeggen ze er niet bij.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités