Officieel: BYD Shark is een plug-in pick-up in Amerikaanse stijl (2024)

BYD Shark 2024

BYD heeft er een nieuw modelletje bij, maar dat is eens geen EV voor de Europese koopjesjager. In de plaats daarvan presenteert het met de Shark een lel van een pick-up die zijn pijlen duidelijk richt op de Amerikaanse markt… En dat zijn, voor de verandering, plug-inhybride pijlen.

Tesla mag dan ’s werelds grootste producent van EV’s zijn, maar het is niet ’s werelds grootste producent van stekkerauto’s. Dat is namelijk het Chinese BYD en de reden daarvoor is simpel: terwijl Tesla uitsluitend elektrische auto’s bouwt, houdt BYD zich ook bezig met plug-inhybrides. Die plug-inhybrides importeert het dan wel niet naar onze markt, al vinden we toch dat je er eentje van gezien moet hebben… Al is het maar omdat er nogal moeilijk naast te kijken valt.

Gekopieerde Country

BYD heeft namelijk het doek getrokken van een nieuw model en vergeef ons de lauwwarme woordspeling, maar dat moet een doek van jewelste geweest zijn. Deze Shark is namelijk een pick-up van bijna 5,5 meter lang en op een haar na 2 meter breed, waarmee hij dus zonder schroom naast Amerikaanse publieksfavoriet Ford F150 mag staan. Dat geldt stiekem ook qua looks want BYD heeft toch nog even teruggegrepen naar de Chinese kunst van het kopiëren bij het ontwerpen van deze Shark. Reken dus op lekker hoekige proporties, afgewerkt met doorlopende LED-balken voor- en achteraan.

BYD Shark 2024

Ook binnenin gaat de stoere vormgeving gewoon verder, kijk maar naar dat blokkig getekende stuurwiel en die brede middenconsole. Die laatste bevat trouwens opmerkelijk veel fysieke knoppen, al betekent dat niet dat je op vlak van schermen niet aan je trekken kan komen. Reken bijvoorbeeld op een bestuurdersdisplay van 10,25 inch, geflankeerd door een 12,8-inch infotainmentscherm dat naar aloude BYD-traditie kan roteren tussen landschaps- en portrethouding. Verder is smartphoneconnectiviteit standaard net als een Karaoke-app om onderweg mee te zingen met je favoriete, gekopieerde Country-nummers.

430 plug-in-pk’s

Onderhuids is de technologie echter nog indrukwekkender dan dat want daar wordt deze BYD in de eerste plaats aangedreven door een duo van elektromotoren — eentje op elke as. Daarnaast vind je in het vooronder echter ook een 1.5-liter viercilindermotortje op benzine die vermoedelijk eerder dient als generator om stroom op te wekken voor die elektromotoren. Het gaat hier dus om een plug-inhybride, die beschikt over een accu van 30 kWh goed voor een elektrisch rijbereik van een kleine 100 kilometer. Met een volle benzinetank erbij groeit het rijbereik echter naar 840 kilometer en werken alle motoren samen, dan snel je naar de 100 km/u in 5,7 seconden dankzij 430 plug-in-pk’s.

BYD Shark 2024

Nog indrukwekkende cijfers vinden we in zijn trek- en laadcapaciteiten. Zo past er voor 835 kilogram aan gewicht in zijn laadbak terwijl je daarnaast nog eens een aanhanger van tot 2,5 ton mag slepen. Eén niet onbelangrijk gewichtje laten de Chinezen voorlopig echter achterwege: het leeggewicht van deze Shark. Met al die techniek op zak zijn we er namelijk niet van overtuigd dat je dit gevaarte in Europa met een regulier B-rijbewijs zou mogen besturen, al is dat mogelijks ook helemaal niet relevant. Zo werd de BYD voorlopig enkel voorgesteld in Mexico en hoewel we er vrijwel zeker van zijn dat hij nadien richting de VS trekt, zijn we bijna even zeker dat we hem op Europese bodem niet moeten verwachten.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités