Officieel: Skoda Enyaq Coupé iV wordt eerste elektrische RS (2022)

Skoda Enyaq Coupé RS iV 2022

Skoda heeft eindelijk het doek van zijn Enyaq Coupé iV laten glijden. De Enyaq-met-lage-daklijn laat dankzij zijn aangepaste silhouet een lagere luchtweerstand optekenen — net als een hogere aantrekkingskracht. Die schuilt ook onderhuids, want Skoda voegt meteen een RS-versie aan het gamma toe.

Na heel wat geplaag is het eindelijk zover: Skoda laat het daglicht voluit op zijn Enyaq Coupé iV schijnen. Hoewel de Tsjechen hun verlaagde SUV verwenden met een eigen teasercampagne was zijn uiterlijk al lang geen verrassing meer. We wisten namelijk dat de auto er gewoon zou uitzien als een verlaagde Enyaq iV, en die auto kennen we intussen al sinds 2020. Bovendien het oorspronkelijke studiemodel van de Enyaq stiekem al zo’n SUV-coupé, wat het verrassingseffect eveneens wat afzwakte. Dat neemt niet weg dat deze versie best het bekijken waard is.

Beauty ànd brains

Terwijl de reguliere Enyaq iV er namelijk iets tussen het silhouet van een grote SUV en dat van een traditionele MPV op nahoudt kiest deze coupé-versie resoluut voor de lage daklijn. Dat doet de Skoda nog compromislozer dan zijn Volkswagen- en Audi-broertjes, de ID.5 en de Q4 e-tron Sportback, want de achterpartij van de Tsjech lijkt op het eerste gezicht zo laag te liggen dat je enkel nog de dagelijkse boodschappen in de kofferbak kwijt zou kunnen.

Skoda Enyaq Coupé iV achterkant 2022

Niets blijkt echter minder waar, want Skoda belooft dat je maar weinig ruimte inboeten ten opzichte van de hogere Enyaq. Zo houdt de Coupé iV 570 liter volume over; amper 15 liter minder dan de reguliere SUV. Bovendien blijft ook de hoofdruimte op de achterbank tegen de verwachtingen in gevrijwaard dankzij het panoramische dak. Dat is dunner dan een gewoonlijk dakpaneel en wordt daarom standaard gemonteerd op elke Enyaq Coupé iV. Slim gezien, en mooi meegenomen.

Tot 16 km winst

Nog zo’n puntje waarop de Tsjechen weer simply clever geweest zijn: door de daklijn zo dramatisch te doen aflopen, laten ze hun Enyaq Coupé iV aanzienlijk vloeiender door de lucht klieven dan de oer-Enyaq. Zo hebben ze de luchtweerstandscoëfficiënt terug weten te schroeven tot 0,234, komend van een waarde van 0,257 voor de reguliere Enyaq iV. Dat klinkt misschien wat theoretisch maar werpt wel degelijk zijn vruchten af, want Skoda geeft een rijbereik tot 545 kilometer op voor de Coupé iV terwijl de standaard-SUV het op maximaal 529 kilometer houdt.

Skoda Enyaq Coupé iV interieur 2022

Dat rijbereik haal je trouwens met de Enyaq Coupé iV 80, de versie met de grote 77 kWh-batterij en achterwielaandrijfing, goed voor 204 pk. Die kan je als enige ook met vierwielaandrijving krijgen, en dan biedt je Enyaq Coupé iV 265 pk. Kijk je wat meer naar het budget, dan vind je onderin het gamma de iV 60 met een accupakket van 58 kWh en 180 pk aan vermogen. Snelladen kan de Coupé eveneens, waarmee de grootste batterij op een half uurtje terug 80% opgeladen is. Voor zover dus allemaal heel gelijkaardig aan het gamma van de reguliere SUV.

Elektro-RS

De Enyaq Coupé iV heeft echter nog een trucje achter de hand, en die komt in de vorm van het befaamde acroniem ‘RS’. Die letters zagen we eerder al op de Octavia, de Kodiaq en zelfs even op de Fabia verschijnen, maar maken nu voor het eerst hun opwachting op een elektrische auto. Deze Enyaq Coupé RS iV krijgt zijn eigen, agressievere smoelwerk mee en schroeft zijn kracht bovendien op naar 299 pk en 460 Nm koppel. Daarmee sprint hij vanuit stilstand naar de 100 km/u in 6,5 seconden en gaat hij door tot 180 km/u, 20 streepjes verder op de teller dan de reguliere versies. Verder krijgt de RS het 77 kWh grote accupakket mee, en beschikt hij natuurlijk ook over vierwielaandrijving.

Skoda Enyaq Coupé RS iV 2022

Of deze RS op termijn ook de richting van de hogere Enyaq iV uit komt is nog niet bekend, en ook de prijzen geeft Skoda nog niet vrij voor zijn nieuwe coupé-versie. Volgens de verwachtingen komt de nieuwe variant naar de dealers rond de lente van dit jaar, dus lang hoeven we op zijn prijslijst vermoedelijk niet meer te wachten.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités