
Kia heeft zijn geëlektrificeerde crossover in het nieuw gestoken en dat zal je geweten hebben. De Koreanen belonen de Niro met een opvallend nieuw design maar houden onderhuids vast aan de gekende filosofie. We kunnen alvast de gegevens van de hybrideversie onder de loep nemen.
Inmiddels zo’n twee maanden geleden trokken ze bij Kia het doek van hun nieuwe Niro. Die onthulde een gloednieuw koetswerkdesign dat sterk deed denken aan de pittige Habaniro Concept van twee jaar voordien. Over de technische specificaties bleef het echter opvallend stil, alleen kregen we te horen dat de crossover er als vanouds als zelfladende hybride en plug-inhybride en als zuiver elektrische e-Niro zou komen. Onderhuids is er nog wel meer als vanouds, zo blijkt, want Kia geeft nu de details vrij voor de stekkerloze Niro full hybrid.
Zelfde inhoud, nieuwe verpakking
We moesten echter twee keer kijken om door te hebben dat ze het over de nieuwe Niro hadden, want de gegevens zijn zeer gelijkaardig aan die van zijn voorganger. Zo gelijkaardig dat ze stiekem gewoon identiek zijn: ook de nieuwe Niro Hybrid krijgt een aandrijflijn op basis van Kia’s trouwe 1.6-liter GDi-benzinemotor, op zich goed voor 105 pk en 144 Nm koppel. Die wordt bijgestaan door een elektromotor met 44 pk en in totaal kan de aandrijflijn zo 141 pk ophoesten — hetzelfde als voorheen dus. Dankzij een verbeterde luchtweerstandscoëfficient van 0,29 moet de crossover zijn verbruik echter kunnen beperken tot volgens Kia 20,8 kilometer per liter of — in mensentaal — 4,8 l/100 km.

Daarnaast mogen we ook de kofferruimte van de zelfladende Niro al inkijken, en die meet volgens de constructeur een mooie 451 liter — zo’n 15 liter meer dan voordien. De nieuwe generatie groeit dan ook een aantal centimeter tot een lengte van 4,42 meter, en ook de wielbasis neemt iets toe tot 2,72 meter. Het interieur van de Niro kregen we eerder al te zien maar Kia kleeft daar nu ook een aantal cijfers op. Zo krijgt de auto centraal een infotainmentscherm van 10,25 inch en een bijna even groot head-updisplay: het meet maar liefst 10 inch.
Groene zone
Bovendien licht Kia ook het tipje van de technologische sluier. Zo geven ze de nieuwe Niro uiteraard een noodremassistent mee maar wordt hij ook voorzien van een semi-autonome rijhulp op de snelweg en zelfs een automatische parkeerfunctie waarvoor je niet zelf achter het stuur hoeft te zitten. Daarnaast krijgt de Niro een zogenaamde Green Zone-modus die op basis van het navigatiesysteem kiest om in bepaalde omgevingen zuiver elektrisch te rijden — voor zover dat kan met de full hybrid-versie.

Bovenstaande gegevens gelden voorlopig enkel voor de zelfladende hybrideversie van de nieuwe Niro. Op details over de plug-inhybride of de elektrische versie is het dus nog even wachten, al is de kans groot dat de aandrijflijn van de PHEV . Vermoedelijk zullen die wel wat aan kofferruimte moeten inboeten ten opzichte van deze uitvoering met kleine batterij.
Commentaires récents
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 2 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 8 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 8 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 10 mois