
De Kia Niro steekt helemaal in het nieuw. De crossover leunt voor zijn design sterk aan bij de Habaniro Concept uit 2019 en wordt enkel verkrijgbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen, zoals voorheen.
Kia heeft op de Mobility Show van Seoul het doek van zijn gloednieuwe Niro getrokken. Daarbij houden de Zuid-Koreanen vast aan het beproefde recept: de Niro krijgt uitsluitend milieubewuste aandrijflijnen onder een hip crossover-koetswerk.
Habaniro met vleugje eucalyptus
Voor zijn ontwerp gingen de Kia-designers namelijk hun inspiratie halen bij de Habaniro Concept, een studiemodel uit 2019. Dat valt er ook meteen aan te zien want de Niro ontleent zijn algemene silhouet aan de concept car, net als zijn strakke ‘Tiger Nose’ met de hoekige dagrijlichten en de opvallende C-stijl in contrastkleur. Ook de minimalistische achterpartij met zijn slanke, boomerang-vormige LED-units doet denken aan die concept car.

Ook binnenin onderscheidt de nieuwe Niro zich sterk van zijn voorganger. De crossover krijgt niet alleen het stuurwiel van zijn grote broer, de EV6, mee maar ook het brede paneel met de bestuurders- en infotainmentdisplays doet aan Kia’s vlaggenschip denken. Verder hebben ook de interieurontwerpers aan het milieu gedacht: de dakhemel bestaat uit gerecycleerd behangpapier en de zetels zijn bekleed met een textiel van eucalyptusbladeren.
Greenzone-modus
Over de aandrijflijnen is het dan weer opvallend stil bij Kia, al geven ze wel al vrij dat de Niro naast een zelfladende hybride en een plug-inhybride ook opnieuw een zuiver elektrische auto wordt. De constructeur verklapt ook dat de Niro plug-in voorzien wordt van een zogenaamde Greenzone Drive Mode, waarbij de auto via het navigatiesysteem kan beslissen om op bepaalde locaties over te schakelen naar zuiver elektrische aandrijving. Dat zou dan gebeuren in steden, nabij scholen of op plaatsen die de bestuurder zelf als groene zone heeft ingesteld.

Zij die toevallig binnenkort nog in Zuid-Korea moeten zijn kunnen de nieuwe Niro er meepikken tot 5 december op de Seoul Mobility Show. Vanaf midden 2022 zou de eco-crossover op onze wegen moeten verschijnen.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 19 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 20 uur geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 1 dag geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 1 dag geleden