De topman van Porsche heeft voor het eerst duidelijke inkijk gegeven in de elektrische strategie van zijn merk. Daaruit blijkt niet alleen een ambitie om voor 80% EV’s te verkopen tegen 2030, maar wordt ook de toekomst van de 718 en de 911 duidelijk.
Porsche en de elektrische transitie; het blijft een moeilijk verhaal. De constructeur mag met zijn Taycan-familie dan wel een enorme troef in handen hebben, maar met iconen als de onverbeterlijke 911 in zijn gamma is het moeilijker schakelen — metaforisch, wel te verstaan. Tussen zijn pogingen in om de verbrandingsmotor te redden met duurzame(re) E-Fuels hebben de kopstukken bij Porsche nu ook even de tijd gevonden om een elektrische toekomstvisie uit te stippelen, en die ziet er als volgt uit.
Elektro-Boxster en hybride-Elfer
In een persvoorstelling sprak Porsche-CEO Oliver Blume zich voor het eerst uit over twee lopende geruchten rond zijn merk. Misschien wel het opvallendste van de twee gaat over de iconische 911, die in de komende jaren een hybrideversie zou krijgen. Dat gerucht bevestigt de topman nu, en vult hij zelfs aan met een aantal eerste details. Zo moeten we alvast niet rekenen op een plug-inhybride omdat dit vermoedelijk niet binnen het gewenste gewicht en formaat van een traditionele ’Elfer zou passen, maar wordt de 911 Hybrid een zelfopladende hybride à la 919. Zo zou hij niet alleen wat aan uitstoot besparen, maar ook een extra elektrisch duwtje in de rug krijgen tijdens het accelereren.
Het tweede gerucht dat al even de ronde doet, is dat de elektrische Porsche Mission R-racewagen van vorig jaar wel wat meer dan een zinloos experimentje was. Ook dat blijkt nu de waarheid, want volgens Blume was dit een voorbode voor de volgende 718 Cayman en Boxster. Dat betekent dat die modellen binnenkort zuiver elektrisch worden, en uit de presentatie bleek dat dit de enige mogelijkheden binnen het gamma van de volgende modelgeneratie zullen zijn. Die zou er in 2025 aankomen, en de Cayman en Boxster komen dan op het PPE-platform te staan dat ook onder Audi’s Q6 e-tron en A6 e-tron gaat schuilen.
Extra Macan-versie
Als eerste is echter nog steeds de elektrische Macan aan de beurt, die mogelijks nog dit jaar onthuld wordt en volgens de laatste informatie in 2023 op de markt moet komen. Ook die komt op dat PPE-platform te staan en moet kunnen snelladen tot 350 kW dankzij een boordnetwerk van 800 Volt. Hoewel het dus om een compleet losstaande ontwikkeling gaat, zou die de versies met verbrandingsmotoren aanvankelijk nog niet uit het gamma verdringen. Macan-kopers zonder oprit-met-wallbox zijn dus nog wel een paar jaarjes safe.
Daarnaast hebben de Duitsers ook een paar statistische doelen vooropgesteld. Zo willen ze tegen 2025 dat minstens de helft van hun verkopen uit elektrische auto’s en plug-inhybrides bestaat, en op dat vlak zijn ze al niet slecht bezig met de Taycan en met hun schare aan Cayennes en Panamerae met stekker. Bovendien moeten de zuiver elektrische modellen alleen al goed zijn voor 80% van de orders tegen 2030. Porsche maakt dus nog geen beloftes om volledig over te stappen op elektrische aandrijflijnen in de nabije toekomst.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 11 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année