BMW heeft het doek getrokken van zijn nieuwe 5 Reeks, en daar hoort natuurlijk de nodige elektrificatie bij. Zo is er voor het eerst een elektrische i5 en krijgen alle verbrandingsmotoren mildhybridetechniek, maar als tussenslagje komen er volgend jaar twee plug-inhybrides aan. Daarover lost BMW nu al wat eerste gegevens.
Voor het geval je het afgelopen etmaal onder een steen hebt geleefd: BMW heeft zijn gloednieuwe 5 Reeks onthuld. Die komt er voor het eerst als zuiver elektrische i5, al blijft het model wel met benzine- en dieselmotoren in de catalogus staan. Of liever: diesel- en benzinemotor, want aanvankelijk brengt BMW enkel de 520i en 520d naar onze contreien. Zij die meer vermogen uit een 5 Reeks-zonder-i wensen, zijn dan verder aangewezen op één van de twee plug-inhybride varianten.
Tot 102 kilometer elektrisch
Die laten nu voor het eerst in hun cijfers kijken, want BMW heeft er alvast een paginaatje op zijn website aan gewijd. Voorlopig vinden we daar wel enkel uitgebreide gegevens over de 530e, zeg maar de instaphybride met achterwielaandrijving. Die maakt gebruik van de 2.0-liter viercilinder benzinemotor uit de 520i, goed voor op zich 190 pk en 310 Nm koppel. Dat blok krijgt gezelschap van een elektromotor met 184 pk en 250 Nm koppel en het totaalplaatje levert 299 pk en 450 Nm koppel op, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,4 seconden. Over de accucapaciteit staat niks te lezen, maar je zou tussen de 87 en 102 kilometer moeten halen op een volle lading stroom.
Dat is echter niet de enige plug-in die onze richting uit komt, want we mogen ook rekenen op een 550e xDrive. Die doet dus nog een schepje bovenop de uitgaande 545e, en wij zetten er dan ook ons geld op dat de nieuwkomer eveneens een zescilinder krijgt. BMW verklapt alleen dat hij in totaal een mooie 490 pk en 700 Nm koppel naar de vier wielen stuurt en ermee naar de 100 km/u sprint in 4,3 seconden. Vind je dat nog niet snel genoeg, dan zou je nog wat langer kunnen wachten op de nieuwe M5 die eveneens een plug-inhybride aandrijflijn krijgt. Ook de reguliere stekker-5’ers zijn trouwens nog niet voor morgen: ze komen pas volgend jaar op de markt.
Commentaires
par Steven
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter