Europa heeft een nieuwe uitstootnorm klaar, maar die krijgt de nodige tegenwind. Zo zijn niet alleen een aantal lidstaten tegenstander, maar ook heel wat autoconstructeurs. Zij komen nu met een interessant argument voor de dag, want nieuwe auto’s zouden door de Euro 7-norm aanzienlijk duurder kunnen worden.
In 2025 moet het gaan gebeuren: dan treedt als alles goed gaat de Euro 7-norm in werking. We zeggen wel ‘als alles goed gaat’, want acht Europese lidstaten verenigden zich pas nog tegen de invoer van Euro 7 met het argument dat autoconstructeurs daardoor verplicht worden om opnieuw geld uit te geven aan verbrandingsmotoren. Amper tien jaar later, wanneer hun verkoop in Europa verboden wordt, zullen die namelijk alweer overbodig zijn waardoor merken dat geld misschien beter rechtstreeks in elektrische aandrijflijnen pompen. Maar de autobouwers zijn niet de enigen die straks meer moeten gaan investeren…
Tot 2.600 euro duurder
Het ACEA — kort voor Association des Constructeurs Européens d’Automobiles of Europese autobouwersvereniging — heeft namelijk een studie uitgevoerd die onderzoekt wat de impact van de Euro 7-norm zal zijn op de nieuwprijzen van auto’s. Die impact blijkt wel 4 tot 10 keer groter te zijn dan de Europese Commissie zelf had ingeschat. Zo raamden zij de meerprijs van Euro 7-auto’s en -bestelwagens nog op 180 tot 450 euro terwijl vrachtwagens en bussen zo’n 2.800 euro duurder zouden worden, maar de studie van het ACEA ziet de dingen anders. Zij berekenden samen met studiebureau Frontier Economics dat de prijs van auto’s zou stijgen met 1.800 euro tot zelfs dik 2.600 euro terwijl dat voor zwaardere voertuigen onder de Euro 7-norm tot bijna 12.000 euro zou kunnen oplopen.
Het moet wel gezegd dat de nieuwe emissienorm al enigszins afgezwakt werd. Zo blijft de maximaal toegelaten uitstoot van NOx — één van de oorzaken van fijnstof — behouden op de 60 milligram per kilometer van vandaag, al wordt die wel gelijkgetrokken voor zowel benzine- als dieselwagens. Dat maximum moeten nieuwe auto’s ook langer volhouden: tot 10 jaar of 200.000 kilometer in de plaats van de 5 jaar en 100.000 kilometer die onder Euro 6 gelden. Daarnaast kijkt de nieuwe norm voor het eerst ook naar een puntje dat vooral EV’s treft, namelijk de uitstoot van deeltjes door bijvoorbeeld bandenslijtage. Daar wordt de grens op 7 mg/km gesteld en hoe zwaarder de auto, hoe moeilijker dat natuurlijk te beperken valt. Deze regels zouden in juli 2025 in werking moeten treden, tenzij landen en constructeurs daar natuurlijk nog een stokje voor steken.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 12 mois