![Fiat 500 productie 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Fiat/anderefotos/fiat_500_production_2023.jpeg?itok=1Hm7CTiJ)
Er hangt de autosector een zwaard boven het hoofd, en dan hebben we het nog niet eens over verbod op verbrandingsmotoren in 2035. Al in 2025 wil de EU de uitstoot van auto’s namelijk verder aan banden leggen met de invoer van de Euro 7-norm… Maar niet als het van deze acht landen afhangt.
Kijk je er het inschrijvingsbewijs van je auto op na, dan staat daar met een beetje geluk ‘Euro 6’. Dat is tegenwoordig namelijk nog steeds de recentste emissieklasse, die bepaalt hoeveel een auto mag uitstoten op het moment van zijn productie. De Euro 6-norm is echter al van kracht sinds 2014, want over de invoer van een nieuwe Euro 7-norm wordt al jarenlang gediscussieerd. Eind vorig jaar werd echter finaal beslist dat de nieuwe emissieklasse in juli 2025 van kracht zal gaan, maar toch blijven er nog stemmen opkomen tegen de Euro 7-norm.
”Liever investeren in EV’s”
Die stemmen worden zelfs steeds talrijker en officiëler, want nu is er zowaar een coalitie tegen de nieuwe uitstootnorm op poten gezet. Zo heeft persagentschap Bloomberg een open brief in handen gekregen waarin de regeringen van maar liefst acht Europese landen zich uitspreken tegen de invoer van Euro 7. De brief is getekend door Frankrijk, Italië, Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije, en de boodschap luidt als volgt: de landen zijn “tegen alle nieuwe regels omtrent uitlaatgasemissies — inclusief nieuwe testvereisten of emissielimieten — voor auto’s en bestelwagens aangezien deze de investeringen van de autoindustrie wegleiden van het pad richting nuluitstoot.”
![Peugeot e-308 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Peugeot/anderefotos/peugeot-electric-line-up_01.jpg?itok=84HhqxyV)
Zet je dat om in mensentaal, dan houdt de redenering eigenlijk wel steek. Zo zou de Euro 7-norm autofabrikanten dwingen om opnieuw te investeren in schonere verbrandingsmotoren, terwijl ze dat geld liever meteen zouden steken in de ontwikkeling van zo efficiënt mogelijke, zuiver elektrische aandrijflijnen. Anderzijds werd de Euro 7-norm om die reden al afgezwakt tot zijn huidige vorm, die in november vorig jaar dus vastgelegd werd door de Europese Commissie. Nu moeten het Europees Parlement en de Europese Raad de inhoud van de Euro 7-norm enkel nog finaal goedkeuren, en dat is gewoonlijk slechts een formaliteit… Al is alles tegenwoordig mogelijk, nadat Duitsland in dit stadium een uitzondering voor synthetische brandstoffen in het verbod op verbrandingsmotoren van 2035 wist te krijgen.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden