Autolobby wint: Euro 7-norm wordt aanzienlijk lakser dan verwacht

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 2022

Zeg je ‘Euro 7’, dan doet de gemiddelde autobouwer het praktisch in z’n broek. De nieuwe norm zou namelijk de doodsteek worden voor niet-geëlektrificeerde auto’s en — niet onbelangrijk — hun lagere prijzen. Uit een gelekt voorstel van de nieuwe richtlijnen blijkt echter dat de autolobby flink zijn werk gedaan heeft…

De autosector houdt al een paar jaar zijn adem in, vooral omdat ze niet weten wat ze straks nog mogen uitademen. De Euro 7-norm staat namelijk voor de deur, en die zou de uitstoot van nieuwe auto’s aanzienlijk aan banden leggen. Zo werd in de wandelgangen gefluisterd dat de gemiddelde NOx-uitstoot met de helft en de gemiddelde CO2-uitstoot zelfs met 66% moesten dalen ten opzichte van de huidige Euro 6-richtlijnen, cijfers die vrijwel onhaalbaar lijken zonder zowat alles gedeeltelijk te elektrificeren. Dat zagen autoconstructeurs niet zitten, en daarom sloegen ze massaal aan het lobbyen… Met succes, blijkt nu.

Langetermijndenken

Politico heeft namelijk het Euro 7-voorstel van de Europese Commissie in handen gekregen, en dat blijkt een stuk minder beangstigend dan verwacht. Sterker nog: volgens het document zouden de uitstootbeperkingen amper verschillen van de normen die nu onder Euro 6 gelden. Dat klinkt als een mes in de rug voor zij die het milieu een warm hart toedragen, al zouden er wel degelijk goede intenties achter de versoepeling schuilen. Zo wil de Europese Commissie niet alleen vermijden dat zelfs auto’s met verbrandingsmotoren onbetaalbaar worden door allerhande hybridetechnologie, maar ook dat de constructeurs plots nog meer gaan investeren in betere verbrandingsmotoren… En die motoren moeten er hoe dan ook uit in 2035, dus de wetgever ziet dat geld op de lange termijn liever gaan naar volledig uitstootloze oplossingen.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D 2022

De regels staan voor de duidelijkheid nog niet in steen gegrift, maar de kans is klein dat er nu nog grote wijzigingen zullen komen op het voorstel dat Politico onderschept heeft. Op 9 november zouden namelijk de finale richtlijnen van de Euro 7-norm al bekendgemaakt worden. Dan krijgt de autosector dus eindelijk duidelijkheid over wat voor auto’s het mag beginnen ontwikkelen in aanloop naar 2025, ook al hadden sommige constructeurs — zoals Volkswagen en Mazda — naar eigen zeggen wel al motoren klaar die tegen de extreem strenge regels opgewassen zouden zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 19:20
afbeelding van JL

Het is simpel: klassieke brandstoffen zullen duur blijven en misschien zelfs nog een stuk duurder worden. Zeker als er gaandeweg minder verkocht wordt, maar al die tankstations wel moeten open blijven. (Als ze al open blijven.) Dus fabrikanten die wél effort hebben gestoken in milieuvriendelijker motoren (Volkswagen, Mazda...), zullen auto's hebben die minder verbruiken. M.a.w. auto's die aantrekkelijker zijn.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws