Waarom 2025 het einde van de dieselmotor betekent

Foto door Johannes Rapprich via Pexels

Geen woord was de voorbije tien jaar zo smerig in autoland als diesel. Het goedje dat ons zuinige, koppelrijke en CO2-vriendelijke motoren gaf werd in één dieselgate-ruk verketterd naar de diepste krochten van de verdommenis. Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen?

Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen. Meer nog, die motoren zijn zuiniger dan ooit, stoten een stuk minder CO2 uit dan een benzinemotor én kunnen tegenwoordig op NOx-niveau wedijveren met moderne benzinewagens. Echter is het eerlijke antwoord een stuk complexer. Want de toekomst van de diesel ziet zo gitzwart als het goedje zelf.

Complexiteit killed the radio star

Laat ons voor we vooruit blikken even kijken naar de huidige moderne dieselmotor die nu wordt verkocht en voldoet aan de zogenaamde Euro 6D-norm. Op papier heeft die alles mee. Want de CO2-uitstoot is bijna hilarisch laag, de moderne diesel is zuiniger dan ooit en de NOx-uitstoot is fors teruggedrongen dankzij de gigantische reinigingsfabrieken die tegenwoordig onder de auto hangen. Een goede zaak, want een overdreven NOx-uitstoot ontketende dieselgate destijds én helpt onze gezondheid naar de vaantjes. De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones.


OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom. Het gaat specifiek over Euro 6D diesels.


Klinkt allemaal puik, toch? Wel, er hangt één groot probleem rond de moderne Euro 6D-dieselmotor. En dan hebben we het letterlijk over het reinigingssysteem met partikelfilters en adblue-tank. Dat systeem is hypercomplex en werkt enkel optimaal onder optimale omstandigheden. Rijd je niet genoeg kilometers - en kan je motor derhalve niet over langere periodes op optimale gebruikstemperatuur werken -, dan zal het systeem verstopt geraken. Waardoor je een duur bezoekje aan de garage voor de boeg staat. Kortom, hoewel de moderne diesel groener en zuiniger is dan ooit, is hij enkel nog interessant voor de veelrijder. Niet toevallig dat de brandstof zo interessant is voor vrachtverkeer, bestelbusjes en taxi's.

Euro 7 is watching you

Heb je aandacht gelezen wat hierboven staat, dan weet je dat de huidige generatie dieselmotoren op het randje van "überhaupt nog bruikbaar" balanceren om te kunnen voldoen aan de uitstootnormen. En kijk, daar loert de Euro 7-norm al om de hoek. Die wordt naar alle waarschijnlijkheid in 2025 uitgerold en zal nog een stuk strenger worden. Hoe streng? Dat is Europa momenteel nog aan het bepalen. Al wordt aangenomen dat de NOx-uitstoot nog eens met de helft moet halveren en de CO2-uitstoot nog eens met 66% moet dalen. Zonder de hulp van elektrificatie (hybride - of plug-inhybride) is dat technisch onmogelijk voor een diesel- of benzinemotor.

Foto door Darius Krause via Pexels

Al is die verplichting tot elektrificatie niet hét grote probleem rond de nieuwe Euro 7A-norm die in 2025 zal verschijnen. Hét probleem is het momenteel ontbreken van duidelijke spelregels. Probeer als automerk maar een dieselmotor te ontwikkelen die binnen vier jaar de markt op moet zonder te weten wat de vereisten of restricties gaan worden. Anders gezegd: constructeurs hebben weinig zin om bakken geld te investeren in een motor met een onzekere toekomst. Merken zoals Volkswagen, Audi, Renault, Nissan, Mitsubishi, Volvo en Lexus hebben alvast laten weten dat ze niet meer werken aan een nieuwe generatie diesel.

Imagoprobleem

Oké, we hebben vastgesteld dat de moderne diesel uitermate complex is om te voldoen aan de emissieregels én dat automerken nog geen idee hebben waar een nieuwe generatie dieselmotoren aan moet voldoen vanaf 2025. Nu, zolang we en masse diesels blijven kopen is het voor een automerk nuttig om nog een diesel naar voren te schuiven, niet?

Wel, hier presenteert zich de derde nagel in de dieselkist: We kopen geen dieselwagens meer. Hoewel er geen exacte cijfers zijn voor vandaag, was het aandeel van de diesel bij personenwagens in Europa al gedaald onder de 30% (cijfer begin 2020). Als je weet dat diesel in 2016 nog een marktaandeel van 50% wist te behalen in Europa en dat de diesel elk jaar enkele procentpunten verliest, dan is het niet ondenkbaar dat het marktaandeel van de diesel tegen 2025 onder de 20% duikt in Europa. Kortom: diesel wordt een marginale brandstof.

Het verdict: RIP diesel

Leg je dan alle kaarten voor je neer - imagoprobleem, nodeloos complex en onzekerheden voor constructeur en klant -, dan lijkt alles er op te wijzen dat de dieselmotor in 2025 zal verdwijnen uit de klassieke auto, in het voordeel van de benzine, plug-inhybride en elektrische auto. Of dit wil zeggen dat je nu geen diesel meer mag kopen? Wel, het antwoord daarop is, zoals eerder geschreven, nogal complex. Op papier is een moderne diesel groen en ben je nog tot ten minste 2028 welkom in lage emissiezones. Alleen zal je genoeg kilometers moeten malen - lees: meer dan 30.000 km per jaar -, moeten aanvaarden dat er geen restwaarde meer zal hangen aan je dieselwagen binnen 4 jaar én is het niet ondenkbaar dat het steeds moeilijker zal worden om tankstations met diesel te vinden het komende decennium. De wereld op z'n kop.

Laatst gepubliceerd

Reacties (57)

Plaats een reactie
JL 11:25
afbeelding van JL

Vergeet ook het regeneratieproces van de filters niet: om de 400-500 honderd kilometer stoot zo'n filter gedurende enige tijd behoorlijk veel fijn stof uit, en werkt hij daarna nog even alles behalve optimaal. ( https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems )

Davy VG 13:23
afbeelding van Davy VG

je vergeet 1 aspect: synthetische diesel
Het enige voordeel dat elektrische auto's dan nog hebben is dat ze minder onderhoud vereisen, maar Tesla heeft ons al geleerd dat ze al op andere punten wel verdienmodellen hebben uitgewerkt voor de garagisten...

Het lobbywerk voor een bepaalde zogezegde groene sector mag wel eens stoppen.
Aan heel dat kobalt/batterijverhaal hangt ook een serieuze mileuimpact vast voor moederaarde.
laat gewoon alles naast mekaar bestaan en diversifieer.

JL 10:44
afbeelding van JL

Diversifiëren zal sowieso nodig zijn. Er is geen enkele oplossing die voor alle toepassingen het meest geschikt is.

Er zijn veel veelbelovende technologieën. Vraag is telkens of ze voldoende matuur zijn, uit het labo in een massa-productieomgeving geraken, en of er voldoende geld en bereidheid is om het ganse eco-systeem errond uit te bouwen.

Mathieu 13:14
afbeelding van Mathieu

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik niet tegen vergroening ben, maar....
1) waarom gaan ze nu de kerncentrales gaan sluiten en spreekt men van 250miljoen euro te geven voor TIJDELIJKE gascentrales?? Want, het zou een tijdelijke oplossing zijn waarover men spreekt. Wij worden elektrisch in onze strot geramd, en dan gaat de regering wat gascentrales oprichten.
2) Men is in het algemeen de wagen aan het wegpesten. Ik woon in een gemeente in Oost-Vlaanderen en daar gaat ment vanaf volgend jaar onze Markt herinrichten. Men gaat van 140 naar 34 parkeerplaatsen. ALLE straten rondom worden kortparkeren, 30min in de 1e zone, 60min in een 2e zone en 120min in een 3e zone. Als bewoner zouden we ergens in de 2e of 3e zone mogen gaan parkeren met 1 parkeerkaart. Dus mijn wagens moeten ergens onbewaakt op 200 a 300m van mijn woning gaan staan. De 2e parkeerkaart is al betalend. Gehandicatpten en oudere mensen krijgen geen voorrang. De Markt en alle mogelijke uibreidingen voor extra parkeerplaats in de gemeente worden een groene oase. Zelfs mijn wagen voorbereiden en inladen + dakkoffer installeren om op reis te gaan zal niet meer lukken. Ik kan dat niet binnen de 30min. Er is sprake dat je el lang zou mogen parkeren van 20u s avonds tot 7u 's morgens. Maar daar ben ik niets mee.
Ik heb het gevoel dat de wagen in het algemeen meer en meer aangevallen wordt en dat die moet verdwijnen.
Ook in het Gentse, in Sint-Amandsberg gaat men parkeerplaatsen opofferen, en daar heb je nu sowieso al geen parkerplaats meer over.
Ook Deinze maakt plannen in die richting.
Volgens mij zit er meer achter dan enkel het groene beleid, elektrisch of niet, ze vallen ALLE wagens aan in mijn ogen.

Adriaan 14:49
afbeelding van Adriaan

Het zijn volgens mij een paar factoren bij elkaar die hier spelen, lokale politiekers die zichzelf in de picture willen werken, en graag met een paar instagram foto's naambekendheid verwerven, maar dan zelf niet met de gevolgen van hun keuzes moeten leven. Druk van een paar zeer hevige en luidruchtige overtuigden die vinden dat de auto des duivels is, en alles moet maar wijken. De auto is en blijft een fantastische melk koe, door onze geweldige ruimtelijke ordening zijn we allemaal zo goed als verplicht om minstens 1 auto per gezin te hebben. Alles met het openbaar vervoer doen is voor velen gewoon onmogelijk, waardoor ze met gemak maar kunnen blijven melken, want er is amper een alternatief. Sommigen gaan mij hier heel hard in tegen spreken, maar dat zijn dan meestal die luidruchtigen waar ik het eerder over had.
De gemeente waar ik voordien woonde was ook zo een geval, daar ging de gemeente de dorpskern terug geven aan de plaatselijke bevolking, en laat het nu net die plaatselijke bevolking zijn die de aanpassingen niet ziet zitten. Al deze factoren, en ik zal er nog wel vergeten zijn, in combinatie met een ivoren toren mentaliteit van onze politiekers zorgt ervoor dat we zo'n zaken krijgen.

Marc 18:58
afbeelding van Marc

Belgische regeringen maken alles kapot: winkels worden verdreven in het centrum en in de plaats komen buitenlandse e-commerce firma's.De normen voor een auto te kopen en te kunnen rijden worden meters te hoog gelegd of tye duur (electrische) zodat enkel de rijkere er kan mee rijden met het gevolg minder auto maar ook minder werk in garage ed., corrupte autokeuringen, Lez boetes,parkeerboetes.Voor de rest met premies gooien en miljoenen naar vluchtelingen opvang ,brandstof kunstmatig hoog houden en de mensen uitzuigen.Groen en rood aan de kant in 2024

Ben Buchta 12:45
afbeelding van Ben Buchta

beste,
ik ben totaal akkoord met u conclusie
(daarbij nog de mobiliteit plan: eenrichting, straten afgesloten,etc)
het probleem is dat men quasi 100 jaar alles gedaan heeft voor het autorijden, en nu de klok wil terugdraaien op 10 jaar tijd: dus geen waardevolle openbaar vervoer, en lokaties,winkelcentras die alleen met de wagen te bereiken zijn...
ook, daar men de openbaar vervoer niet kan sneller laten gaan, gaat men fortuinen uitgeven om de autos overal te vertragen, om zo het verschil kleiner te maken;
zo is het ook bedoeling dat de mensen weer in de steden gaan wonen, maar dan zonder auto... ?
hoe gaat onze toekomst eruit zien ??

mvg

Ben

andre123 10:42
afbeelding van andre123

om ff te reageren over de GEROEMDE kerncentrale's.......
heeft die onzin niet lang genoeg geduurd?
de huidige problemen hebben we enkel en alleen te danken aan politiek gebakkelei en uitstelgedrag.
20 jaar geleden wist men al dat een kerncentrale einde datum was,en wat heeft men gedaan?ruzieen en uitstellen met als resultaat dat we nu in de problemen raken en engie speelt het spel vrolijk mee en vult zijn zakken,met toestemming van partijen die een voorstel goedkeuren om het nadien te herroepen wanneer het hen goed uitkomt,..
ofwel had men 20 jaar geleden actie ondernomen om de huidige oude brol te vervangen,ofwel had men gewerkt aan alternatieven,maar zoals steeds maakt de politiek liever ruzie..........
kerncentrale's en eigen veilige propere energie?
een leugen die men al 50 jaar volhoud,het enige wat we zelf hebben is zon ,wind,en water al de rest is politieke manipulatieve onzin!
en dan staat men versteld dat steeds meer mensen de politiek de rug toekeren.?
en voor alle duidelijkheid,ik walg van die groene draken,maar zelfs groenen hebben soms gelijk....!

Joop 08:44
afbeelding van Joop

U en het volk heeft een stem .. gebruik hem goed Vive la Revolution

Justin 08:05
afbeelding van Justin

Dat idee heb ik ook heel sterk! Ik denk dat ze weer terug willen naar een tijdperk waarin alleen de rijke mensen nog auto kunnen rijden straks.

Elektrische auto's zijn overigens nog veel schadelijker met hun uitstoot. Dit is uit onderzoeken gebleken!

suskewiet 11:50
afbeelding van suskewiet

de climate change is niet voor niks uitgevonden.
Dat het klimaat veranderd ok (het zou angstwekkender zijn mocht het niet veranderen).
Men heeft het ideale excuus gevonden om de burger mentaal en financieel te wurgen.
Verder is beuropa wereldwijd gezien een druppel op een hete plaat.
Er staan miljarden euros op de spaarboekjes. De klimaat hysterie zal dat geld in omloop brengen.

Baryon 09:34
afbeelding van Baryon

Het is misschien een domme vraag, maar wat maakt dat de benzinemotor wél leefbaar blijft? Diesel heeft een lagere CO2-uitstoot en een NOx-uitstoot die nagenoeg gelijk is aan die van benzine.
Je zou denken dat de benzinemotor dus nog meer onder vuur zou moeten liggen dan de diesel?

Yvesw 10:12
afbeelding van Yvesw

Perceptieprobleem en wereldwijde markt in mijn ogen. Op wereldvlak stellen dieselmotoren sowieso niets voor qua verkoop, dus is het logischer voor een constructeur om benzinemotoren (die wereldwijd nog wel gretig aftrek vinden) te elektrificeren. Mercedes is één van de weinige merken die een plug-in met diesel motor naar voren schuift. Maar is er zich volgens mij ter degen van bewust dat het daarmee enkel West-Europa aanspreekt.

Zoals je zegt, benzine- en dieselmotoren komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Waardoor ze hoogstwaarschijnlijk (in Europa) gezamenlijk zullen verdwijnen. Dat oude dieselmotoren een stuk meer NOx uitstoten dan oude benzinemotoren, is wel reden genoeg om strenger op te treden in lage emissiezones voor die oude diesels.

this 10:59
afbeelding van this

Ik dacht dat het vooral om de fijnstof uitstoot ging. Want dat is een lokaal probleem, terwijl co2 uitstoot eerder een globaal probleem is.
Maar als dat ongeveer gelijk zou zijn met benzine, dan ben ik eigenlijk ook niet zo goed mee waarom de diesel zo gedemoniseerd wordt.

Joop 23:22
afbeelding van Joop

Door de diesel te gaan verbieden pakken ze nagenoeg alle transport behoeften.
Goederen, scheepvaart, en luchtvaart.
Hierdoor zal er schaarste ontstaan en de prijzen zullen nog veel verder stijgen zodat enkel de aller rijksten nog in leven kunnen blijven.
Helaas lijkt er geen verbetering maar enkel verslechtering aan te komen.

Bart COUSSENS 13:13
afbeelding van Bart COUSSENS

Diesels creëren vooral meer gezondheidsproblemen (fijn stof, NOx, roet, ....) in vergelijking met benzine. CO (iets meer bij benzine) uitstoot is dan weer een klimaatprobleem, Vergeet vooral het degoutante regeneratieproces niet bij diesels, die telkens weer in artikels (en bij verkopers) straal wordt genegeerd (zie bovenstaande reactie). Ik heb onlangs een moderne 1.5 benzine gekocht waarmee ik gemakkelijk onder de 6l/100km blijf.
Notabene: Gascentrales kan je perfect regelen om pieken en dalen op te vangen, ze zijn een noodzakelijke aanvulling op continue en rigide kerncentrales. Maar ze blijven fossiel en door teveel onzichtbare lekverliezen blijven ze een bron van erg agressief broeikasgas. Kleine (niveau stad) ondergrondse kerncentrales, deels op basis van restafval, zouden, na lectuur van klimaatboek van Bill Gates, dé oplossing zijn. Laat het ons hopen. Met alternatieve eco stroom kom je er, op dit moment, helaas niet met deze steeds elektriciteits- gulzigere wereld.

Gregory 02:06
afbeelding van Gregory

Pfff allemaal zever Europa haha kijk voorbeeld als Europa nu euro normen maakt en wij België en Nederland,Frankrijk enz milieu vriendelijk worden waarom mogen andere landen dan nog met oude auto's rijden (China,enz) waarom zouden 746,4 Mil inwoners moeten opletten terwijl china 1,398 miljard inwoners telt praat dan enkel voor China er zijn nog meerdere landen die geen EU zijn dus ja we zijn daar maar de helft van China dus dikke zever allemaal wij eu kunnen alleen al niet de wereld reden enkel geld proppen in hun zaken doen ze

Bart Crijns 17:11
afbeelding van Bart Crijns

Misschien mogen ze dat in die andere landen omdat China net als de andere niet europese landen niet in Europa liggen? China is daar trouwens niet zo'n goed voorbeeld aangezien ze daar net heel hard aan het inzetten zijn op elektrische voertuigen. De technologieën die de fabrikanten ontwikkelen om die strengere normen te halen, stromen ook weer door naar die andere landen op termijn.

Het is trouwens niet omdat we als EU niet alleen "de wereld kunnen redden" dat we daarom niet ons best kunnen doen. Als iedereen zo redeneerde zou niemand iets doen en komen we zeker nergens.

Suspicious observer 08:45
afbeelding van Suspicious observer

Ik lees hier dat co2 het klimaat probleem is. Wetenschap toont heel duidelijk aan dat dit niet het geval is. Politiek liegt, gebruikt een IPCC rapport dat de wetenschap negeert en gewoon vol leugens staat, ook de NASA liegt heel duidelijk en dit wordt wetenschappelijk ondersteunt. Menselijke CO2 uitstoot is peanuts in vergelijking met bv. ontbindingsprocessen van natuurlijke bronnen. Dat we voor het milieu moeten zorgen is evident, maar het klimaat is cyclisch en alles wat nu gebeurt is in het verleden nog gebeurd en al in de toekomst nog gebeuren. De opwarming van de aarde is ook wetenschappelijk onderuit gehaald, het is aan het afkoelen, golfstroom is aan het stilvallen den gaat omkeren waardoor massa's zoet water aangevoerd zullen worden, en zoals de meeste wel weten bevriest zoet water sneller dan zout water.
Het is de zon die ons klimaat bepaald niet wij zoals de propaganda wil doen geloven, maar het is een beter verdienmodel en onderdrukkingsmiddel om de schuld in de schoenen van de 'gewone' mens te steken, want de rijken hebben lak aan al dit co2 en groene agenda-gedoe want bv privé jets worden vrijgesteld van de carbon tax.
Zoals gewoonlijk gaat het allemaal over geld.

John 21:35
afbeelding van John

Stop a.u.b met die wetenschappelijke logica, je haalt daarmee de klimaatveranderingspropaganda onderuit.

JL 16:41
afbeelding van JL

Euh, misschien toch maar eens nagaan op hoeveel wetenschappelijke studies dat IPCC rapport gebaseerd is? Het rapport is ook opgesteld en gereviewed door wetenschappers.

Niet dat het veel uithaalt: deniers will keep on denying.

Piet Weijers 11:19
afbeelding van Piet Weijers

Inderdaad u heft helemaal gelijk alles moet naar elektrisch
Een dieselmotor ombouwen naar waterstof wil de politiek niet de kleine man moet van de weg af

Peter 09:59
afbeelding van Peter

Straks rijden al onze afgedankte diesels rond in Afrika. Men verschuift gewoon het probleem. Ook eens nadenken wat het vervangen van een autobatterij voor een electrische auto kost : heel veel geld. We hebben het dan nog niet over de dure aankoopprijs van een electrische auto. Ook de infrastructuur 'electriciteit tanken' staat nog in zijn kinderschoenen. Kortom : de mens wordt gewoon ontmoedigd en de electrische wagens zullen op termijn ook geld moeten opbrengen, is het niet via belastingen zal het wel zijn via de electriciteitsrekening welke men gepresenteerd krijgt. Groen beleid is allesbehalve correct zou ik zeggen.

this 13:19
afbeelding van this

En onze afgedankte diesels vervangen hun afgedankte diesels, lijkt me toch progressie. Straks rijden zij daar ook allemaal rond met diesels die minder dan 150gr co2 uitstoten.

jan Vossen 00:12
afbeelding van jan Vossen

Kosten van accu vallen best mee. Ik rijd al 4 jaar volledig elektrisch met een auto uit 2013. intussen 65.000km gereden en de accu is gehuurd. kortom ik rijd voor de helft van de kosten van een brandstof auto. Mijn eigen zonnepanelen waarvan ik allang de kosten heb terugverdiend zorgen voor gratis energie voor mijn BEV.

Piet Weijers 11:24
afbeelding van Piet Weijers

Ik woon in een appartement net als vele anderen
Eigen zonnepanelen zijn dus niet mogelijk dus uw verhaal gaat voor velen niet op

andre123 13:15
afbeelding van andre123

en voor vele anderen gaat het verhaal wel op

Filip 10:23
afbeelding van Filip

Electrisch rijden...? hoeveel capaciteit zal uw batterij nog hebben na 8 of 10 jaar ? 60 of 65 procent ? batterij vervangen extreem duur ! en wat als je een aanhanger van 1500kg wil trekken ? een auto van 80000 euro kopen (wie kan dit) en iedere 1,5 uur in de stekker stoppen en 45 minuten wachten als je geluk hebt? een betaalbare electrische auto is goed voor stad en korte afstanden als je die kunt betalen tenminste. We kunnen gewoon niet alle fossiele auto's en vervoer door electrisch aangedreven voertuigen vervangen.....

jv 13:53
afbeelding van jv

je zecht het zelf 65.000 km in 4 jaar dat is voor vele mensen niks gemiddelde is 20.000 per jaar ofwel dan zou je al op 80.000 moeten veel mensen rijden zo 50.000 per jaar dan werkt electrish niet meer

Erik1962 07:34
afbeelding van Erik1962

Wat ons zorgen baard is wat wij in de toekomst moeten doen met onze diesel camionette en onze paarden trailer!!!
Elektrische wagens is tot heden uitgesloten om een trekhaak te plaatsen, laat staan 1200 kg te trekken!! Misschien loop ik wat vooruit, maar wat met onze toekomst richting onze paarden hobby?

Bicmatic 10:38
afbeelding van Bicmatic

Klopt niet. Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e en Peugeot e-Expert zitten vandaag al aan 1000 kg. Nieuwe Tesla Y mag 1600 kg trekken. EV6 idem vanaf de 77kWh-batterij. Over een paar jaar is dat geen issue meer. Bovendien is 2029 voor nieuwe modellen, niet tweedehands.

Steven Peeters 12:25
afbeelding van Steven Peeters

Een import Rivian, Ford F-150 Electric of Tesla Cybertruck. Die kunnen allen gemakkelijk meer dan 2000 kilo trekken.

Ook met mijn Volvo V90 hybride mag ik 1500kg trekken.

Er zijn genoeg elektrische wagens waar ene trekhaak op kan, kijk maar naar Autoblog.nl waar ze (het zijn en blijven Nederlanders) een test deden met een caravan achter elektrische wagens en de impact op het verbruik.

Geloof me, ook voor paardenliefhebbers zal er in de toekomst meer dan voldoende keuze zijn.

Eloey pascal 20:36
afbeelding van Eloey pascal

En wat als je een caravan heb van 2800 kilo met een ev zal de battery smelten wat ga nu aan bevelen of een hoogte werker van 2300 kilo

Adriaan 09:11
afbeelding van Adriaan

Ik kan/mag met mijn polestar toch ook 1500kg trekken hoor.

this 08:28
afbeelding van this

Toch gek, informatie was nog nooit zo makkelijk bereikbaar en dan toch zo foutief geïnformeerd zijn. En het is echt niet van niet kunnen, want je bent er in geslaagd om op deze site een comment te plaatsen.

Marc BRUYNINCKX 18:51
afbeelding van Marc BRUYNINCKX

Ik zou al die electrische entousiatelingen eens horen praten als de battereijen na enkele jaren moeten vervangen worden als ze intussen niet gebrand hebben.En dan is er nog de verontrei niging wat de productie teweegbrengt en ook de grondstofproductie verontreiniging met kinderarbeid er bovenop. Nog maar te zwijgen over het feit dat de capaciteit van de batterij sterk daalt ieder jaar en de lange wachttijden bij opladen en aantal stations

Ecu 10:37
afbeelding van Ecu

Hoe ga je binnen x aantal jaren het voetpad betreden in steden en dorpen waar bewoners geen garage hebben en hun wagens moeten laden op hun voorliggende parkeerplaatsen?
Zie je elke tien meter de oplaadkabels al over het trottoir liggen.

Gunther Van den Borre 11:08
afbeelding van Gunther Van den Borre

niet ondenkbaar dat het steeds moeilijker zal worden om tankstations met diesel te vinden het komende decennium

En op wat gaan vrachtwagens rijden dan?? Diesel zal steeds beschikbaar blijven voor vrachtvervoer dus maak de mensen niet onnodig bang aub en beinvloed hun keuzes niet door dit soort art.

Pol 16:14
afbeelding van Pol

En wat is dan de "beste" benzine moter ? Ik heb een Peugeot Partner met 1000CC benzine moter. OP 4 jaar 3 X de moter opgeblazen.Model gelaets op 4 jaar. Zelf de onkosten niet moeten betalen....3 X 3950 euro. Ford Toerneo terug alleen met 1,5 D te krijgen...de toeneo 1000CC benzine was een RAMP in Engeland....

Bas Heijermans 18:31
afbeelding van Bas Heijermans

Het smerige is dat synthethische diesel gemaakt kan worden uit zo ongeveer alles, ook CO2 afvangen. Er is geen enkele reden diesels te verbannen. Het probleem is dat de politiek geen kennis heeft en ook niet wil. De diesel zal overleven, de rest niet. Domweg omdat electricitiet niet voorhanden is in grote hoeveelheden en niet op te slaan is. Diesel wel. Daarom is de enige toekomst diesel, of ze het leuk vinden of niet. Zoek eens schone vliegtuigbrandstof op, dan kom je uit op, jawel, synthetische diesel....euh kerosine....maar kerosine = diesel.
Waarom kan het daar ineens wel? Die vraag antwoorden ze nooit.
De toekomst is synthetische diesel, op alle gebied en niet electriciteit of euro-normen, die overgens vervallen bij gebruik van XTL omdat er geen schadelijke uitstoot is.

andre123 15:03
afbeelding van andre123

mss moet je eens onderzoeken in welke landen diesel een zo hoog aandeel heeft gehad als in be,ik vrees dat je er niet veel gaat vinden.de dieselaanhangers zijn tallen jaren bevoordeeld geweest in taxen en accynsen om het wegtransport te sparen,de (kunstmatig laaggehouden) prijs is de enige reden waarom er zoviel diesels rondreden,al de rest is onzin.
mss heeft vw zelfs bewust en met voorbedachte rade het dieselschandaal veroorzaakt omp van hun vuile roetpotten af te raken en de klant een ev op te dringen waar veel winsten op gemaakt kunnen worden?(onzin verkopen kan ik ook)
ps wanneer u geroemde synthetische diesel,en uw dieselmotor,en alle electronische brol die erond en aanhangt 50 % meer kost dan de diesel van vandaag,ga je dan ook fan zijn?

Carla 15:47
afbeelding van Carla

De politiek heeft zeker de kennis, maar wil niet....

Petty Kingston 10:40
afbeelding van Petty Kingston

Dat hele brandstofprobleem is een geopolitiek verhaal. Een gigantisch verdienmodel. Want je kunt diesel en benzine transporteren, distribueren, opslaan, kortom verhandelen.
Bij elektrisch rijden kun je diezelfde handel in accu's voortzetten.
Elektrisch rijden is schoon maar het voor- en natraject is veel milieuvervuilender en sociaal misdadig: het delven door kinderen van grondstoffen die nodig zijn. Ja het moment van rijden is stil en schoon maar dat is het.
De beste weg is water (zoek op Genepax motor op H2O), maar dat wil geopolitiek niets van weten, net zoals het bestaan van vrije energie, d.w.z. energie die je niet kunt opslaan, transporteren, verhandelen. Deze techniek is al helemaal onderdrukt.

De toekomst is duidelijk: motoren die niet exploderen maar imploderen, geluidloos zijn,
met magnetische krachten werken Zoals we ook inductie kennen en andere vormen van schone krachtvelden.
Probleem is dat deze energie iedereen vrij maakt, en dat is niet de bedoeling natuurlijk voor wie aan ons wil verdienen.
Denk na, zoek verder.

andre123 13:44
afbeelding van andre123

schoon en misdadig?al eens bij stilgestaan waar het uranium (door wie gedolven)voor kerncentrales's vandaan komen(kijk maar eens naar wat uraniumdelving doet in niger bv,hoeveel vervuiling er is ontstaan door lekgeslagen olietankers,hoeveel doden er zijn gevallen in diverse olieoorlogen.....enz enz en toch blijven de olie verslaafden hun stinkend boeltje verdedigen...meer vervuiling door ev,produktie..ja..gedurende de levensduur een fraktie van een bev,alleen al de 100den liter olie en andere chemische middelen die verbruikt wordenh om de boel draaiende te houden doet duizelen.al dat gezever over vuile ev zit alleen in het koppeke van olieverslaafden die weigeren verder te denken dan de diesel voor zijn roetmop.en natuurlijk zijn er nog mogelijkheden buiten batterij aangedreven voertuigen,maar wie klaagt dat een ev onbetaalbaar is zal zijn gading zeker niet vinden in die(zeker voorlopig)nog vele malen duurdere alternativen.
het belangrijkste is dat er aan oplossingen gewerkt word,nu en in de toekomst,meer dan 100 jaar geleden dachten de paard en koets gebruikers dat de wereld bedolven zou worden onder een dikke strontlaag..............................................

PIPO 21:03
afbeelding van PIPO

Volgens mij is de wetenschappelijke basis (vergroenen) politiek vat houden op de gewone burger zonder paniek zaaien van vele over en over op ons af komende financiële crisissen wegens de commerciële impact van den OPEC tja die leven op inkomsten van Ollie en overheden Heffen er op via transport en energie is het de poter van de economie welk moet hervormen via zaken als het griepje corona en de oorlog in Oekraïne om vermoedelijk de Dnjestr voor transport waterstof vlug genoeg vloeibaar te kunnen transporteren en tja alles da men kan gebruiken om de hervormingen er door te duwen want gas word er zogezegd duurder door en we gebruiken amper gas van rusland??? Elektriciteit kan onafhankelijk geproduceerd worden en daarvoor noemt men het dan ook politiek HERNIEUWBARE energie thada… helaas ga economie en democratie niet samen, moet Belgische burgers welk te weinig kluiten hebben deze voor hun te doen werken hun sociale zekerheden en rechten afdragen aan het staatsbelang… altars das mijn kijk op het boeltje… ze gaan de regering niet doen vallen om nadien alles eerlijk democratisch aan onze neus te hangen.. althans das mijn autistisch denkbeeld.. ;)

Carla 15:46
afbeelding van Carla

Tankstations met diesel, heb ik alle vetrouwen in...zolang er nog vrachtwagens zijn op diesel, zullen wij gemakkelijke aan diesel geraken dat aan elektriciteit!

Luc Cornelissen 23:13
afbeelding van Luc Cornelissen

En wat doen wet alle top diesel locomotieven die elke dag alle lage emissie zones binnenrijden in onze zuivere lucht steden en waar onze top groen haven van antwerpen op een paar km de meeste groene zeeschepen laat binnenvaren. En geloof me die brandstof is nog ver weg van de diesel betreffende luchtzuiverheid. Beetje belachelijk niet.

guido guy brugghemans 16:16
afbeelding van guido guy  brugghemans

ja jongens nu weet ik het ook niet meer hoor mijn mercedes weg gedaan was van 2007 nu ben ik van zin om een glc te kopen ook diesel maar na dit bericht te lezen weet ik niet meer wat te doen wel diesel of niet naft ????

Franky 17:25
afbeelding van Franky

Diesel wordt verbannen maar in de omringende landen van belgie zie je bijna niets anders dan diesel autos rijden elektrische rijden is nog geen toekomst .stop met alle onzin .

this 09:45
afbeelding van this

Je vergeet dat Nederland een omringend land is? Daar gaat de trend richting EV's nog veel harder dan hier.
En het is vooral België dat een dieselland is, in de omringende landen kom je veel sneller benzines tegen dan diesel.

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws